CPU over voltage error

Status
Niet open voor verdere reacties.

sirfhalas

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
Beste help-mijers,

Ik heb me computer al een tijdje, en vanuit het niks valt hij sinds een paar dagen zomaar uit. als ik hem dan weer opstart krijg ik een scherm met "CPU over voltage error, press f1 to continue" wat houd de CPU over voltage precies in en hoe komt dit? maar natuurlijk nog belangrijker, hoe los ik dit weer op? Ik weet wel redelijk wat van computers maar op dit gebied ben ik niet de slimste. ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij het duidelijk kan uitleggen. alvast bedankt!

Beste help-mijers,

Ik heb me computer al een tijdje, en vanuit het niks valt hij sinds een paar dagen zomaar uit. als ik hem dan weer opstart krijg ik een scherm met "CPU over voltage error, press f1 to continue" wat houd de CPU over voltage precies in en hoe komt dit? maar natuurlijk nog belangrijker, hoe los ik dit weer op? Ik weet wel redelijk wat van computers maar op dit gebied ben ik niet de slimste. ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij het duidelijk kan uitleggen. alvast bedankt!

het kan komen door een stroompiek (b.v. bliksem)
Maar heb je toevallig geen ingrijpende handelingen de laatste tijd gedaan?

mvg BJ

Zoals ik het lees, is de spanning die op je CPU staat te hoog.
Ben je aan het overklokken geweest misschien?
Bezig geweest in het BIOS de spanning te verhogen?

Bedankt voor de snelle reacties he, nee ik heb niks veranderd in de bios, ben ook niet bezig geweest met overclocken. heb eigenlijk helemaal niks aparts gedaan de laatste week, maar het kan dus ook door de bliksem komen? hopen dat het overgaat dan he :D

Mogelijk is je cmos (bios) batterij aan het opraken en raakt de pc de juiste instellingen kwijt.
een nieuw batterijtje kan dat oplossen.
(wanneer de pc de tijd soms vergeet is hier zeker sprake van)

mvg leo

Mogelijk is je cmos (bios) batterij aan het opraken en raakt de pc de juiste instellingen kwijt.
een nieuw batterijtje kan dat oplossen.
(wanneer de pc de tijd soms vergeet is hier zeker sprake van)

mvg leo

Kan daardoor de spanning ook tehoog raken? Volgens mij gaat de spanning naar de veilige fabrieksinstelling, ik kan me vergissen ...

Kan daardoor de spanning ook tehoog raken? Volgens mij gaat de spanning naar de veilige fabrieksinstelling, ik kan me vergissen ...

het bios wil dan wel eens van slag raken en allerhande fouten geven.
Het kan een mogelijkheid zijn, die simpel te controleren is.

Anders is het een defecte spanningsregelaar /condensator.
Dat zie je nog wel eens aan lekkende of bolstaande tonnetjes vlak bij de cpu
daar kan alleen een heel handige soldeerder wat aan doen.

mvg leo

Dat zou je kunnen controleren aan de datum/tijd van je pc, staat die nog wel goed?

Heb eigenlijk over dit-> en vanuit het niks valt hij sinds een paar dagen zomaar uit heen gelezen:o
Zou het kunnen dat je voeding het aan het begeven is?

Wat is de temp van je processor? Kun je checken met Everest ...

Dat batterijtje op je moederbord heeft de HEMA overigens ook wel in de handel, mits het niet vastgesoldeerd is op je moederbord, en is voor een redelijke prijs te verkrijgen.
Zal wel iets van 3 euro zijn.

de batarij heeft hier nix me temaken anders zal hij de fout geven van "systeem tijd foutief" of iets in die richting. ik denk dat je een piek spanning hebt gehad en dat gaat niet over. als je pech hebt stopt alles er mee. het beste wat je kan doen is kijken of het met een nieuwe voeding is op te lossen. anders denk ik dat je een nieuwe pc moet aan schaffen(1 gerust stelling je bent niet de enigste je bent op dit momeent nummer 23 van wie ik het hoor).

Mvg,
Killer Bee

batterijtje????

Meneer heeft al gezegt dat ie niet in de bios is geweest en hoe kan in godsnaam t batterijtje als die dus bijna op is dus spanning batt word lager er nou voor zorgen dat je spanning van je processor verhoogt????? dat kan dus NIET!!! heeft nix met je batterijtje temaken. t is je spanningsregelaar voor je cpu kapot nix meer aan tedoen of vervangen als men dat kan andere mogelijkheid is inderdaad dat er een condensator is doorgelekt (bolstaand tonnetje) zoals leofact t verteld mogelijk makkelijker vervangbaar anders nieuw moederbord kopen! dat baterijtje is hier kompleet ge***

Zet in de bios alle setting eens op default.

En, misschien onlangs nieuw/extra ram geheugen geplaatst?

Topic is bijna een jaar oud en niet meer actueel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan