CPU overheated?

Status
Niet open voor verdere reacties.

zephr0x

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2014
Heb zojuist even zitten gamen (league of legends) maar na een paar minuten freezde me pc.
Daarna paar keer opnieuw gestart maar bleef zich herhalen.
Heb toen toch maar besloten om te kijken wat er nou aan de hand was en tot mij verbaasing toren hoge cpu heat. (zie bijlage) cpu.jpg
occt geeft trouwens ook 80+ heat aan , maar ik lees op internet dat je pc dan uit zou moeten vallen
Ik heb hier niet veel verstand van dus zou graag jullie hulp willen.
Ook moet ik zeggen dat ik de dagen hiervoor wel rustig kon gamen zonder enige problemen.
Misschien iets verkeerds gedownload aan drivers of iets is wat ik denk, heb namelijk dual monitor sinds paar dagen, maar deed het prima met gamen (league) tot vandaag.
Heb trouwens nooit tussendoor gecheckd wat de heat was.
Ik heb een i5 3470 , waar als het goed is thermal paste op de koeler zit.
Misschien heel er ingewikkeld en chaotisch verhaal maar probeer even al mijn info te geven :)

Goedemorgen,

Welkom op Helpmij.nl

Al gekeken hoe stoffig de pc aan de binnenkant is en dan vooral de processorkoeler.

Ja, je processor wordt te warm. Intel geeft op dat de processor eigenlijk niet warmer moet worden dan 67.4 graden, omdat ie anders extra slijt.

Inderdaad even controleren of je pc stofvrij is.

Let er wel even op dat je vandaag natuurlijk met een 30 + graden omgeving te doen hebt. Dan houd je nog maar een delta tempoeratuur van 34 graden over. En dat bereikt een cpu binnen notime.
Probeer inderdaad even de pc stofvrij te maken en overweeg om tijdens zulke warme dagen alles een klein beetje naar beneden te zetten om de juiste temperatuur te raken.

Pc ziet er redelijk stof vrij uit en alle fans werken. Ook is het in mijn kamer niet heel warm dus dat is het probleem niet.
Ik ben nu de cpu fan eraf aan halen maar dat lut niet helemaal 1 van de schroeven zit muurvast aan me moederboard.
Volgens anderen forums zit het vast gelijmd met de thermal paste die onder de cpufan zit.
Dit moet hem op dit moment even laten warmdraaien zodat het er straks afkan.

Cpu fan eraf gehaald en ziet er ole uit , verder nog iets anders , mijn video kaart was erg warm.Misschien heeft dat er iets mee te maken? ook maakt mijn video kaart laatste tijd er veel lawaai, normaal gesproken bij opstarten altijd 3-5 seconden blaast hij volgens mij voor et stof om weg te blazen maar gaat nu dus altijd door met het harde geblaas. Dit stopt pas nadat ik de pc uit doe en kan dan niet op de pc nadat ik hem 5 x restart ( verschilt) ?
Iemand enige idee hoe ik dit kan fixen en of dit iets heeft te maken met de heat & met mijn 2e monitor

[smallimg]http://i.imgur.com/ymUij4d.jpg[/smallimg]
Videokaart nvideo geforce 8800 gt
Moederbord gigabyte ga b75m-d3v
8 gig ram

Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist na 6 keer proberen pc opgestart gekregen.
Even gekeken na temp en zit nu rond de 40 alleen met occt test gaat hij boven de 80 maar zodra ik het uit doe weer rond de 40.
Heb geen idee hoe dit kan vergeleken met gister

Hallo

Een p.c. (of laptop) op regelmatige basis eens zuiver (stofvrij) maken verlengd de uiteindelijke levensduur.

Luchtdruk (compressor) is hiervoor heel praktisch.

D.m.v. luchtdruk blazen in omgekeerde richting van normaal.

Wel niet vergeten om de eventueel gemonteerde ventilatoren mechanisch te blokkeren.

Indien er echter te lang verder is gewerkt op een veel te hoge t° , is de koelpasta versteend (gekrompen) , en dient dan uiteraard ook vervangen te worden.

Leesvoer :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Peter

Hoi peter,

Ik heb in mijn vorige post een foto linkje van mij cpu.
Volgens mij ziet het er prima uit maar dit zou ik niet zeker weten want ik weet er niet veel van. Dus als je even zou kunnen kijken graag :) verder is mijn pc redelijk stof vrij dus dat zou het niet moeten zijn. Ook heb ik gekeken naar de gelinkte post en de meneer had blijkbaar hetzelfde probleem en kwam tot conclusie dat het de software moest zijn. Alleen erg jammer dat hij er nooit meer op heeft geantwoord hoe of wat het probleem nou was en of die het opgelost heeft.

Groet

Het is buiten ook heel erg warm hè, en dus binnen ook.
Staat je pc in een kast dan zal de temp ook daar oplopen.
Heb je een lap zal die ook door de warmte van nu (en die is extreem de laatste tijd) ook niet erg koud blijven.

Om even weer terug te gaan naar je initiële probleem:
Je hebt het koelblok losgehaald van de processor, dan moet je ook weer nieuwe warmtegeleidende pasta aanbrengen. Luchtbellen die je nu hebt gecreëerd geleiden warmte erg slecht (vrijwel niet).

Hoe is de airflow in jouw behuizing? Maak eens een foto waarbij we in 1 keer de hele inhoud kunnen zien, dus waar ventilatoren e.d. geplaatst zijn.

http://i.imgur.com/Nns6Db1.jpg + http://i.imgur.com/FiGnR0q.jpg
Cooler master kast weet niet precies welke. Maar in mijn kamer is het geen sauna ofiets, dus dat zou niet echt een groot probleem zijn ook in de computerkast is het niet warm en komt gewoon koude lucht uit de achterkant.

Laatst bewerkt:
Die screenshot van mijn cpu temp was genomen. Voordat ik me cpu fan eraf haalde.?

Zou het misschieen kunne dat de cpu heat sensor het gewoon niet doet?, want bij 90 graden zou er volgens mij wel wat gebeuren met je pc na een tijd.
Ook heb ik deze set ( cpu moederboard ram) net 2 maanden en heb nooit tot kort gekeken wat de warmte ervan was, dus dat het altijd al op zoveel graden heeft gestaan. ( wat dus misschien niet klopt)
als de sensor dan kapot is hoe zou je dat kunnen zien?
hoor graag jullie reacties :)

Zou kunnen dat je sensor niet goed werkt. Dat zie je vaker want dan krijg je hele rare hoge waardes of juist onder de nul.
Dus ja, dat kan. Ligt ook (is mij weleens verteld) aan de fabrikant van het onderdeel, die dat dan niet goed heeft ingebouwd om het te meten met een proggie. (geen idee of dat waar is).
Bij mijn eigen voeding (de fan daarvan) is het zo dat die hele rare meldingen geeft van de speed.
Van 80000 tot aan 0 schommelend, en eindigt op nul.
Dus ook dat klopt voor geen meter. Maar hij werkt wel goed.

En nu met die hitte de laatste tijd (en daarom gaf ik dat ook aan, maar dat schijnt niet het initiële probleem te zijn geweest, maar ik denk toch dat ik hierin wel gelijk heb), kan het best zo zijn dat je dacht dat het niet goed was, terwijl er in feite niets aan de hand is.
Die warmte heeft je alleen opmerkzaam gemaakt!!

Mijn idee? Er is niets aan de hand en de heat sensors werkt niet naar behoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan