cpu fan snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

mukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 dec 2004
Berichten
4.232
halleeee,


Mijn vriendin heeft een "oude" AMD athlon 2800+ pc
Maar de cpu fan draaid constant bijna 6000 rpm Ook al zet je hem net aan.
De temperaturen zijn ok, maar die fan maakt wel "lawaai" zo.

is er geen proggie of instelling dat de snelheid van de cpu fan omlaag krikt???
haar mobo is een Asrock k7vm4
 
Sidi zei:


Dat is wel een progje daarvoor, maar dat ding draait niet voor niets zo snel, meestal is het maar een klein koelblok waar zo'n jachtbommewerper op zit, het probleem van de snelheid blijft, daar de fan die temp van het te kleine koelblok omlaag moet krijgen.
 
Mogelijk, ik gebruik het zelf op slechts één computer die een duidelijke overkill aan koeling heeft. De overige pc's draaien gewoon op 100% Maar topicstarter geeft al aan dat de temperaturen ok zijn en dat die fan al op 6000 rpm draait. En dat ligt m.i. toch aardig hoog. En met een standaard AMD koelblokje kun je die temperaturen aardig onder controle houden. Oké, e.e.a. hangt af van het soort fan dat je hebt. Maar proberen kan geen kwaad met een gratis programmaatje dat ook de temperaturen nog 's weergeeft.
 
Laatst bewerkt:
Hoe werkt dat speedfan??


Heb het nu geinstalleerd en kan de tempuraturen / snelheid van de fan zien.

daaronder 2 hokjes waar je een precentage aan kan geven.

Als ik automatic fanspeed uitvink en daarna de precentage van fan01 naa beneden breng gebeurd er niets. Fan blijft constant 6000 draaien.
 
mukkel zei:
daaronder 2 hokjes waar je een precentage aan kan geven.
Haal 'm van automatisch af en druk bij "Speed01" (Waarschijnlijk is dat de fan van je cpu)op de neerwaarts gerichte pijl of selecteer het cijfer 100 en vul daar een ander getal in. Alles onder het motto "Geniet maar met mate" (Het is verleidelijk die rpm terug te schroeven tot je haast niks meer hoort maar voor je cpu is dit niet het beste.
 
Dat werkt dus niet.

kan het wel naar beneden drukken, maar er gebeurt niets, ook al heb ik dat automatische uitgevinkt.
Blijft 6000 rpm
 
Heb je één van die andere al geprobeerd? Bij mij staan ook meer blokjes dan dat ik ventilatoren heb. Misschien ondersteunt je moederbord deze funktie ook wel niet :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan