CPU Temparatuur erg hoog en koeler erg hard!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sebastiaan_V

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2006
Hey,

Ik heb hier een zeer snelle computer. Eventjes wat info:

Intel Pentium 4 HT 3.00 GHZ
1024 MB Ram
Asus P5GD1 PRO Moederboord.

Ik heb met everest eventjes gekeken wat mijn CPU Temparatuur is en die staat op gemidelt 75/80 graden. Ook heb ik dit in de BIOS gecheckt. Mijn koelers draaien erg hard en maken SUPER veel lawaai. Waarom is dan toch mijn CPU Temparatuur zo hoog? :confused: Ik heb zowiezo van plan om een nieuwe koeler(s) erin te zetten want dit geluid is niet normaal.

Heefd iemand iedee hoe dit komt en hoe ik dit kan fixen?

Greetz, Sebastiaanl.

Koop morgen eens een goede "koel" pasta, en maak de ventilator en koelblok goed schoon, vooral de stof, en breng een dun filmpje van dat spul aan.

Denk dat de warmteoverdracht tussen cpu en koelblok niet helemaal je van het is, de fan reageert nu op de temp van de cpu, maar die warmte komt niet in het koelblok.

Kun je de rest ook gelijk uitstoffen.

Met dit weer is het voor veel pc's [lees] koelers overwerken.
Ze gaan zo hard om je pc te beschermen. die btw veel te heet is.
Ze kunnen het gewoon niet aan vermoed ik.
koelers met een grotere diameter maken minder omwentelingen en zullen rustiger zijn.

maar over welke koelers heb je het:
casefans, psu, graka, hdd of processor koeling!!

misschien kan je ook de airflow wat verbeteren.

Hey,

Ik heb gister eventjes mijn kast open gemaakt en even tussen de koelers gekeken. Nou je wilt niet weten HOEVEEL stof daar wel niet zat. Ongeveer een laag van 1 centimeter :eek: Omdat ik niet weet hoe ik mijn koeler los moet maken en dat ik bang ben dat ik iets kapot maak, heb ik het grootse gedeelte weg gehaald met een schroefen draaier. Kan iemand me uitleggen hoe ik mijn koeler los kan maken zodat ik hem helemaal schoon kan maken? En weet iemand ook waar ik koelpasta kan kopen en hoe ik het erop moet smeren? Alsvast bedankt.

P.s Mijn koeler maakt nu wel wat minder geluid, en ik heb gekeken en mijn temparatuur is nu in de 40/50 graden :) heel erg bedankt!

Laatst bewerkt:
Het gaat dus toch om je cpu, ok.

Dit is een heel secuur werkje waarbij je erg voorzichtig moet zijn.
Vermoedelijk zit je koeler geklemd aan je processor, dan moet je de klemmen losmaken en hem voorzichtig verwijderen. Lees even je handleiding na.

Vervolgens moet je de resten koelpasta verwijderen met een zacht doekje en wat spiritus.
dan breng je een druppel koelpasta aan in het midden van je processor, ongeveer zogroot als een rijstkorreltje en spreid dit in 1 beweging over het oppervlak. Met bv een creditcard oid.

Dan zet je in een beweging de koeler erop [draaiende beweging] zodat er geen lucht onder komt en makt de boel weer vast.

koel pasta zoals arctic silver 5 ofzo kan je op internet wel bestellen via zo'n shop voor zo'n 5 eurootjes.

Dit is hoe ik het altijd doe.
gr.
H

Sebastiaan_V zei:
Hey,

Ik heb gister eventjes mijn kast open gemaakt en even tussen de koelers gekeken. Nou je wilt niet weten HOEVEEL stof daar wel niet zat. Ongeveer een laag van 1 centimeter :eek: Omdat ik niet weet hoe ik mijn koeler los moet maken en dat ik bang ben dat ik iets kapot maak, heb ik het grootse gedeelte weg gehaald met een schroefen draaier. Kan iemand me uitleggen hoe ik mijn koeler los kan maken zodat ik hem helemaal schoon kan maken? En weet iemand ook waar ik koelpasta kan kopen en hoe ik het erop moet smeren? Alsvast bedankt.

P.s Mijn koeler maakt nu wel wat minder geluid, en ik heb gekeken en mijn temparatuur is nu in de 40/50 graden :) heel erg bedankt!

Het verstandigste is, om je moederbord uit je kast te halen, afhankelijk van het type cpu/socket, indien dat een 462, socket A of 370 is, die moet je vaak met een schroevendraaier er af halen, en de kans dat je uitschiet, omdat je er niet goed bij kan, is erg groot, gebruik wel een goed passende.

Mocht het een "moderne" zijn, met een hevel en/of klemmen, dan hoeft dat niet, indien je er goed bij kan.

Elke PC boer heeft wel koelpasta in hun assortiment, ze zetten immers ook zelf pc's in elkaar.

Dat spul wordt alleen gebruikt om de oneffenheden tussen koelblok en cpu uit te vullen, waardoor de warmteoverdracht beter is, dus zo weinig mogelijk, pas wel op voor de core, indien het een AMD is zonder heatsink, die beschadig je gemakkelijk, alles zo vlak mogelijk houden, zodat er geen belasting is op de hoeken en randen van die core.

Sorry...... Maar ik heb echt geen flauw iedee hoe je het erop moet smeren... Heefd iemand mischien een handleiding met plaatjes? Sorry dat ik zo "beginner" ben met computer hardware.... Ben ook nog maar 13 jaar, dus ben bang iets kapot te maken.

Sebastiaan_V zei:
Sorry...... Maar ik heb echt geen flauw iedee hoe je het erop moet smeren... Heefd iemand mischien een handleiding met plaatjes? Sorry dat ik zo "beginner" ben met computer hardware.... Ben ook nog maar 13 jaar, dus ben bang iets kapot te maken.

Een beetje erop smeren, is voldoende, een zo'n dus mogelijk laagje, maar alles wel bedekt, met een plastic pasje, b.v.

En dat koelblok, voor een 775 socket is natuurlijk heel gemakkelijk te demonteren, fan eraf schroeven die met een langharige kwast goed schoon maken, ook de bladen van de fan, die je ook met spiritus schoon kan maken, kun je het beste ook eerst demonteren, vergeet de ventilator niet aan te sluiten na montage.

de 4 pootjes moet je elk een kwart draaien dan zijn ze los.

Op de volgende site staat een filmpje hoe:
http://www.intel.com/cd/channel/res...op/proc_dsk_p4/technical_reference/100617.htm
kies voor engels
ik weet niet hoe je engels en computerkennis is maar men spreekt in het begin over esd.
Dit betekent elektrostatische ontlading. Hier moet je je systeem absoluut tegen beschermen.
zelfgebruik ik een esd armband en een antistatische mat.

het eerste deel gaat over het plaatsen van processor en dan koeler en het 2e deel over het verwijderen.

verder is het zoals ik eerder vertelde.

controleer wel even of we het over hetzelfde model hebben in dit filmpje.

suc6 en voorzichtig.
H

Laatst bewerkt:
Hey,

Ik heb gedaan wat je vroeg en ik heb mijn koeler + koelblok losgekregen :thumb: De koeler heb ik helemaal schoon gemaakt en het koelblok ook. Nu heb ik alles weer op elkaar gezet, alle 4 de pinnetjes in het moederboord en weer 90 graden terug gedraait. Als ik nu mijn computer opstart werkt hij niet meer :( Als hij opstart krijg je dat beeld van je moederboord, maar wanneer je dat beeld moet krijgen dat windows word geladen valt hij uit het niets uit..... :confused: Iemand iedee???

Laatst bewerkt:
Ik heb het nu nog een paar keer geprobeert maar het werkte nog steeds niet. Toen ik mijn kast opende ben ik maar weer gaan kijken of de koeler er goed op zat en nee, 2 pinnen waaren niet goed aangesloten. Dus dit heb ik opnieuw gedaan en nu zijn ze goed vast. Toen ik nu opnieuw opstarte kreeg ik maar voor 1 seconde het windows is aan het laden scherm te zien. Geen iedee waarom hij niet goed opstart. :( :(

Haal de koeler er eens weer af, haal de proc uit zijn socket, en begin overnieuw, kijk goed of de proc goed zit, alles zonder iets te forceren.

Ik heb gedaan wat je vroeg en hij werkt weer :thumb: :D Wat ik precies heb gedaan is: Ik heb mijn koeler eraf gehaald. Toen heb ik mijn proc eruit gehaald en opnieuw erin gezet. Toen mijn koeler er weer op. Toen ik mijn pc opstarte kreeg ik een bericht: New CPU found. Press f1 to load normal defaults or pres f2 to enter setup. Dus ik dee ff f2 om alles te checken en het was in orde. Toen ging ik uit mijn BIOS en voila! hij werkt weer. Heel erg bedankt voor jullie hulp. Maar...... Hij maakt nog steeds wel erg veel geluid :( Mijn temp is normaal naar 40 graden. Dat is een mooie temparatuur.:D

Ohh.... Ik kijk nu weer op everest en die zegt dat me temp in de 50 graden zit :mad: Wat raar.... Nouja in ieder geval niet zo erg als voordat ik hem had schoon gemaakt (70/80 graden :rolleyes:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan