CPU koeling probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danger313

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
Hallo,

Ik heb een Intel Celeron, 2.81 GHz met 512 MB RAM. Ik denk dat mijn moederbord model is: Maxtor 6V160E0. Hier volgt mijn probleem.

Ik heb het gevoel dat mijn CPU temperatuur de laatste tijd te hoog is. Als mijn computer idle is schommelt de temperatuur rond de 50 graden Celcius. Wanneer ik een spelletje speel loopt de temperatuur op tot de 70 graden Celcius.

Ik gebruik al speedfan sinds ik deze computer heb aangeschaft (9 maanden geleden). Vroeger was mijn CPU temperatuur in idle rond de 40 graden Celcius en bij spelletjes nooit hoger dan 60 graden Celcius. De CPU fan ligt normaal bij de 2400 rpm, maar liep vroeger op tot ongeveer 3500-4000 rpm wanneer de temperatuur steeg. Tegenwoordig blijft de fanspeed altijd de 2400 rpm aanhouden, hoe warm de CPU ook wordt. Laatst kwam hij zelfs bij de 72 graden in de buurt en nog steeds geen toename van fan speed.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing maar heb nog steeds niets gevonden. Daarom is mijn vraag, is er een manier om de CPU fan speed manual te beinvloeden ??? En hoe kan het dat de CPU fan speed vroeger automatisch toenam en dat nu niet meer doet? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bij voorbaat dank

Hoi,

Heb je om te beginnen al je ventilatoren al stof vrij gemaakt?

Modag

Ik heb gisteren met de stofzuiger uitwendig de fans schoongemaakt. Wellicht is dat niet voldoende. Ik ben niet zo goed met hardware dus ik durf niet zomaar mijn kast open te maken. Mijn computer heeft trouwens 3 fans. 1 voor en een identieke achter onderaan, en eentje achteraan bovenaan (waar een wat grotere fan in zit). Welke is de CPU fan? Dan kan ik proberen alsnog de pc te openen en die stofvrij te maken.

Hoi,

Zal je toch even de kast moeten open maken en dan zie ongeveer net z'n ventilator zitten als die op de kast zitten. en de koelribben moet je ook voorzichtig schoonmaken .

Modag

ik heb ook het vermoeden dat je speedfan niet echt lekker werkt.
& als je je kast openmaakt om de fan schoon te maken zie je niet voor of achter in de kast de CPU fan zitten, maar er zit er eentje meestal ergens midden in de kast die op je moederbord zit, deze zit dus niet op de buitenkant van je kast.
& even ter informatie: het onderdeel dat je opnoemde is een harde schijf, (waar je je gegevens op opslaat). succes!

Hoi,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb eerst wat vraagjes voor ik mijn kast open ga maken. Mijn computerkast is doorzichtig en ik zie dat er aan de grote fan achter bovenaan een soort ijzeren box zit waar een heleboel draden uitkomen (rood, zwart en geel, stuk of 15-20). Is dat waar de CPU zit? En wat zijn de koelribben precies? Hoe kan ik dat allemaal het beste schoonmaken dan. En als laatste, hoe kan het dan dat de rpm niet meer automatisch groter wordt? Alvast bedankt.

Dominick

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de foto, ik weet nu waar mijn CPU fan zit. Hoe kan ik dit nu het beste schoonmaken?

probeer eens met een zacht kwastje het stof van de fan af te halen, & met een stofzuiger zou je de ribben van het koelblok schoon kunnen maken.

Hallo allemaal,

Ik heb net mijn kast geopend en alles schoongemaakt. En het heeft inderdaad een stuk geholpen. De temperatuur is gelijk gemiddeld 10 graden gedaald. En de rpm van de fan is ook hoger geworden. Hartstikke bedankt voor de tips mensen. Mijn vraag is beantwoord :thumb: !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan