CPU kloksnelheid continue 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hightown

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2006
Goedendag.

Mijn PC heeft veel last van traagheid.:shocked:
De CPU kloksnelheid slaat continue uit naar 100% ook al staan er geen andere programma's open.

Mij werd duidelijk gemaakt dat ik waarschijnlijk te weinig intern geheugen zou hebben.
er zat 2x 512mb ingestoken, dit is momenteel geupgraded naar 2GB.

Ik heb nog gekeken naar het virtuele geheugen, deze werd berekend op +/- 2300mb.
Ook CCleaner mocht niet baten.

Ik draai momenteel Windows Vista Home Edition.
Mijn Virusscanner is Avast antivirus.
Verder heb ik nog weinig programma's op de computer staan omdat ik Vista weer vers had geinstaleerd.

Op bijgevoegde afbeelding is te zien hoe mijn CPU tekeer gaat.
plaatje.jpg

Wat kan ik hieraan doen om dit te veranderen/verlagen ???

Indien er meer info nodig is dan hoor ik dit graag.

Niets aan de hand, en dit is overigens de harde schijf die bottlenekt en dus voor het hoge percentage zorgt ;)

Is er een manier om die bottlenek te verwijdden, danwel te verwijderen? Of kijk ik dan aan tegen het kopen van een nieuwe harde schijf?
Want als ik alleen al het internet browser open wordt alles super traag.

In deze PC zitten 2 harde schijven.

1. 47/74gb beschikbaar, wordt enkel toegepast voor het runnen van windows, virusscanner ed.
2.278/279gb beschikbaar, wordt toegepast voor diverse programma's en media, maar is voor alsnog zo goed als leeg.

Laatst bewerkt:
ik denk dat het windows vista is want ik had eens keer gehoord dat windows vista veel ram vraagt enzo ik heb nu windows 8 en zit niet zo hoog meer

Dat heb ik inderdaad ook gehoord, en bv. Windows 7 zou uitkomst bieden omdat deze minder werkgeheugen vraagt.
Maar verandert dat ook het gedrag van mijn harde schijf welke mogelijk de bottleneck zou zijn?

kun je een lijst geven van alle services die het status "word uitgevoerd" hebben?

Het kan zijn dat ik het plaatje verkeerd lees, maar ik zie toch duidelijk dat de processor 100% belast wordt, en de harde schijf voor maar 2%?
Ook het geheugengebruik zou met 52% geen probleem mogen zijn?
Probeer in taakbeheer het meest CPU-intensieve proces eens af te sluiten, en kijk dan eens hoe het gaat?

Ik ben momenteel even aan het defragmenteren en zal de services na het opnieuw opstarten noteren (hoogst waarschijnlijk morgenochtend want het is al laat). Tijdens dit defragmenteren is mijn CPU trouwens netjes 2 t/m 5%. Zodra ik bv. Taakbeheer of een browser open schiet deze vol naar de 100%.

Laatst bewerkt:
Alle updates van Vista geïnstalleerd? M.n. sp1?

Mogelijk betreft het hier een ipv6 probleem.
Met process explorer krijg je een duidelijker beeld welk processen de schuldige zijn.
Van svchost.exe -k netsvcs is iphlpsvc een onderdeel.
Als deze hoge CPU heeft kun je deze uitzetten en zal het probleem mogelijk verholpen zijn.

Mogelijk is het nodig eerst windows update te resetten, wat met deze fixit zou moeten lukken

Mvg Leo

Laatst bewerkt:
Na de Fixit kreeg ik inderdaad een heleboel nieuwe updates. Deze werden allemaal correct geinstalleerd op een na.

KB951847: Microsoft.NET Framework 3.5 Service Pack 1 (X86-taalpakket)

Deze blijft mislukken, ook na de Fixit.
Ook blijft mijn CPU nog steeds 100% aangeven.

Een poging om de update handmatig te installeren is ook mislukt

Laatst bewerkt:
oververhitting zou niet tot een cpu gebruik van 100% moeten leiden.

hier al naar gekeken?
Mogelijk betreft het hier een ipv6 probleem.
Met process explorer krijg je een duidelijker beeld welk processen de schuldige zijn.
Van svchost.exe -k netsvcs is iphlpsvc een onderdeel.
Als deze hoge CPU heeft kun je deze uitzetten en zal het probleem mogelijk verholpen zijn

mvg Leo

Ja, alleen kom ik een heleboel svchost.exe -k bestanden tegen (12 stuks), maar geen van allen is in combinatie met het bestand iphlpsvc.
Niet dat ik kan vinden in ieder geval.
Ook geven geen van de svchost.exe een hoge CPU %

Laatst bewerkt door een moderator:
volgens je eerste plaatje heeft die een gemiddelde processorgebruik van 35%?

Wanneer alleen het bureaublad voor staat en er is niets geopend dat is de CPU laag. Open je alleen maar een menu of browser knalt hij naar de 100%. En dan vliegt het percentage ook omhoog.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie deze er wel tussen staan (weiliswaar vaag)bij de services in het screenshot dat je geplaatsts hebt.
Het is de moeite waard om het te proberen deze (tijdelijk) uit te schakelen.

Wat zijn de specificaties van je ic ,en wanneer is het probleem ontstaan?

leofact
Ik zie deze er wel tussen staan (weiliswaar vaag)bij de services in het screenshot dat je geplaatsts hebt.
Het is de moeite waard om het te proberen deze (tijdelijk) uit te schakelen.

Ik zie hem nu inderdaad ook staan. Ik had eerder gekeken met Process Explorer maar daar kon ik hem niet mee vinden, vandaar.
Het probleem is nu alleen dat ik hem niet mag uitschakelen, krijg namelijk een foutmelding als ik dit wil doen.

royb3
Wat zijn de specificaties van je ic ,en wanneer is het probleem ontstaan?

Wat wordt er bedoeld met IC? (internal cache?) Wanneer dit probleem is ontstaan weet ik niet.
Ik heb deze PC nu een kleine 2 weken overgenomen van een familielid en probeer hem weer in goed werkende staat te krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan