CPU temperatuur in de hoogte tijdens het renderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonjo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
3
Hier mijn systeem

moederbord: abit 7
processor: intel P4 3,00 gig
mem: 1,00gig
system: win XP pro

Wanneer ik een 3D tekening wil renderen, dan schiet mijn temperatuur in een mum van tijd de hoogte in. op 4 minuten van een normale 50 graden naar 75 graden ongeveer. Dan gaat het alarm af en start mijn PC automatisch opnieuw op.
Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen.
a)mag de temperatuur hoger, kan ik de lat hoger leggen?
b)Is er een manier om de processortemperatuur op gelijke hoogte te houden?

Ik heb mijn pc onlangs nog volledig stofvrij gemaakt, maar dat hielp niets. Wanneer ik met andere programma's werk, dan blijft de temperatuur constant. Enkel wanneer ik rekenprocessen uitvoor adhv renderen, schiet de temperatuur de hoogte in.

Hier een screenshot van mijn probleem: http://www.imagepit.be/thepit/3934temperatuur.jpg

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Dat de temp omhoogt is te verklaren doordat de PC tijdens renderen veel moet berekenen en dan wordt de CPU heter.

Het kan zijn dat er geen koelingspasta zit tussen Processor en Koeler. Je zou dan de koeler er af moeten halen en nieuwe pasta aanbrengen. Dit dus alleen doen als je dit in huis hebt en anders dit eerst aanschaffen.

Het kan ook zijn dat je ventilator niet snel genoeg meer draait. Check dit eens met de kast open.

Het kan het zijn dat Speedfan deze lager heeft gezet. Kun je simpel testen door Speedfan af te sluiten en dan nog eens gaan renderen. Gaat het dan wel goed dan instellingen van Speedfan nalopen.

Je kunt ook de ventilator vervangen door een iets grotere / betere kwaliteit.

Ik zou zeker niet hoger gaan dan 70 / 75 graden.
 
Tijdens je pc stofvrij maken, heb je toen het koelblok van je CPU verwijderd?
 
@de jean: extra cooler vind ik geen optie, ik vraag me af of dit probleem gewoon te verhelpen is

@mikeo: ik vrees ervoor dat nieuwe pasta zou helpen. Immers de opwarming gebeurt op heel korte tijd: op 3 min zo'n 25 graden erbij. Ook gebeurt de afkoeling even snel als ik het renderen annuleer.

Mijn kast staat open, maar dit helpt niets
Renderen zonder Speedfan geeft hetzelfde probleem

@patrickt: ik heb inderdaad het koelblok van mijn CPU verwijderd tijdens het stofvrij maken. Maar het probleem deed zich al voor, voordat ik mijn pc stofvrij gemaakt heb
 
ik heb inderdaad het koelblok van mijn CPU verwijderd tijdens het stofvrij maken. Maar het probleem deed zich al voor, voordat ik mijn pc stofvrij gemaakt heb

Ik denk dat je nu zelf al het probleem aangeeft :p . Je hebt hem verwijderd maar je hebt dus geen nieuwe pasta er tussen gedaan. Je moet altijd nieuwe pasta gebruiken als je deze verwijderd.

Gelukkig is dit makkelijk te verkrijgen dus zou dit als eerste gaan doen.
 
Bij boxed processors, zijn die thermal pads een crime, vaak veels te dik, en werkt meer als isolator.

Koelpasta dient alleen, om de oneffenheden tussen proc en koelblok uit te vlakken, dat dient zo dun mogelijk te worden aangebracht, te veel werkt meer als een isolator, en voorkomt dat de warmte van de proc, in het koelblok trekt, wat wel de bedoeling is, om de warmte af te voeren.
 
Nou de temp is op zich niet zo'n probleem hoor, de meeste cpu's kunnen wel wat meer hebben. Je kunt in de bios van de pc deze max temp aangeven en ook nog zeggen wat de pc moet doen. Waarschijnlijk dat hij nu ook opnieuw opstart omdat de temp te hoog is voglens de bios van de pc. Let goed op bij het opstarten wordt aangegeven hoe in de bios te geraken en LET OP!!!! hier moet je niet teveel willen aanpassen want de machien kan hele vreemde dingen gaan vertonen als je de verkeerde instellingen aanraakt.
 
Nou de temp is op zich niet zo'n probleem hoor, de meeste cpu's kunnen wel wat meer hebben. Je kunt in de bios van de pc deze max temp aangeven en ook nog zeggen wat de pc moet doen. Waarschijnlijk dat hij nu ook opnieuw opstart omdat de temp te hoog is voglens de bios van de pc. Let goed op bij het opstarten wordt aangegeven hoe in de bios te geraken en LET OP!!!! hier moet je niet teveel willen aanpassen want de machien kan hele vreemde dingen gaan vertonen als je de verkeerde instellingen aanraakt.

In mijn ogen is 70-75 graden echt te hoog.
Dus is toch raadzaam om eerst het probleem op te lossen.
 
Tja, per cpu veschillend natuurlijk, moet wel zeggen, als bij hem de bios al staat ingesteld op 75 graden, dan zal daar fabriksmatig over nagedacht zijn. Maar het probleem oplossen, als de pc niet voorzien is van alle mankracht zoals knappe HD, knap geheugen en niet al kleine processor, dan zal de temp toch blijven stijgen. Uiteraard moet de fan vrij zijn van stof en de pc opzich schoon van binnen, en uiteraard moet de pc kunnen luchten. Maar al die autocad tekenaars op kantoor maken echt hun pc niet schoon om de week. En stof zit er zo in.

Dus inderdaad, mischien is de koelpast van de cpu af, mischien is de cpu wel af, mischien is de koeller niet meer lekker, deze kosten niet zoveel in de winkel.
 
aan de koelpasta ligt het volgens mij echt niet hoor. Dan zou het probleem zich toch ook voordoen in andere gevallen. Hier is het enkel bij het renderen met verschillende software. In slechts 2 minuten 25 graden de hoogte in.

Ook raar is dat het probleem zich enige tijd geleden nog niet voordeet. Zou het dan aan de cpu zelf kunnen liggen?
Of misschien toch een andere koeler gebruiken?
 
Bij die ene bepoaalde bewerking die je doet, zal er veel van je processor gevraagd worden.
Juist dan heeft de CPU zijn koeling hard nodig. Is er dan iets neit goed, komt ie in de problemen.
Ik zou toch het koelblok en de processor demonteren, goed reinigen, en een nieuw dun laagje pasta aanbrengen.
Is het probleem dan nog niet opgelost, zou je aan een nieuwe fan kunnen gaan denken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan