CPU temperatuurweergave in AIDA, hoe zit het? CPU wel of niet te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenju

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2001
Beste allen,

Ik was even mijn temperaturen aan het bekijken met behulp van Aida, maar ik begrijp er niet veel van. Zie het volgende screenshot:

2n8d9c6.jpg

Ik zie dus bij CPU een temperatuur staan van 84 °C. Maar per kern zijn de temperaturen 27 °C. Hoe zit het dan met de temperatuur van 84 °C? En dat is toch ook ontzettend hoog voor een CPU? En dan met name in idle?

Ik heb overigens een AMD Phenom II X6 1055T en mijn koeler is een Scythe Mugen II. Mijn systeem draait gewoon stabiel en zonder problemen.

probeer Core temp of Realtemp eens
denk dat dat progje niet goed samen kan werken met de sensor en dan krijg je raare readings
84C lijkt mij onwaarschijnlijk want dan is die cpu kapot of heel snel kapot
en dan krijg je BSOD (blue screen of death)

In de cpu zitten ook een of meer temp. sensoren en die worden gebruikt voor dit soort info. Het BIOS leest dit uit als ik me niet vergis; kijk eens in je bios wat daar voor temperaturen staan?
En inderdaad kan niet elk programma de waarden van diverse sensoren correct uitlezen. Een ander progje proberen is ook een mogelijkheid.

Ik had ooit eens het zelfde, ook met een AMD cpu. Toen heb ik met een digitale thermometer nagemeten of dit wel klopte. Sensor tussen processor en koelblok - in de koelpasta en toen kreeg ik heel andere waarden. Geen 80+ maar rond de 35 graden...

Je krijgt trouwens niet zo snel een bsod ald je core temp te hoog is, de meeste (alle?) moderne processoren schakelen zichzelf terug, of zelfs uit.

Laatst bewerkt:
Beiden bedankt voor jullie reacties.

probeer Core temp of Realtemp eens
denk dat dat progje niet goed samen kan werken met de sensor en dan krijg je raare readings
Kennelijk kan AIDA het niet. Real Temp overigens ook niet. Ik krijg daar meteen een melding dat mijn processor niet ondersteund wordt. Ik had daarvoor ook al Core Temp geprobeerd, en die geeft diezelfde 27 °C aan, met een maximaal mogelijke temp van 67 °C die door AMD voor deze processor opgegeven is.

Ik vraag me af waarom AIDA, wat toch de opvolger van het oude Everest is en de marktleider onder de hardware monitoring-tools, dit niet goed voor elkaar heeft.

Anyway, het is dus opgelost.

:thumb:

AIDA marktleider?

is er dan een markt in hardware monitoring tools?
en als er dan een markt is dan lijkt CPU-z in combi met Coreteamp of real temp en dan prime95 tog een stukje beter

Beter, wil niet zeggen dat het de marktleider is natuurlijk. Maar de tools die je noemt zijn toch anders dan een AIDA of een SiW, SiSoft Sandra, HWiNFO.

nee maar zij doen in een combie wel precies het zelfde
en beter imho

cpu-z laat pc specs zien en realtime clockspeeds van ram gpu en cpu
realtemp/core temp laat tempraturen zien en prime95 laat zien of je pc stabiel is ofniet

Laatst bewerkt:
Sowieso is een combi natuurlijk geen alternatief wanneer je software als individueel pakket gaat beoordelen. Maar heb je wel eens AIDA of vroeger Everest ingekeken? Het is echt niet vergelijkbaar met CPU-Z. In AIDA worden echt àlle systeemapparaten geïdentificeerd en weergegeven. Ongeacht ofhet geïnstalleerd is of niet, plus de specs van die apparaten. Het is niet vergelijkbaar met wat de combinatie van tools die jij noemt, biedt.

Daarom vind ik het vreemd dat ze het ogenschijnlijk op een bepaald punt niet goed voor elkaar heeft.

Het is het omgekeerde, Everest is de opvolger van Aida32.;)
Het huidige pakket heeft AIDA64. AIDA32 en Everest hebben een tijde naast elkaar bestaan, werden samengevoegd tot Everest en later heette het weer AIDA.

firest0rm

ik heb everest met regelmaat gebruikt
Ok. Dan vind ik het vreemd dat je ze vergelijkt. Het kan weliswaar een substituut zijn en een betere optie, maar het is toch echt niet hetzelfde als AIDA en de andere genoemde programma's die een alles in één oplossing bieden en een hoop informatie naast de zaken dan de combinatie van tools die jij noemt....

tempraturen pc

hoi allen

weet niet of ik in dit topic aan het juiste adres ben maar ben benieuwd naar de tempraturen in mijn pc. vorig jaar zomer begaf mijn oude pc het vanwege een te warme cpu, nu een nieuwe. aangezien ik zoveel problemen heb gehad vorig jaar met pc, ben ik nu denk ik een beetje overbezorgd, daarnaast totaal geen verstand van hoe hardware ect werkt. heb cpuid hw monitor gedownload en gekeken naar de tempraturen, de meeste geeft hij oke weer als ik mijn info goed heb opgezocht cpu mainbord ect allemaal onder de 40 graden de enige waar ik niet over uit ben is de AMD A6-5400k deze schommelt telkens tussen de 50 en 75 graden. geprobeerd een screenshot te maken maar zou niet weten hoe dit moet.

hoop dat iemand me kan helpen en alvast bedankt

hoi allen

weet niet of ik in dit topic aan het juiste adres ben maar ben benieuwd naar de tempraturen in mijn pc. vorig jaar zomer begaf mijn oude pc het vanwege een te warme cpu, nu een nieuwe. aangezien ik zoveel problemen heb gehad vorig jaar met pc, ben ik nu denk ik een beetje overbezorgd, daarnaast totaal geen verstand van hoe hardware ect werkt. heb cpuid hw monitor gedownload en gekeken naar de tempraturen, de meeste geeft hij oke weer als ik mijn info goed heb opgezocht cpu mainbord ect allemaal onder de 40 graden de enige waar ik niet over uit ben is de AMD A6-5400k deze schommelt telkens tussen de 50 en 75 graden. geprobeerd een screenshot te maken maar zou niet weten hoe dit moet.

hoop dat iemand me kan helpen en alvast bedankt

Onder de 40 graden is sowieso ok. Je lijkt niets mee te maken qua instabiliteit, dus dan is het allemaal waarschijnlijk ook ok. Je zegt verder dat de temperatuur van je APU schommelt tussen de 50 en 75 graden. Wat bedoel je hiermee? Gewoon als je naar de temperatuur kijkt? Of doe je tijdens het monitoren ook verschillende zaken zoals gamen of zware bewerkingen waarbij de temperatuur omhoog schiet, en vervolgens gewoon niets?

Volgens CPU-World.com is de maximale temperatuur 70 graden, dus die 75 graden is daar wel wat overheen.

Is het een computer die je gewoon zo gekocht hebt? Of heb je deze zelf samengesteld? In het eerste geval zou ik me sowieso nergens zorgen over maken, aangezien je natuurlijk gewoon garantie hebt. In het tweede geval zullen ze ook niet echt moeilijk doen, maar het is het wel waard om te kijken hoe dat precies zit.

hoi kenju

bedankt voor je antwoordt.

ik heb vorig jaar mijn pc gekocht bij mycomm de pc hebben ze voor me samengesteld uit lossen onderdelen heb er ook 3 jaar garantie bij. de zorg is voornamelijk omdat ik ivm thuiswerk de pc nodig ben en hem niet graag wil missen.

meestal kijk ik onder werk filmpje of doe even een facebook game ect. als ik net een bewerking heb gedaan schiet de apu omhoog naar 70-75 als ik vervolgens
even later weer kijk is ie weer naar beneden naar tussen de 50-60 hoogstens 65. net ook nog even geprobeerd toen ik de cpuid hw monitor opstartte gaf hij 72 graden aan en ging eigenlijk gelijk terug naar 66 en toen 53.

moet ik hier even mee naar mycomm of is het in orde

groetjes miranda

Nuuh, dat soort piekjes stellen niet zo veel voor en daar hoef je je geen zorgen over te maken. Als het een constante temperatuur van boven de 70 graden zou betreffen, had het vervelend kunnen zijn. Maar dat is hier dus niet het geval. Je computer geeft normaal gesproken ook wel een melding als er echt sprake is van gevaar. Tenminste wanneer je niet ingesteld hebt dat deze veiligheid genegeerd moet worden.

hoi kenju

fijn dat alles in orde is en zover ik weet staan de meldingen gewoon aan, laat ik het zo zeggen dat zijn dingen waar ik me niet aan waag dus de mensen van mycomm hebben dat vast wel ingesteld.

bedankt voor je hulp

groetjes miranda

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan