cpu fan error

Status
Niet open voor verdere reacties.

markreen

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2002
Hallo,

Ik heb mn systeem geupgrade met

AMD Phenom II X6 1055T 2,8Ghz Boxed
Asus M4A89TD PRO/USB3 | 90-MIBCI5-G0EAY0GZ
Corsair Dominator GT CMT4GX3M2A2000C8
Scythe Mugen 2 Rev. B

Als ik mn systeem aanzet doet mn processor cooler 't wel maar voordat ie windows 7 opstart krijg ik de melding
cpu fan error
press f1 to resume

Heb speedfan geinstalleerd als temperaturen geet ie aan
temp 1 29C
temp2 27C
temp3 -128C
HD0 25C
Core 17C

Maar Fan 1, 2 en 3 allemaal 0 RPM
en dan heb ik nog een keer
Fan 1, 2, 3, 4 en 5 ook allemaal 0 RPM

Ben nu wat aan t downloaden maar temperatuur schommelt tussen 29 en 31 C dus volgens mij wel netjes

Maar die melding staat me niet echt aan en ook dat die fan niet draait is niet echt geweldig

bedankt alvast

Ok, kijk eerst even wat voor temperaturen je krijgt als je met core temp meet. Deze is veel betrouwbaarder. Probeer vervolgens je cpu te stressen met OCCT. Als ie boven de 70 graden komt binnen een minuut, dan is je cpu fan echt kaduuk. Zo niet, dan kan het zijn dat er geen enkel probleem is. Kijk eerst even of je cpu fan ook echt draait. Als deze stil staat weet je iig hoe laat het is.

Het is misschien ook mogelijk dat de melding door de BIOS van het moederbord gegenereerd wordt omdat het moederbord de fan niet herkend?

Zelf heb ik dat ook al vanaf dat mijn PC nieuw was. Ik heb een geluidarme ventilator gemonteerd die niet bij het moederbord/processor hoort maar die afhankelijk van de temperatuur sneller gaat draaien.

Vermoedelijk meet het moederbord hierdoor een te laag stroomverbruik en denkt dat de fan kapot is.

Als oplossing heb ik een de BIOS een setting, hold on error, gewijzigd zodat ie nu wel gewoon doorstart (zonder op f1 te moeten drukken) ondanks dat bij elke 'koude' start nog steeds wel de cpu fan error verschijnt.

Je kan zelf uitzetten of je mobo de fan controleert. Maar als de fan kapot is (wat me overigens niet het geval lijkt) dan is het verstandiger om eerst de bovenstaande test uit te voeren. Dan start je pc gewoon op zonder dat je een error ziet.

Laatst bewerkt door een moderator:
okee zoals ik al schreef de fan draait alleen heel even met opstarten ongeveer 3 seconden daarna staat ie stil.
Heb het prog. occt gedownload en met een minuut stond ie op 50 graden ben toen maar gestopt

okee zoals ik al schreef de fan draait alleen heel even met opstarten ongeveer 3 seconden daarna staat ie stil.
Heb het prog. occt gedownload en met een minuut stond ie op 50 graden ben toen maar gestopt

Bij 50 graden hoef je je nog lang geen zorgen te maken. Je kan nog ongeveer 20 graden hoger. Maar als de fan dus niet draait, dan zou ik maar even informeren bij de (web)shop waar je alles hebt gekocht. Want volgens mij moet er een nieuwe fan op.

dus waarschijnlijk kapot?
Maar vind t stom dat ie in t begin wel ff draait

Ja zo ziet het er wel uit ben ik bang. Naja je kan nog ff kijken of ie rond de zestig graden niet begint. Maar als ie dan niet begint, dan doet ie het niet. Het kan overigens ook aan je bios liggen. Probeer eens even rond cooling te kijken of je nog vreemde dingen tegen komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan