cpu te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bramzzz

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2004
goedenavond

ik maak gebruik van het programma speedfan, het valt mijn processor gewoon standaard 60 graden is terwijl ik verder niks doe behalve msn en internet explorer.
als ik bijvoorbeeld een ander programma start wordt hij wel 70+
nou zou ik graag willen weten: kan dit kwaad?kan dit er mee te maken hebben dat ik mijn koelpasta moet vervangen? zou ik hierdoor schade op kunnen lopen aan mijn systeem?

mijn moederbord wordt overigens rond de 30 graden

mvg

Da's idd wel een graadje of 15 te hoog voor niks doen, ik dacht dat rond de 40 graden idle wel redelijk normaal is, als de cpu niet is overgeklokt.
Heb je wel goede airflow in je kast, zodat alle warmte goed weg kan?
Is de het koelrooster van je cpukoeler stofvrij? Dit isoleert als de neten namelijk.

ja ik zal inderdaad binnenkort is mn pc schoonblazen, maar vroeger(3 kwart jaar geleden) werd hij ook net zoals jij zegt 40 graden.
en daarbij is het geen boxed koeler die dr opzit maar een vrij dure
wat de airflow betreft ik heb aan de achterkant een 120 mm revoltec fan naar buitenblazen en aan de zijkant van mn case een 80 mm fan die de lucht naar binnenblaast

En als je mobo 30 graden blijft is dat dus wel okee.
Dan kan ik alleen maar denken aan een vuil warmterooster van de cpukoeler of een daling in het toerental van deze koeler.

ja dat vondt ik ookal gek, het moederbord blijft redelijk goed op temperatuur.
dat is trouwens ook weer zoiets
ik kan bij speedfan niet zien hoeveel toeren mijn cpu koeler draait
als ik in de bios kijk zie ik wel 5000 toeren.

Volgens speedfan is mijn voedingkoeler -8 graden, dus dat moet je maar niet al te serieus nemen (neemt ie gewoon van m'n mobo over).... of er is iets kapot bij mij, kwamen een keer vonkjes toen een stroomdraadje van een casefan sluiting maakte tegen de kast :evil:

nee dat moet je dan inderdaad met een korrel zout nemen.
kan het ook zijn dat als mijn processor te warm wordt dattie dan afslaat, of opnieuw opstart?

Dat is ongeveer het eerste dat gebeurt als een cpu te warm wordt, maar dan issie over de 80 graden hoor, daaronder moet ie het aankunnen.

oke bedankt
wat is de beste manier om je koeler schoon te maken?
van je moederbord afhalen of gewoon met de stofzuiger er overheen?

Stofzuiger zou ik mee uitkijken, metalen buis icm statische electriciteit...

Gewoon een wattenstaafje met wat alcohol werkt goed (niet druppelen), is wel monnikenwerk, goed tussenin alle vuil verwijderen (niet schrikken, zeker niet als je ook rookt bij je pc)

Maar Speedfan is ook niet al te betrouwbaar. Ik heb het ook een keer gehad hoor dat er stond 80 graden maar was in het echt niet zo. Je kan ook even kijken met everest ofzo.

Speedfan maakt wel eens foutjes!

ja dat zei sarvo ook over speedfan
maar als ik mn bios kijk is mijn processor ook zo warm..en kdenk dat wat daar staat klopt, of kan dit ook fout zijn.
iig morgenochtend maak ik hem schoon met die wattenstaafjes en alcohol :)

maar als ik nu dus kijk is dat ding gewoon 71 graden...en dan zit k alleen op msn, internet en winamp draait..kun je nagaan als k zware grafische games draai:confused:

wat gebeurt er trouwens als hij te warm wordt? want ik heb wel is tijdens het gamen dan hoor k klik.
en dan krijg k een blauw scherm, waar verder niks op staat dus geen error code.
en gaat hij opnieuw starten 10 sec later
zou dit hiermee in verband kunnen staan, dat mijn processor dan gewoon te warm is?

goedemorgen

ik heb net mijn koeler schoongemaakt met wattenstaafjes en wat nagellakremover van mn moeder..en raad maar..nu is mn processor in rust maar 40 graden :D

iedereen bedankt voor zn reactie!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan