CPU verschil in FSB & Multiplier

Status
Niet open voor verdere reacties.

My Name

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
In mijn huidige configuratie van mijn desktop zit een P4-2GHz CPU met een FSB van 400MHz. Nu is mijn vraag of een CPU (zelfde sockettype) met een 800MHz FSB ook geplaatst kan worden op het MoBo? Wordt de FSB van 800MHz dan aangepast aan de max van het max van het MoBo 400MHz?

Zelfde geldt voor de Multiplier. Wordt deze ook aangepast omdat de P4-2GHz een Multiplier van 20x heeft en een andere CPU Multiplier van 15x?

Daarnaast, kan het kwaad t.a.v. het MoBo, om een CPU zo te wisselen als deze dezelfde socket (Socket 478) hebben?

Vriendelijk bedankt voor de reacties!

Eerst zou ik kijken bij de gegevens bij het moederbord of de gewenste CPU wel ondersteund wordt. Ook loop je de kans als je een OEM Windows licentie hebt dat je licentie ongeldig wordt verklaard, als is dit meestal met een belletje naar Microsoft wel op te lossen.

Als je mobo de nieuwe processor ondersteunt gaat alles draaien op de maximumsnelheid van je mobo. De FSB gaat dan dus gewoon op 400mhz draaien.

Maar een socket478 zeg je, dit zijn oude dingetjes. Is het niet verstandiger om even een nieuw moederbord en processor te kopen om de boel te upgraden, of is het je dit niet waard?

Bedankt voor de reacties!

@ronald89:

Een nieuw Mobo is inderdaad een betere optie maar het is niet voor mijzelf. Iemand waarvoor ik de vraag stel wil wel wat upgraden maar om dan direct nieuw Mobo en CPU te kopen wordt wat te duur. Heb toevallig nog een CPU liggen dus vandaar de vraag.

Maar goed, ik heb nu voldoende informatie en zal deze post beeindigen. Nogmaals bedankt voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan