CPU-fan bootst Flight-Simulator na

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tariq

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2008
Hallo,

Ik heb nu enige tijd last van een vrij luidruchtige computer. Dit gebeurt voornamelijk bij 'zware' taken. Het probleem is alleen wat voorheen een 'lichte' taak was, is nu dus een 'zware' taak geworden. Bij het in rust staan/alleen het draaien van één enkel licht programma 'stijgt de computer op' - volgens vrienden waarmee ik over TeamSpeak of Skype praat. Als eerste oplossing gebruikte ik voor hen Push-to-Talk, maar ik begin mij ondertussen ook behoorlijk aan het lawaai te irriteren.

Op naar de diagnostiek:
Computer:
Type: HP Compaq Presario SR2220NL (Desktop; aanschafdatum: 06/2007 - ik weet, End of Life enzo)
Motherboard: ASUSTek Computer INC. LEONITE (socket 775) (Asus P5LP-LE)
CPU: Intel Pentium D 925 - Presler 65nm Technology [EDIT: @ 3.00 GHz]
RAM: 2,00 GB DDR2 @ (2x333 MHz = 667 MHz; ik weet niet wat dit precies betekent)
GPU: ATI Radeon HD 4670 (vervangt de originele videokaart)
HDD: 373GB Samsung HD400LJ; 1397GB Samsung HD154UI
Network: On-board Intel(R) PRO/100 VE (kaduuk, werkt op 30% van capaciteit); Realtek PCI GBE Family Controller (gigabit)

In rust geeft Prifiform Speccy (met dank aan HBCD):
System Temperature: 54°C
CPU Fan Speed: 1900 - 2100 RPM

Bij het openen van een aantal tabladen, aanzetten van een film of soms random tussendoor:
System Temperature: 65°C
CPU Fan Speed: 4200 RPM

Uitvoeren van Stress Test (Prime95 - met dank aan HBCD) (gestopt na 8 minuten):
System Temperature: 69°C
CPU Fan Speed: 4400 RPM

Processor draait bij 'zware' taken ook direct op 100%; maar ook wanneer taakbeheer soms 60% weergeeft hoor ik de computer veel lawaai maken.

Ik heb twee jaar geleden het koelblok (onnodig) los gehad. Er zaten wat stukjes stof tussen het koelblok en de fan die ik met perslucht niet weg kreeg. Wat onoplettendheid zorgde ervoor dat ik niet de fan, maar het hele koelblok los had geschroefd. Koelpasta vervangen, maar was niet ervaren hiermee. Computer is verder stofvrij, met een schoonmaak van in ieder geval elk half jaar en elke keer stof wegblazen wanneer ik 'm open heb.

Nu mijn vraag aan jullie:
Wat kan ik doen om mijn PC weer op normale wijze te laten draaien?

Ik snap dat 6 jaar een behoorlijke leeftijd is voor een PC en dat een nieuwe er binnenkort wel aan zit te komen, maar tot die tijd functioneert deze, op het lawaai van de fan na, nog redelijk goed.
Ik zal beginnen met de koelpasta vervangen, misschien heb ik deze er te dik opgesmeerd. Zijn er nog tips wat betreft het verdelen van de pasta. Ik begreep dat je niet meer dan een halve erwt nodig had, maar hoe breng ik deze het beste aan?

Alvast bedankt,

Tariq

EDIT: Zag dat ik kloksnelheid CPU was vergeten te vermelden, ookal lijkt het mij niet zo heel sterk van belang

Laatst bewerkt:
Gewoon op het midden van de CPU aanbrengen, beetje uitsmeren (gelijkmatig verdelen) met een stukje karton en vervolgens de koeler monteren.
Wees er wel zeker van dat de oude pasta helemaal verwijderd is voor dat je de nwe pasta aanbrengt.

Koelpasta indd vervangen, ook zie ik trouwens dat je maar 2GB ram geheugen hebt.
Is het dan niet verstandiger om W7 32bit er op te zetten?
Ik kan mij herinneren dat ze 64bit aanraden bij 4GB ram +
Aangezien 64 bit meer vereist zal de temperatuur daar misschien ook wel wat door verminderen

Thanks voor jullie antwoorden!
Ik ga zo naar de winkel voor wat koelpasta.
Ik heb net even de systeemvereisten opgezocht en voor W7 64-bit is dit echt het minimaal vereiste. Ik had juist altijd het idee dat mijn PC met 64-bit iets soepeler liep, maar dan ga ik 'm terug zetten naar 32-bit. Uiteraard stap voor stap, anders weet ik straks niet wat het probleem heeft verholpen.

Dus ik ben vandaag naar de winkel gegaan, koelpasta gehaald. Handen ondergesmeerd ermee, maar er zit toch nog wat op de processor.
Voordat ik de pasta daar erop kreeg heb ik het hele koelblok eraf gehaald, schoongemaakt. Er bleek een hoop pasta naast het koelblok te zitten. Blijkbaar had ik het eerder hel klunzig gedaan, aangezien het ook in de smalle gangen van het koelblok zat (zie foto's, hierin heb ik al mijn stappen opgeschreven)

Op dit moment is de fan in mijn bijzijn slechts één keer op volle toeren gaan draaien in ruststand. Dit was toen ik bij het opstarten internet aanzette en een redelijk aantal tabbladen opende, terwijl de virusscanner net zijn start-up scan begon en Dropbox aan het synchroniseren was en Teamviewer aan het opstarten. De overige diagnostiek was toen de PC al enige uren draaiende was.

Bij het plaatsen van de koelpasta ben ik wel een probleem tegen gekomen. Het indrukken van de spuit begon wat lastig maar schoot daarna in een keer door. Resultaat was een enorme klodder koelpasta over de stroomdraden die de voeding uit liepen, over beide RAM kaarten en wat op het moederbord. Dit heb ik allemaal zorgvuldig met een paar papiertjes weg kunnen vegen. :D

Bij het draaien van zwaardere programma's begint hij toch weer te blazen. Het zwaarde programma is hierbij Newsleecher. De temperatuur loopt dan binnen 5 seconden van 54 op naar 62/63 graden. Dit is 1 á 2 graden koeler dan voorheen; maar nog steeds genoeg om direct veel lawaai te krijgen. Ik ga morgen avond starten met de installatie W7 32-bit; hopen dat dat wat helpt

Volgens de laatste (7e) foto heb je het koelblok verkeerd om gemonteerd!! Het koperkleurige cirkeltje moet op de processor !!

Koperkleurige cirkel zit aan beide kanten van het koelblok. Ik heb de kant waar de pasta op zat weer op de processor aangesloten (dus zoals origineel).

Toch nog heel erg bedankt voor je oplettendheid! Had mij anders zo een nieuwe computer kunnen kosten.

Vraag is nog niet opgelost, helaas.

Gisteren (woensdag 31/07) was de computer wel wat stiller en het weer was iets koeler. Vandaag (01/08) met warm weer stond hij weer te blazen.

Ik ga nu hopen op wat koeler weer.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan