CPU te warm of sensors kappot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

victoryo

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2007
Hallo,
Ik heb van de week een nieuw setje inelkaar gezet. Het gaat om een AMD 5000+ 65W versie met een MSI k9n neo-f v2. Alles werkt perfect alleen toen ik mijn PC aan deed zag ik in de bios dat hij meteen 50 graden was en dit is idle. En dit wordt in verschillende programma's weer gegeven maar het gekke is dat mijn 2 cores extreem koud worden weergegeven zoals coretemp hier aangeeft:
coretempll5.jpg

En nu zat ik vanmiddag Crysis te spelen wat overigens best goed ging tot dat ik er geen zin meer in had. Dus ik sloot het spel af en zag dat ik een mailtje had dus wilde even kijken en ja hoor: no signal, mijn pc ging uit en startte opnieuw op. Dus ik snel in de bios kijken naar de temperatuur, 70 graden .
Ik heb al een keer nieuwe coolpasta er tussen gedaan en al het oude verwijderd en me kast heeft een goede airflow, ik snap er niks van!
Maar hij is nu dus uitgevallen betekend dit dat mijn processor dus echt de 70 graden had berijkt? Of kan hij ook uitvallen omdat de sensor 70 graden aangeeft en de computer dan denkt dat hij 70 graden is maar dat helemaal niet het geval is?

Hier nog even screenshot van everest met ook idle temperatuur alleen heb ik daar windows mediaplayer open en nog wat dingen:
kouwlowarmbq2.jpg

+12v = 7.24 Volt.

voeding misschien defect of niet afdoende?

cpu koeler aangesloten?
chipset drivers geinstalleert?
en wat me opvalt is dat de 12 volt geen 12 volt is maar 5.12
als dat zou kloppen is er iets goed mis met je voeding.

welke voeding heb je?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, alle fans zitten aangesloten op de goede plek en draaien.
Die 12 V is me idd niet opgevallen ik heb deze voeding: Voeding Link

ik zou maar eens een andere voeding proberen, dit is zeker geen A-merk en 30 euro voor een 550 watt voeding heb ik ook nog nooit gezien:shocked:
als je een andere voeding hebt liggen zou ik die maar eens gaan proberen.

cpu koeler aangesloten?
chipset drivers geinstalleert?

deze vragen...

:thumb:Ja, cpu koeler aangesloten en nieuwste chipset drivers en bios updates

Dat klopt dat die rpm erg laag is maar dat komt omdat everest mijn cpu cooler omdraaid met mijn chasis cooler. dus die gene met 2900 rpm is die van mijn CPU in de bios wordt dit wel goed weergeven. en in PC Wizard. Maar ik heb er nu een andere voeding in hangen maar dit is ook geen super voeding neem ik aan want dit is de standaard Xgear voeding die bij de Xgear Xwing kast zit en die heeft 400 Watt. Ik zal een screenshot maken van de temperaturen nu en de voltages met deze voeding. De temperaturen zijn met de kast open en als hij net is opgestart:

tempsanderevoedingfa4.jpg

P.S. corecenter werkt niet omdat hij zegt dat hij mijn moederbord niet ondersteund :S

Laatst bewerkt:
helaas.

weet ik het verder niet.
temps zijn gewoon te hoog.
aan de voeding zal het niet liggen want de waarden met de 2de voeding zijn identiek.

misschien is er een nieuwere bios voor uit.
wil nog wel eens zo zijn dat de temp uitlees waarde daarin anders is voor de cpu.
zit soms wel 10 graden tussen bios versies.

controleer nog even met de hand (koelblok) of die wel zo warm wordt als aangegeven.
ongeveer dan ...

Oke, dus de voeding kan ik gewoon zo laten ondanks het natuurlijk een goedkoop ding was?
Overigens als ik de boxed cooler aanraak is hij helemaal niet warm eigenlijk gewoon koud:confused: maar dat ik soms een core temp van -1 graden heb klopt al helemaal niet! En ik heb ook de nieuwste bios.
Kan ik er dan hier van uitgaan dat de sensors niet helemaal goed zijn op het moederbord? Want dan ga ik het moederbord omruilen:(

Geloof mij, als dat de echte waardes zijn van die voeding, heb je daar een heel groot probleem!!
De originele voeding, van die link naar die Duitse site, kan echt niks zijn en die X-Gear voeding weet ik uit ervaring al helemaal niet, liggen er hier twee in de vuilnisbak.

Download en installeer voor alle zekerheid naar even PC Wizard http://www.cpuid.com/pcwizard.php
Dit een een wat mordernere maar soortgelijke software als Everest.
Lees je daar bij je voeding dezelde waardes af, stop dan met rommelen en koop een fatsoenlijke voeding!

goed advies.

andere voeding kopen.
als waarden hetzelfde blijven dan moederbord omruilen.

succes

:thumb:
Een andere voeding heb je sowieso nodig, want dit is helemaal niks. Blijkt het dan toch het mobo te zijn, is het geld voor die voeding echt niet weggegooid!

Oke, echt super bedankt allemaal alvast! hier nog even een screenshot van de temps en volts in PCWizard:
[smallimg]http://img251.imageshack.us/img251/1123/pcwizardtempsbs6.jpg[/smallimg]
(klikbaar)

Ik weet niet wat hier uitkomt volgens jullie. Maar als ik idd een andere voeding nodig heb wat raden jullie mij dan aan? Ik zal even aangeven wat er allemaal in mijn pc zit:
Msi K9N Neo-f v2
Amd x2 5000+ 65W
2x 1GB ddr 2 pc 5300 kingston
1950Pro 512MB club3d
2x 80GB hdd en dvd brander+speler
Alvast bedankt!

sorry dat ik er tussendoor kom

maar de voltage waardes kloppen niet altijd van everest

zo ziet ie bij mij bij 12 v ---- 2.71`volt

terwijl mijn bios gewoon 12.01 volt aan geeft

zo staat bij everest de 5 volt op 6 volt en de 3 op de 9 volt

in dit geval zou mijn pc dus exploderen :P

mijn conclusie is dan ook ga niet altijd ervan uit dat de voeding stuk is
maar kijk is verder dan 1 proggie :)
bij sommige moederborden krijg je software erbij zoals bij msi : pc alert 4
bij asrock : asus system diagnose

gelukkig geeft ie bij mij in pc alert 4 wel de juiste waardes :)

ps ga is langs bij een pc boer en laat de waardes voor je opmeten :)

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb PC Alert 4 geprobeerd maar ook die gaf hele rare waardes weer:confused:
Dus toen ben ik maar in de bios gaan kijken en daar zag ik:
3,3V=3,296
5V=5,003
12V=11,616
5V=5,003

Dus aan de hand van deze waardes heeft mijn voeding dan nog iets te maken met mijn te hoge CPU temperatuur en hele lage core temperaturen?:confused:

hallo,
ik had dit gelezen: Super Hot AMD 5000+
En dat is de zelfde processor als ik en die heeft ongeveer de zelfde temperatuur problemen ook dat hij een keer -1 graden had. Dit is opgelost door een andere processor stond onderaan. Betekend dit dat ik mijn processor dan beter kan omruilen inplaats van moederbord? Ik krijg er nu echt geen eind aan vast!:(

het kan inderdaad aan de CPU liggen .. maar dat is moeilijk uit te sluiten
wat je nog kan proberen is .. pc kast open maken .. paar uur internetten en dan

voorzichtig !!

de koelblok van de cpu aan raken of met 2 vingers vasthouden ..
lukt je dat niet dan weet je dus ook dat de core temp niet klopt

en dus weer terug komt op het verhaald dat de cpu misschien dement is

maar de -1 graden kan ook zijn dat hij hem dus gewoon niet registreerd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan