CPU ventilator

Status
Niet open voor verdere reacties.

dick46

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2005
Hallo iedereen,

N.a.v. mijn geplaatste topic ( zie Hardware/Systeem/Blad1/7e topic Computer Overleden )
ben ik tot de ontdekking gekomen dat het ventilatortje op de P2 Processor niet meer draait. Alle spanningen zijn aanwezig en ook als ik het vent. extern van 5 volt voorzie draait hij niet. Is het nu zo dat dit vent. een pulsje terug stuurt naar het Mobo en dat als dit pulsje ontbreekt de PC niet opstart???? er zitten 3 aansluitingen op de vent.

Groet

Volgens mij is het zo dat je processor merkt dat als hij te warm wordt, hij uitschakelt of zijn kloksnelheid naar beneden aanpast. Of de daadwerkelijke aanwezigheid van een ventilator wordt doorgegeven aan het systeem als opstartvoorwaarde, weet ik niet.

Ik dacht dit op te kunnen maken uit het feit dat er 3 draden aanwezig waren op de vent. en dacht het ooit eens ergens gelezen te hebben.

Groet,

Geplaatst door hangmat
Volgens mij is het zo dat je processor merkt dat als hij te warm wordt, hij uitschakelt of zijn kloksnelheid naar beneden aanpast.

Dit is bij de nieuwere pcs zo, maar of dit ook bij een p2 het geval is weet ik niet

Hoi,

De draaden op de ventilator staan meestal voor, plus en min en een toerental draadje...

Eventueel is het mogelijk zijn in sommige biossen dat doormiddel van de toerental wordt gekeken of de ventilator nog wel draait.

Groetjes, Anne

o.k. zo komen we stukje bij beetje verder, dus als ik het goed begrijp zou het kunnen zijn dat de PC niet opstart omdat de ventilator niet draait, en is dit misschien te omzeilen?? want hij doet echt helemaal niets. Kijk ook even op mijn andere topic a.u.b.

Groet,

Laatst bewerkt:
Hoi,

Dit omzeilen zou ik dan maar niet doen... Dan doet de pc in een paar minuten niets meer... dan kun je een andere processor zoeken gaan...

De ventilator moet altijd draaien, het makkelijkste is een andere ventilator + koelblok vinden en die erop zetten, of de oude ventilator eraf schroeven en een nieuwe eropplaatsen met de zelfde afmetingen en aansluiting.

Groetjes, Anne

Het is inderdaad goed mogelijk dat daardoor de pc niet op wil starten. Meestal staat er in de bios aangegeven (in te stellen) onder welke fan snelheid het systeem moet stoppen, de snelheid 0 rpm zal daar zeker onder vallen.

Zoek een andere ventilator, deze zijn gewoon voor een paar euro te verkrijgen bij een computer/elektronica handel, neem desnoods de oude mee, zodat je zeker weet dat je een goede koopt.

O.k ik zal dit morgen gaan regelen en het resultaat op dit topic kenbaar maken.
Ieder bedankt zover.

Groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan