CPU overcklocking

Status
Niet open voor verdere reacties.

wynand

Banned
Lid geworden
7 mei 2005
Berichten
530
Bestaat er een gemakelijk tooltje om vanuit windows de procecor te overclocken?
 
By een giga-byte moederbord krijg je het programmatje
Easytune 4 om over te klokken
 
Dat programmaatje stelt niks voor is mijn ervaring(heb een Gigabyte mobo), na de opstart zijn de instellingen weg. Het programma geeft aan dat je een dubbele snelheid kunt instellen, want in werkelijkheid nooit mogelijk is.:confused:

Overklokken kun je nog steeds het beste via het Bios doen.
 
lol dan sla je de instellingen toch op!

proggie weer starten en ff je profiel laden.
Zo kun je ervoor kiezen niet altijd je pc over te klokken.
Alleen op momenten dat jij het wilt.

Wat heeft het voor zin om een bijvoorbeeld P4 2.8 over te klokken naar een p4 3.1 om alleen te internetten.

Ik neem aan dat je overklokt om de prestaties in zware videobewerkingen of games omhog te swiepen.

Als je goed wilt overklokken dan is dat hardware matig.
Heb laatst nog een filmpje gezien van een pc met stikstof

pentium 5,2 gig
 
Geplaatst door mukkel
lol dan sla je de instellingen toch op!

proggie weer starten en ff je profiel laden.
Zo kun je ervoor kiezen niet altijd je pc over te klokken.
Alleen op momenten dat jij het wilt.
Dubbel LOL.:p
Wat ik probeer duidelijk te maken, je hebt niks aan het programma, want de instellingen moeten in het Bios veranderd worden, dit gaat niet vanuit Windows. Je moet op de Bios chip zijn.:)
 
By een giga-byte moederbord krijg je het programmatje
Het is een ABIT BH7.
Wat ik probeer duidelijk te maken, je hebt niks aan het programma, want de instellingen moeten in het Bios veranderd worden, dit gaat niet vanuit Windows. Je moet op de Bios chip zijn.
ok BIOS dan, hoe overclocken in bios voor de procecor ( het betreft hier een zelfgemaakt systeem waar ik wat meer wil uithalen: ABIT BH7, Pentium 4 2.0GHZ-400fbs/256chach, 384 MB RAM, Nvidia TNT2 Model 64 (wordt overgeklockt met powerstrip)
Vraag verplaatst naar CPU overcklocking.
danka, vergeten dat er ook nog zo`n rubriek stond ;)
En voor de rest nog een kleinig heedje, in mijn bios vindt ik ook AGP size (groote van kaart in AGP slot) dit ik kan dit veranderen, heeft dat effect op zelfs nog maar iets van mijn prestaties? en door het voltage van RAM en AGP te verhogen (bv met 0.05 Volt) worden daar de prestaties beter van? en is 60 graden een aanvaardbare temp voor de CPU?
 
In het Bios moet je de FSB stap voor stap wat hoger zetten, steeds testen of het systeem stabiel is met benchmark programma's. Je CPU kun je laten testen met Prim95, Hotcpu, BurnCPU en zo zijn er nog wel een paar programma's. Je geheugen moet het overklokken wel aan kunnen of je moet de AGP/PCI lock mogelijkheid in het Bios hebben, dan gaan die niet mee omhoog.

Die instelling voor je AGP is het volgende:
AGP Aperture Size (MB)

Hier wordt voor AGP (Accelerated Graphic Port)- grafische kaarten in het RAM een geheugenbereik gereserveerd waarheen de geheugentoegangen geleidt worden. AGP geheugentoegangen worden zonder vertraging verder gegeven, indien ze in het betreffende bereik vallen. Hoe groter deze waarden, des te sneller kunnen de in het hoofdgeheugen opgeslagen textures getoond worden. De waarde loopt van 4, 8, 16, 32, 64, 128 tot 256 MB. Zolang u bij spellen geen last krijgt van beperkingen, hoeft u hier niets aan te veranderen. De standaardwaarde bedraagt 64 MByte. Wanneer u de waarde kleiner maakt, geeft u geen geheugen vrij. De Aperture Size is een virtueel iets en gebruikt het aangegeven geheugen niet echt. Meer informatie hierover op:
Bron:
http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/befa.htm

Echt snelheidswinst leverd dit niet op. Daarbij is jou videokaart vrij oud.

De voltages doe je pas omhoog, als het systeem onstabiel wordt. Let op, wees hiermee heel voorzichtig!!! Meer voltage geeft ook meer warmte.

60ºC voor je CPU is dat in rust(idle) of als je pc veel moet doen(stressed)?
 
48 tot 58 bij gewoon direct na opstarten in bios gaan, maar de fan die er opstaat is eigenlijk voor een sockte 370 en niet voor een 478, maar ik heb er een besteld die maandag (normaal) aankomt.
Bedankt voor je post crash
 
En om de procecor te overcklocken dus gewoon de fbs verhogen?
 
Je moet inderdaad de FSB(Front Side Bus) stap voor stap omhoog doen.
Hou de temperatuur goed in de gaten, want die zal stijgen!!!.

Welke processor heb je precies?
(Prescott, Northwood)
 
al wat ik kan zien is een ( op het plaatje ) pentium 4 400/256/2.0 en een serie nummer
 
Download Everest Home Edition:
http://www.snapfiles.com/get/everest.html

In Everest ga je naar:
Moederbord > CPU, achter "CPU aanduiding" staat welk type het is.
Bij Moederbord > CPU kun je ook na het overklokken zien hoeveel je omhoog bent.:)

Je ziet dan het volgende bijvoorbeeld:
CPU Type Intel Pentium 4, 2900 MHz (13 x 223)

CPU Aanduiding Northwood HyperThreading

CPU stepping D1
Instructieset x86, MMX, SSE, SSE2
Origineel kloksnelheid 2600 Mhz
Min / Max CPU Multiplexer 13x / 13x
Engineering Sample Nee
L1 Trace Cache 12K Instructions
L1 Data-cache 8 KB
L2 Cache 512 KB (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)
 
Waar zie je dat het een Northwood is?
Ik zie het niet staan.:eek:
 
LOL het is nog vroeg.:eek:
Ik vroeg dat omdat ik 60ºC al redelijk warm vind. Een Prescott wordt warmer dan de Northwood.
Zoals je in de bovenstaande gegevens kon zien heb ik ook een Northwood, maar ondaks de overklok wordt ie niet wamrer dan 51ºC bij zware games. Pas bij videobewerking wordt ie 58ºC.
 
Geplaatst door wynand
la me raden? 4 koelingen van 10000 rpm? :D
Nee, gewoon de standaard box koeler van Intel. De casefan's draaien nog niet eens op halve kracht. Het is een kwestie van een zeer goede airflow in je kast hebben en je kabels goed opruimen.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan