CPU kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Los-Cuentos

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2009
Berichten
261
Hallo

Ik heb een pc met volgende configuratie:
650W antec voeding
8GB DD3 Patriot 1333 Mhz
3TB
AMD Phenom II X6 1090T
Asus M4A89- GTD USB3
Sapphire 6950


Gisteren zat ik wat te snuffelen in mijn programma's en zag ik een tooltje van ASUS (van mijn mobo) om te gaan overklokken.
Ik had dat geopend en ging naar easy mode en daar zette ik extreme tuning aan.
klikte op start en mijn pc ging uit en aan.

Wanneer die terug aan was zag ik dat de tool bezig was mijn CPU aan het overklokken, eerst begon hij bij 3.2 Ghz en eindigde bij 4.2 Ghz.
Wat me dan binnenschoot is dat dit veel te hoog is omdat ik een standaard koeler heb op mijn CPU.
Dus wou ik terug naar standaard gaan. als ik dit deed kreeg ik een blauw scherm met foutmelding en startte mijn PC opnieuw op, maar ik kwam niet verder dan de BIOS, daar blokkeerde hij steeds.

PC enkele uren afgelegd en daarna ging het opnieuw. maar toch stond er nog dat hij op een hogere frequentie zat dan standaard (CPU) dus opnieuw naar beneden gedaan.
Daarna wou ik mijn GPU updaten en tijdens de installatie daarvan kreeg ik opnieuw een blauw scherm. pc opnieuw opgestart en opnieuw geprobeerd en het lukte. na een uurtje wou ik de pc eens opnieuw opstarten en ging ik even naar beneden.
eenmaal terug boven zag ik een zwart scherm met een balkje die steeds knipperde.
PC heropgestart en daarna niets meer, alles draait nog maar geen bios scherm etc..

Na enkele pogingen toch bios scherm maar blokkeert dan bij het bios scherm.
Als ik kijk in kast draait alles perfect en op het mobo branden de nodige lichtjes....
Heb deze nu toch los gekregen met behulp van een platte schroevendraaier
Ik wou mijn CPU eruit halen maar die bleeft plakken aan mijn koelblok wat ik ook niet normaal vond
mijn vermoeden is nu dus dat mijn CPU kapot is maar het is moeilijk om te weten of het degelijk dit of of mijn moederbord.

Iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
haal de CMOS-batterij op het moederbord er eens uit +/- 1 à 2 minuten.
Heb deze nu toch los gekregen met behulp van een platte schroevendraaier
Wat bedoel je met bovenstaande?
Dat je cpu a.h. koelblok plakt kan door de koelpasta komen, ik zou er eens nieuwe koelpasta tussen doen.
 
Laatst bewerkt:
Dan was het wss een duur experiment.
Werkwijze als zowel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.
Je dient wel zeker te weten dat de voeding goed is.
Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de interne luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.
Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.
Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen met een schroevendraaier o.i.d., nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Probeer het ook zonder CPU, dan krijg je een lange beep bij de meeste borden, maar helaas niet altijd en dus kun je zo niet controleren of de CPU goed is, maar die gaan zelden stuk, hooguit door oververhitting.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps wel
beeld,videokaart goed, wel beeps en geen beeld, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobofabrikant
 
en als mijn mobo kapot is dan zouden de lichtjes toch niet meer branden?
Ik zal het morgen eens proberen allemaal
 
Dat heb ik niet gezegd, ik geef je alleen een handleiding hoe je e.e.a. kunt controleren. Het kan van alles zijn, geheugen, mobo noem maar op. De settings van je geheugen worden natuurlijk mee veranderd. Trek de stekker e/o accu eruit en druk even herhaaldelijk op de aan/uittoets. Haal de cmos-batterij er eens wat langer uit, b.v. 10 minuten. Met een beetje geluk wordt toch het Bios gereset.
Hoor je geen piepjes van je mobo als je opstart?
 
Laatst bewerkt:
heb het eens geprobeerd en ik hoor geen piepjes, is mijn mobo nu kapot?
Want alles werkt nog en lichtjes branden nog etc.
 
Lichtjes kunnen best branden, ook dan kan het best kapot zijn. Ik denk inderdaad dat je RAM het niet bij heeft kunnen houden en dat die nu aan het flippen is wanneer je je PC aan zet. Je RAM eruit halen en kijken of je dan wel in de BIOS komt. Ook de instructies verder volgen die Mik Zjegger je gegeven heeft op 23:32 gisteravond. Mijn mobo restart automatisch de PC en reset de overclock instellingen als de OC faalt, deze dus blijkbaar niet... (Ook ASUS)
 
raar, zal maar nieuw mobo en CPU bestellen, mijn broer heeft die erin proberen te doen en was verkeerd en nu zijn de pinnen geplooid
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan