CPU te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandrovp

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2003
Ik heb een vraagje. Als ik bij het opstarten van Windows Xp op 'del' duw, dan kom ik in een setup-menu.
Daar zie ik dat de temp° van mijn CPU 65° is. Is Dit teveel? Ik heb nochtans een goede cooler besteld. Kan het zijn dat de cooler niet snel genoeg draait?

Hopelijk kan iemand antwoorden op mijn vragen

Ik ken de merk van de cooler niet, maar ik zal ze opzoeken. Mijn processor is een AMD 2400+

tussen de 45 en 75 is een normale waarde voor de AMD's. Als ik het uit mijn hoofd goed meen te weten, dan kom je pas rond de 80 graden in de "gevarenzone". Echter, hoe heter 'ie wordt, hoe groter de kans dat 'ie instabiel wordt................

Is jouw kast aan de voorzijde stofvrij ? Een aantal kasten heeft aan de voorzijde een opening / rooster, of anderszins een voorziening waardoor lucht aangezogen kan worden. Ik heb toevallig afgelopen weekend deze voorzineing maar weer eens stofvrij gemaakt, het scheelde gelijk 5 graden (Mijn AMD XP1800 zit op zo'n 57 graden.

Ik heb aan de voorkant nog twee plaatsen voor cd-rom ofzo.
Deze zijn afgeschermd met een plaatje. De plaatjes hebben twee kleine openingen, maar dit steld echt iet veel voor.
Zou het toch beter zijn om deze openingen af te sluiten?

Nou ik zou niets afsluiten van je kast, dat zorget er voor dat er alleen maar minder lucht je kast in komt waardoor de cpu nog warmer wordt. Ik zou eerder aanraden om meer openingen te maken, maar dat ligt ook weer een beetje aan je luchtstroom

Nu met dat warme weer wordt je cpu natuurlijk zoizo wat warmer. ik persoonlijk vind 65 wel wat aan de hoge kant, maak inderdaad alles eens goed schoon en stofvrij.

ter vergelijking. ik heb een athlon 2500 xp met een regelbare koeler van coolermaster en als ik die op zn laagst zet dan wordt mn cpu rond de 42 graden bij heftig gamen, bij koeler weer is dat rond de 38

Ik heb juist gekeken.
Ik heb ook een coolmaster, maar wel de 'silence'.
Zou ik die ook kunnen regelen, misschien met software?
Ik denk ook dat als ik die koeler krijg, dat die nog sneller zal werken.
ps: is Het moeilijk om een extra koeler in de kast te zetten zodat de hele binnenruimte wordt gekoelt?

ja welke silence is het precies? sommige zijn nl regelbaar.

het softwarematige opschroeven van de koeler heb ik nog niet gezien.

HEt bijplaatsten van extra koelers kan natuurlijk nooit kwaad, maar je moet wel even goed kijken waar die koeler plaats ten opzichte van de rest van de fans en of die koeler moet blazen of zuigen

Ik zou echt niet weten welke dat is.
Ik heb de pc opengeschroeft, en er staat coolmatser silence op meer kan ik niet zeggen.
Kunt u mij vertellen hoe u de cooler regelt?
Misschien lukt het toch bij mij.

ik ben nog jong....u hoeft niet

Nou..ik heb een draaiknop aan de achterkant van mn pc die de snelheid regelt.

maar wees gerust, 65 graden is niet schadelijk voor de cpu.
Wanneer was dat trouwens na een heftige applicatie of bij het begin van het opstarten. Als het nl is na een paar uur uitstaan dan is er inderdaad iets niet helemaal in order.

zijn de kast en koelers stofvrij gemaakt?

Heb je die Coolermaster (de heatsink dus) zelf geplaatst?

nee, ik heb mijn pc laten smaenstellen door een vriend.
Waarom vraag je dat?

Omdat er mogelijk een slechte warmtegeleiding is tussen CPU en heatsink (geen / te weinig / te veel koelpasta).

Hoi, ik heb zelf ook een amd 2400 met een cooler in de box, als ik mn comp 'idle' liet aan staan was mn temp rond de 60 graden, als ik ging gamen liep dat al op tot 65-68 graden. Als jij 65 graden heb is dat een normale temperatuur voor de 2400 zou ik zeggen.
Ik heb die cooler uit de box vervangen, eigenlijk heb ik heel mn case vervangen omdat mn oude niet echt groot was en ook geen plek had voor extra fans.
Ik heb nu een mooie case met veel ruimte voor fans. Heb mn cooler uit de box vervangen voor een 80mm fan,met 3 leuke gekleurde lampje, die loopt op 2800 toeren. Ok heb ik nog 2 extra 80mm fans die koude lucht inblazen, en 2 80mm fans die lucht uitzuigen, maar mischien zet ik die ook nog wel op lucht in blazen want mn pc is een gaten kaas en de lucht kan overal ontsnappen. Maar hier moet ik nog ff over nadenken.
In iedergeval, mn cpu temp is nu 42 graden en als ik ga gamen blijft ie rond de 45 graden. Al die fans zijn mischien een beetje overdreven, maar ziet er mooi uit en helpt wel.
Nu wil ik proberen te overklokken, maar heb nog een hoop te lezen voordat ik dat ga doen. Heb trouwens al gelezen dat mn MSI KT4 plankie niet echt de beste keus was om te gaan overklokken. Maarja, ff verder lezen en vragen en maar zien wat ik kan doen. In ieder geval succes met je compie

Geplaatst door wojo00
hier is mijn compie..
misschien offtopic, maar ik zou alle fans die je er nu in hebt zitten omdraaien. Dus de fans die hoog in je pc zitten laten blazen en de rest zuigen.

Zeer mooie pc,
Ik ga binnenkort een koeler zetten (vanachter) die de lucht naar buitenblaast.
Later ga ik ook een plaaten die de luct naar binnen blaast (aan de zijkant), net zoals op de foto.

Welke koeler raad je mij aan, lieft een van een goede prijs en manueel regelbaar.

heb niet zo'n verstand van coolers, sommige winkels hebben ze op display staan, waar je ze kan testen en kan horen wat voor geluid het geeft. Je kan ook gewoon op de verpakking kijken, daar staat op hoeveel toeren, aantal decibel, luchtstroming, vergelijk dit gewoon, Mijn fans waren best wel duur, heb er 3 gekocht met kleurtjes lopen op 2800 toeren en rond de 30 decibel, voor 15 pond das zo'n 22 euro. Ik woon in Engeland (duur land) in Bradford en er zijn niet zoveel comp winkels hier. Kan wel naar Leeds gaan maar dan betaal je weer bezine geld, wat ook niet goedkoop is hier :/ Iedergeval, als ik er 15 pond voor betaalde, zal jij hem wel voor 15 euro kunnen krijgen, succes!

Ps. mijn fans zijn van Antec, www.antec-europe.com

Had ook 74 graden met de originele cooler van de Athlon 2400+ zonder de cpu echt te belasten.

Heb er nu een Coolermaster opgezet en 1 Casefan die de lucht naar buiten zuigt en nu heb ik 60,61 graden, gemeten met PC Alert4, software dat bij mijn moederbord zat.In BIOS heb ik 57 graden.

Dus moet ik mij nu geen zorgen meer maken hoop ik, alhoewel ik het toch nog hoog vind tov P4....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan