CPU + Moederbord upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan vrees ik dat je budget niet toereikend genoeg is voor het overclocken. Of je moet voor AMD gaan.
Je hebt toch minimaal dit bord nodig (Kleinere broer): http://tweakers.net/pricewatch/335860/gigabyte-ga-z87-hd3/specificaties/

Als je daar de Intel Core i5 4670K Boxed bij optelt kom je op 300 euro uit.
Dan heb je nog een redelijke voeding nodig, komt er nog is 50 euro bovenop.

Alternatief, is je moederbord houden, voor een 3de generatie I5 gaan en een goede voeding.
Budget is 250 euro?

Laatst bewerkt:
Het is niet zo dat ik ultra uber hard ga overclocken. Ik wil gewoon van mijn framedrops af en een beetje mijn pc upgraden voor bf4. That's all.
Ook heb ik gewoon driekwart van al die functies op die moederborden niet nodig.
Ook las ik dat 500w genoeg is, maarja.
En ja - budget rond de 250-270 euro. Ben nou eenmaal niet rijk ofzo.

Ja, maar je hebt toch minimaal een Z87 moederbord nodig. Alleen die moederborden zijn in staat om over te clocken.
De kleinere broer die ik zei, is het minimale. De duurdere borden kunnen de processor hoger clocken en koeler laten lopen, ook kan je hierdoor weer de voltage meter lager zetten. Zodat het stroom verbruik niet over de top gaat.

Wat bij goedkopere Z87 borden wel weer het geval is. Daarom raad ik je ook sterk aan om een toch wat duurder bord te kopen.
Het moederbord en de voeding zijn samen 1 van de belangrijkste componenten in je pc.

Het moederbord bepaald alle doorvoer snelheden (Processor, geheugen, HD, SD noem maar op) Ook bepaald het de levensduur van de pc.
De voeding is hier mede verantwoordelijk voor. Als jij een slechte voeding heb, kan zomaar je moederbord opeens te veel stroom krijgen bij het overclocken en is het door gebrand.

Hier zijn de nog goedkopere boarden: http://tweakers.net/categorie/47/moederborden/producten/#filter:TcmxCoAgFEbhd_lnhzSo9AHcmhqjIfQOhmRcoyV894yWpgPfuZHYE9tA0cPg4LBliA-nxGe1Nbsq9Tgaww7TCOSDnA3xJM4wN9q-eXOtEWZGNwwKSxGQnfqzlrpyKQ8

Laatst bewerkt:
Goede voeding heb ik denk ik wel - lees vorige berichten
Mij maakt het op zich niet veel uit. Qua gamen is er volgens mij niet echt een merkbaar verschil tussen haswell en de laatste generatie i5's zoals de 3570k.
Dan kan ik dus beter een 3570k met een z77 board pakken wat meteen een stukje goedkoper is. Zijn er misschien wel wat goedkopere (goede) z77 borden?

Laatst bewerkt:
Zou je denken? Mijn videokaart (Asus gtx 660 dcuII) is een van de zuinigste van de 600 series.. Heb ook geen SLI, dus meer als 500w? ik betwijfel het :P

Hier kan je het uitrekenen:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Bovenste getalletje is hoeveel wat er daadwerkelijk gebruikt word.
Onderste getalletje hoeveel wat er nodig is voor met pieken en dalen.

Je hebt maar daawerkelijk +/- 400 Watt om te gebruiken ;)
0.19x500= 95
500-95= 405 Watt

je moet altijd minimaal 50 wat boven het gene zitten wat er aangegeven word. Voor een beetje speling.
Dus de pc met overclock mag maar 350 Watt gebruiken op 100% load. Zowel processor als het systeem zelf.

Hoogswaarschijnlijk, ga je dat niet gebruiken. Maar je pc moet het wel aankunnen, anders heb je een instabiel systeem.

Laatst bewerkt:
Dat 80 plus zegt niks over hoeveel watt je voeding zal leveren, maar hoeveel watt het uit de muur trekt.

"The efficiency of a computer power supply is its output power divided by its input power. The remaining power is converted into heat. For instance, a 600-watt power supply with 60% efficiency running at full load would draw 1000 W from the mains and would therefore waste 400 W as heat. On the other hand a 600-watt power supply with 80% efficiency running at full load would draw 750 W from the mains and would therefore waste only 150 W as heat."

Lees dit is: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3913

@leugenaar, je hebt wel gelijk. Maar persoonlijk zal ik die waardes ook gebruiken voor de voeding zelf. Zodat je voeding niet constant op 100% load staat te draaien ;)
Het is geen server voeding...

Als je nou weer een gold certificated voeding neemt. Die kan weer wat meer hebben.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Mooi. Dan word dit 'm. Ik snap nu hoe 't werkt met voedingen enzo :P
Misschien overclock ik de 3570k wel tot 3.8 ghz, en dan koop ik binnenkort wel een andere voeding.
I5 3570k + extreme4-m. De normale atx versie is zo'n 30 euro duurder. Zit er nog verschil in qua prestaties tussen de micro-atx en atx versie?

Niet bang laten maken, 500W is gewoon voldoende met deze videokaart. Gewoon houden totdat je je videokaart upgrade later.

Het maatje, de extreme 4 ATX heeft meer aansluitingen voor wifi kaarten, geluidskaarten ect. Voorderest heeft het precies dezelfde features.
Ja de ATX versie heeft weer wat betere koeling, zodat je moederbord minder snel doorbrand. http://tweakers.net/pricewatch/306271/asrock-z77-extreme4.html

Kan je ook op het plaatje zien. De 2 zwarte omhulsels met extreme 4 erop naast de socket.

Laatst bewerkt:
welke GTX660 heb je?

de Standaard GTX660 DC II met BF3 op 1080P en ultra settings hangt zo rond de 30/40 FPS frame drops kunnen tijdens drukke moment dan voorkomen
klikerdeklik

dit terwijel er amper verschil in prestatie is bij BF3 tussen een i5 en een i3
Battlefield3.png

kans is dus erg groot dat je nog steeds frame drops zult onder vinden ook al heb je een I5 als cpu

Laatst bewerkt:
Klopt. Maar er zijn meer problemen dan alleen framedrops.
Zelfs als ik het spel draai op z'n laagst (resolutie maakt niets uit, of het nou 1920x1080 of 800x600 is) heb ik maar rond de 50 fps. Dit ligt volgens mij toch echt aan mijn cpu dan, of de videokaart is kapot.

Laatst bewerkt:
die cpu zou zelfs een HD7950 moeten kunnen ondersteunen

zijn je drivers up to date?

Alles up to date, hou mn pc schoon etc. Zo ziet mijn gpu usage (Ook power usage) er uit tijdens bf3: OjsT9IA.jpg
terwijl het bij andere spellen (Far cry 3, skyrim met hd texture packs) een vlakke, constante lijn is rond de 100%. Ook bij nvidia control panel instellen dat m'n kaart de maximale hoeveelheid power krijgt maakt geen verschil.

Al eens geprobeerd ja. Hielp een klein beetje maar na een tijdje kwam het probleem weer terug. Misschien ligt het wel gewoon aan bf3 zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan