cpu is unworkable or has been changed - recheck cpu soft menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

madrettor

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2009
Berichten
19
ik weet niet of ik op het goede forum zit maar ik heb een mega probleem met de computer van mijn ouders.
het is al een oud beesje maar voor wat mijn ouders erop doen is het mooi zat.

ik heb windows98 se erafgehaald dmv format C:
en daar begint het gedonder:

eerst zag hij ineens mijn hd niet meer en nu eigenlijk nog steeds niet.
met de nieuwe installatie van windows xp bleef hij maar steeds bestanden laden die nodig waren voor de setup van xp.
hij heeft ook steeds geformateerd en dan weer opnieuw bestanden laden voor setup,als hij daar mee klaar was kreeg ik weer de optie dat c geformateerd moest worden dus dat deed ik ook en dan ging hij weer bestanden laden maar begon nooit aan de setup van xp.

maar nu het belangrijkste:
tijdens opstarten krijg ik de melding: cpu is unworkable or has been changed - recheck cpu soft menu
als ik in bios de default settings wil laden krijg ik steeds weer dezelfde bovenstaande melding.
moet ik mijn bios resetten en hoe gaat dat?

is iets met de cpu speed....hoe kom ik daar achter wat die is?
komt iemand uit mijn verhaal en weet wat er aan de hand is...

help..!!!

alvast bedankt voor evt reacties

gaat om een asus mobo
 
Laatst bewerkt:
moet ik mijn bios resetten en hoe gaat dat?
Het bios resetten kan door het CMOS batterijtje voor een kwartiertje even uit de pc te halen.
Het batterijtje ziet er ongeveer als volgt uit:
asus_975x_cmos_battery.jpg
 
bedankt voor je snelle reactie....

dat van die batterij heb ik geprobeert en ook in bios naar load default settings gegaan maar heeft niets gehopen, toch steeds weer die melding.

ik heb ook de cpu speed verandert in bios en dan f10 en als hij na het opstarten weer in bios komt staat weer de oude waarde en niet de nieuwe waarde die ik heb ingevoerd.

is het batterijtje misschien leeg?
 
als het batterijtje leeg is dan slaat hij alleen maar de tijd en datum niet op, dus daar kan het niet aan liggen
 
Je zou allicht kunnen proberen of een nieuw batterijtje wel alles opslaat.

EDIT:
ik weet niet of ik op het goede forum zit maar ik heb een mega probleem met de computer van mijn ouders.
het is al een oud beesje maar voor wat mijn ouders erop doen is het mooi zat.

ik heb windows98 se erafgehaald dmv format C:
en daar begint het gedonder:
Wat zijn trouwens de specificaties van de pc? Als je er eerst Windows 98 op hebt gehad, is het waarschijnlijk al een heel oude pc. Misschien zijn je systeemeigenschappen te laag om er Windows XP op te draaien, en dat kan voor rare foutmeldingen zorgen.
 
Laatst bewerkt:
computer is volgens mij uit 1999 of 2000...

met de instal van 98 ging het wel goed maar ik had de install diskette van mijn ethernetkaart niet meer en 98 installeert die niet automatisch...
dus daarom wou ik xp erop zetten die doet dat wel automatisch)
mar ga het wel ffies proberen met windows 98.

maar hoe kan het dan dat ie (de bios) mijn hd niet meer ziet...
en dat hij steeds maar opnieuw bleef formateren en bestanden laden voor setup.
(dat formateren deed hij niet uit zichzelf maar gaf aan dat dat de volgende stap zou zijn voor de setup.)
moet ik handmatig de hd specificaties invoeren in de bios.
of op automatisch detecteren zetten
(ook al een keer geprobeert maar toen vond ie niets)

komen julllie er nog een beetje uit?
hoop het wel....
 
bedankt voor je moeite en snele reactie...ik ga t allemaal ffies rustig bekijken en proberen...ik laat jullie wel weten of t gelukt is of dat ik weer jullie gouwe hulp kan gebruiken...

bedankt
 
nou mensen ik heb de hoop opgegeven....

ik blijf maar de melding krijgen dat cpu has been changed please recheck soft menu...

ik krijg nu ook bij het opstarten een soort van politie sirene uit mijn systeemkast en start niet meer op..
volgens mij te maken met de cpu temperatuur maar de fan draait gewoon en de kast is open dus goede luchtstroom

ik geef t op...haal de kast wel uit elkaar voor reserve onderdelen want ik weet het echt niet meer....

bedankt voor alle reacties om mij te helpen maar heeft niet mogen baten...

R.I.P
 
nou mensen heb t toch nog een keer geprobeert en ik ben in iedergeval van die foutmelding af....

in de p.o.s.t kom er ook te staan wat de snelheid van je cpu is en die heb ik in mn bios ingevuld en weg is de melding...

maar nu heb ik toch nog een probleem:
ik krijg de volgorde van de hd en cd-rom niet goed
weet wel dat hd master is en cd-rom slave is maar komt volgens mij niet goed terug in pri en sec ide...

is er ook een manier om gelijk in ms dos op te starten?
f8 werkt niet
wil graag format c doen maar krijg met cd in cd-rom speler de melding
boot failiur...insert disk and press enter
maar dat doet hij niet...

hoop dat ik een beetje duidelijk ben...

alvast bedankt
 
Kan je wel gewoon in je BIOS komen? Dan kan je daar de Opstartvolgorde veranderen. Je moet dan zorgen dat je cd-rom station hoger(genummerd) staat dan je hd.
 
dat wist ik al en heb ik ook geprobeert maar dan nog steeds lukt het niet....

kan het misschien zo zijn dat niet de orginele (de cd waarmee ik windows xp heb geinstalleerd) cd wordt gebruikt..is trouwens wel een xp cd...heb er meerdere waar xp opstaat...

ik heb in bios cd-rom als eerste opstart mogelijkheid staan maar dan nog steeds de melding : boot failure please insert disk and press enter...

weet iemand een manier om gelijk in ms-dos op te starten zodat ik format c kan doen en overnieuw een schone instal kan doen...f8 werkt niet bij mij...
 
f8 werkt niet bij mij...
Pfoei... Je zou F6 kunnen proberen, maar ik weet niet of dat werkt, in sommige gevallen wel en in andere niet naar ik me herinner.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan