CPU koeler draait constant op 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThijsBangma

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jul 2012
Dag Helpmij,

Sinds ik een nieuw moederbord heb, draait mijn processorkoeler constant op 100%, tenzij ik het programma EPU van Asus wat bij het moederbord bijgeleverd zat op Max Power Saving zet.
Hiermee lijkt het probleem verholpen, maar als ik dan bijvoorbeeld een game ga spelen (eentje die de processor zwaar belast, dus een recente game en niet 1 uit 2003) gaat hij weer op 100% draaien en koelt hij helemaal niet goed, want als ik dan naar de temperaturen kijk zit hij rond de 75 graden. Ook loopt een game als Battlefield 3 niet helemaal lekker, terwijl hij dit bij mijn oude moederbord wel deed.

Zou het kunnen dat ik de processorkoeler niet goed heb aangesloten of er onvoldoende koelpasta tussen zit?

Of zou er een ander probleem zijn?

Mijn specs zijn

Nvidia GeForce GTX460.
Moederbord ASUS M4N98TD EVO
AMD Phenom II X4 955 met stock koeler.
4GB Kingston HyperX ram

Alvast bedankt

Kan je niet gewoon in je bios cool&quet aanzetten oid?
En fanspeed aanpassen.

Cool n Quiet staat ingeschakeld en fan speed aanpassen gaat ook niet werken, ik vermoed toch dat mijn koeler niet goed geinstalleerd is omdat hij redelijk hoge temperaturen aangeeft ook als hij op 100% zit.

Waarom gaat fanspeed aanpassen niet werken?
vaak kun je gewoon een percentage of getal kiezen in de bios om welke snelheid hij moet lopen.
Als je twijfeld of de koeler/pasta goed zit toch even eraf halen en terug op zetten.
Mocht de temperaturen dan nog schrikbarend hoog zijn kun je een simpele aftermarket koeler halen evt.

Fanspeed aanpassen gaat niet werken aangezien mijn CPU nu al vrij warm wordt, maar ik heb vanmiddag nieuwe koelpasta besteld en zal die morgen even vervangen en de koeler opnieuw monteren.

ja da's waar 100 je kan de max temp van je cpu opzoeken maar ik zou er toch wel onder proberen te blijven.
Weet niet hoe je hem hebt gemonteerd. Sommige smeren de pasta uit maar het beste is gewoon een klein druppeltje (ter grote van een erwt ongeveer) in het midden van de cpu te doen en dan de koeler erop te plaatsen.
Soms dat hij de eerste week ofzo warmer is omdat de pasta nog niet optimaal werkt.
Succes ermee.

Stock coolers zijn sowieso niet erg gewenst bij gamers.
Vaak wordt er een Zalman CNPS8900 Quiet erop gezet, om beter te koelen en toch stil is.
Deze Zalman kan je CPU terug naar 60 graden koelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan