Cpu fan 4400 rpm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zwalavska

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2007
Berichten
6
Hello,

Kheb een probleempje. Een tijdje geleden heb ik een nieuwe mobo geïnstalleerd. Sindsdien draait mijn cpu fan als een gek. ik zet even een plaatje van everest, want volgens mij zijn de temperaturen niet al te hoog? Behalve die van mijn videokaart.

Maar dat wat geluid maakt is mijn cpu fan, heb het nagecheckt. Heb zelfs eentje gemold terwijl ik het wilde checken, heb vandaag een nieuwe erop gezet. Die logischerwijs ook op ong 4400 rpm zit.

Ik heb speedfan geprobeerd, wil maar niet werken. Heb de bios gecheckt, daar kan ik ook niets regelen. Anyone???

-------------------------------

Sensortype Winbond W83627HF (ISA 290h)
GPU sensortype Maxim MAX6646 (NV-I2C 4Ch)
Chassis inbreuk opgemerkt Nee

Temperaturen
Moederbord 39 °C (102 °F)
CPU 34 °C (93 °F)
Aux 31 °C (88 °F)
GPU 73 °C (163 °F)
GPU omgeving 41 °C (106 °F)
Maxtor 6Y120L0 41 °C (106 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 4441 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.66 V
Aux 2.30 V
+3.3 V 3.38 V
+5 V 5.19 V
+12 V 12.22 V
+5 V Standby 5.14 V
VBAT Batterij 2.11 V
 
Laatst bewerkt:
Misschien had dan handiger geweest om een wat rustiger en stillere ventilator te kopen in plaats van weer dezelfde.

Wat voor processor heb je??
 
Daar heb ik eerlijk gezegd niet echt aan gedacht. Ben naar dichtsbijzijnde shop gegaan en een fan gekocht voor 7,50. Heb een P4 3GHZ
 
Wordt de fan aangestuurd door het moederbord, doormiddel van een temperatuur sensor ?
Ondersteund jouw moederbord dat überhaupt wel ?
 
Kijk daar vraag je me wat. Mijn oude mobo deed dat volgens mij wel, want heb destijds geen problemen gehad met mijn fan.

Mijn huidige mobo:

Socket 478 for Intel Pentium 4 / Celeron D (Prescott, Northwood, Willamate) processors
Intel 865G Chipset

link: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P4i65G&s=Intel

edit: heeft wel deze specs; - CPU Fan Tachometer
- Chassis Fan Tachometer
 
Laatst bewerkt:
Wat ik uit de link opmaak is dat je moederbord het in iedergeval ondersteund.

- CPU Temperature Sensing
- CPU Overheat Shutdown to Protect CPU Life
- CPU Fan Tachometer

Nu komt het andere. De fan die je aanschaft moet kunnen omgaan met de signalen die vanuit het moederbord verstuurd worden. Als de fan dus niet controleerbaar is, zal de fan altijd op het maximum vermogen draaien. De fan die je nu hebt zal dat naar alle waarschijnlijkheid dus niet zijn.

Bij een fan is niet alleen de prijs van belang. Beter een iets duurdere fan die:
- meer airflow genereerd
- stiller is
dan een fan die goedkoop is.
Dus terug naar de shop (toevallig ook een Internet site ??), en een fan halen die bedoelt is voor CPU's te koelen (regelbaar etc.).
 
Ik denk dat het een fan is die regelbaar is. Want met mijn oude moederbord had ik dit probleem niet. Met de nieuiwe moederbord heb ik dit wel. Ik heb op internet gekeken. De prijs die ik betaald heb voor alleen de fan (€ 7,50) blijkt overeen te komen. Maar het kan best zo zijn dat het aan de fan ligt...
 
Kun je me vertellen wat voor fan het is, of is het een no-name ?
En wat is de website ?
 
Het had een stickertje en naam erop. Ik heb hem bij de lokale shop gekocht, niet over het net. Ben nu niet bij mn pc, moet het even nachecken. Geef ik door wat de merk is. Dezelfde gebeuren werd ook verkocht met zo'n heat-gebeuren, metalen gebeuren waarop de fan wordt gemonteerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan