CPU (BIOS) kan geen beslissing nemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rods11

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2003
Aarzelende CPU

Mijn 1 week oude P4 2,8 GHz FSB 800 1mb cache wordt soms op 14x166 =2,33 ghz dan op 200x14=2,8 ghz in de bios herkend .... bios upgrade helpt niet...

Mobo maker (shuttle met ati chipset) zegt dat het aan de processor ligt, Intel zegt dat het aan het mobo ligt (verrassend) ...

Er is niets overgeklokt en alle cpu en ram (DDR 400mhz 2,5 cas) settings staan op auto, mobo is jumperless. temperatuur e.d. zijn normaal.
Systeem werkt op beide kloksnelheden stabiel.
In My Computer worde een genuien intel 2,8 cpu herkend, soms á 2,33 soms á 2,80ghz.

Heeft iemand ooit hier mee te maken gehad en hoe is het opgelost?

bij voorbaat dank voor eventuele tips

Misschien is het dan beter dat je het in het BIOS niet op auto zet maar op de snelheid van je processor (200x14).

Ik zou de schuld toch snel bij het moederbord neerleggen. Shuttle heeft (had) niet zo'n beste naam.

De optie van Megabit is nog de meest logische, mits het moederbord (BIOS) dit kan.

handmatig de FSB naar 200 zetten verandert het patroon niet.... Kinderachtige opmerking over shuttle.... los van het feit dat ze goede goedkope mobo's maken, heb ik hier geen alternatief omdat het een onderdeel is van een barebone.

Waarom kinderachtig? Ik noem een feit, dat feit baseer ik op de testgegevens van diverse gerenommeerde site's als Tweakers, hardwareinfo, tomshardwareguide enz.

Ik nuanceer daarbij die stelling ook nog eens door (had) aan de zin toe te voegen.

In plaats van te bakkeleien over de kwaliteit van moederborden of andere computeronderdelen, adviseer ik je gewoon je bios handmatig in te stellen.
Dus in plaats van alles op automatisch te zetten, dus alle waardes handmatig vaststellen.
Dat zou normaal het probleem moeten oplossen.

Dank je wel Tilbory!!

Mijn vraag was overigens of iemand het probleem had meegemaakt en een oplossing gevonden had, want de voor de hand liggende dingen heb ik al geprobeerd...

Ik heb meer dan 50 pc's in elkaar gezet de afgelopen 10 jaar en dacht zo een beetje alle moederbord ellende te kennen, maar dat soms de FSB op 166 en soms op 200 wordt gezet, ook al stel je het handmatig goed in, is nieuw voor me....

Nu bijvoorbeeld staat de FSB op 200 (handmatig ingesteld en de cpu speed wordt keurig één regel hoger als zijnde 166x14 weergegeven... beats me ...

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
Mischien dat de reddende engel nog langs komt.

en y=v
(ik ging naar de oogarts en die zei: Gefeliciteerd, dit is uw laatste bril.... Hierna krijgt u een hond)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan