cPu wordt te snel te warm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sarvo

Meubilair
Lid geworden
23 apr 2001
Mijn cpu begint de laatste tijd ineens te snel te warm te worden.
De afgelopen jaren werd ie niet warmer dan een graadje of 45, maar nu stijgt ie naar de 50 graden bij normaal gebruik en tegen de 60 bij het gamen. (was eerst niet meer dan 45-50 bij het gamen)
Dit geeft het irritante verschijnsel dat er vervelende vertragingen plaats vinden en dergelijke.
Het gaat om een intel p4 2,8GHz, HT, 1MB cache, prescott uitvoering.
Kan dit betekenen dat de levensduur van mijn cpu tegen zijn einde aan het lopen is?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Dit heeft vaak als oorzaak dat er teveel stof in je Koelblok is opgehoopt. Als je dit schoonmaakt, moet als het goed is de temperatuur weer naar normale proporties zakken.

Ik heb dan wel een AMD, maar als dit bij mij gebeurt, en ik heb alles schoongemaakt, dan is de temp van de processor bij mij al snel 10 graden koeler.

Laatst bewerkt:
alles onlangs ontstoft, koelpasta vervangen, toen was alles goed, na (inmiddels) een week weer erg warm....

Misschien zit het koelblok niet goed op de CPU, of teveel pasta gebruikt.

Ik noem maar wat dingetjes hoor, misschien dat anderen hier meer van weten, want ik kom niet verder dan vuil etc.

50 graden voor een p4 is niet erg heet. 60 graden is ook niet aan de hoge kant. Mijn oude pentium 4 3,0 ghz werd dikwijls 65 graden tijdens het spelen van FEAR. Mijn probleem toen was dat mijn processor de warmte niet kwijtkon, en dat het zichophoopte. Een 120 mm op de zijkant van mij kast zorgde voor een tempratuurdaling van zon 30 graden tijdens het gamen. Ik zou eens kijken of je airflow wel goed is, en zo niet een fannetje erbij kopen.

Ik heb nu de volgende fans:

2 casefans voor, die blazen koele lucht naar binnen
1 cpufan die blaast warme lucht alle kanten op :p
1 vgafan die doet hetzelfde
2 casefans achter, die heleboel warme lucht wegblazen naar de muur, er zit ongeveer 15 cm tussen muur en kast)
en een fan van de voeding, die ook erg warm wordt, maar volgens speedfan bevroren is (-12 of zo :D)

Ik had nog een kabeltje met een 3-polig stekkertje :cool:

Misschien dat ik windtunnels moet gaan maken met karton of zo? :D:D

Overdruk kan inderdaad. (Onderdruk is beter; tip van Crash) Als je één van de fans aan de voorkant 's uitschakelt? Met zoveel fans in die kast moet je de boel toch koeler kunnen krijgen maar ik ben het met Grannymark eens; zó warm is je cpu niet.

Heb je misschien een applicatie geïnstalleerd die voortdurend de processor aan het werk houdt waardoor de temperatuur stijgt?

Laatst bewerkt:
De cpu is niet constant zo warm, als ie weinig doet, is de cpu een graad of 42, dat is geen probleem.
Op het moment dat ik een beetje zit te gamen, stijgt de temperatuur dusdanig, dat er vertragingen optreden, wat ik eerder nooit gehad heb.
Ik heb de pc nu twee jaar en ontstof de boel regelmatig met een tandenborstel (ik haal de cpufan er uit en maak em netjes schoon), indien nodig wat nieuwe pasta er op (eerst de oude verwijderen met wasbenzine).
Wat ik me wel ineens bedenk, is dat ik onlangs een zalman vf700-cu koeler op m'n vgakaart heb gezet. Ik denk dat daar dusdanig veel warmte vandaan komt, dat de warmte van de cpu niet goed meer weg kan. Ik zal inderdaad de onderste voorste fan eens uitschakelen, dat drukverhaal klinkt wel logisch.
Ik kan ook de onderste fan omdraaien, dan wordt de warmte van mijn hd's direct aan de voorkant weer afgevoerd, zodat de twee achterste fans de warmte van de vgakaart en cpu kunnen afvoeren, want de onderkant van de kast is wel lekker koel (logisch, warmte stijgt op), dus ik kan best wat warmte naar beneden trekken lijkt me... eigenlijk zou ik een doorzichtige kast moeten hebben, dan kan ik met rook de airflow testen... :D

Let wel dat 's zomers de temperatuur nog flink zal stijgen, dan heb je helemaal een heethoofd in je comp zitten.

Heb je wel aan het koelblok gevoeld, is deze ook echt warm? als de warmteoverdracht niet voldoende is zal de temp van de cpu ook snel stijgen, alles is schoon, gaf je aan, dus kan het daar niet aan liggen.

Als ik vorige berichten lees, is de airflow aardig voor elkaar, vind ik, onder voor, lucht erin, achter boven, lucht eruit.

Misschien dat een tempgeregelde fan in je voeding ervoor zorgt dat deze extra de warme lucht weghaalt uit de kast en voeding, en/of een Arctic cpu koeler, met die heatpipe, om de cpu temp naar beneden te halen.

Die Presscots zijn natuurlijk al heethoofdjes, maar je vermeld dat het alleen de laatste tijd voorkomt dat er irritante vertragingen optreden.

Had je ook al eens in de bios gekeken wat de temp van de cpu is? progjes onder windows willen daar wel eens van afwijken, ook van het moederbord, mochten de verschillen groot zijn, dan is de airflow wel goed.

De temps die speedfan meet, komen exact overeen met de temps in de bios.
De onderste voorste fan omdraaien heeft tot gevolg dat mijn cpu een graadje of 8 minder warm wordt bij het gamen, de hd blijft steken op 44 graden.
Het rooster van de cpu wordt lekker warm, dus daar ligt het probleem ook niet, behalve dat het een al-curooster is.
Al mijn casefans hebben thermosensors en draaien optimaal.
Ik denk dat ik eens een nieuwe koeler ga aanschaffen, deze bijvoorbeeld:

890570.jpg

Die is niet echt goedkoop, maar wel volledig van koper, dus dat scheelt wel een eind.
Wellicht dat er in mijn voeding ook iets niet goed zit, want ik voel de warmte aan de buitenkant van mijn kast, dusdanig dat je je koude handen aangenaam kan verwarmen daar.
Ik ga nog even spelen met de casefans....

Maar al die temperaturen verklaard nog niet de vertragingen waar je het over had, ik vind ze dan wel hoog, maar voor de cpu valt dat wel mee, ook de harde schijven kunnen daar wel tegen.

En de gpu wordt ook gekoeld door een fan, alleen de geheugenchips op de grafische kaart meestal niet, daar nog even de vinger opleggen, en op de voltregulators op het mobo, die kunnen ook erg heet worden, tevens de chipset, m.n. de northbridge, als je die dingen gewoon kunt aanraken is dat ook wel goed.

Misschien heb je hier als leidraad wat aan, mijn cpu is nu 36 graden, het mobo 34, en de schijven 30, met 2 120mm fans, 1 voor , 1 achter, een 120mm in de voeding, alle temp geregeld, een Zalman ribkoeler op de gpu, op 5 volt en een Arctic koelblok op de cpu, ook tempgeregeld.
En deze combinatie is bijzonder stil, dat is ook wel fijn.

Dat ziet er inderdaad goed uit ja...
Mij hd is rond de 40 nu, cpu 42, tijdens het gamen 54 (is inderdaad te doen), mobo 37 en gpu gaat naar de 60 bij het gamen.
Ik heb net, na een flink circuit, het spel afgesloten met alt+f4 en toen sprong de cpu van 54 naar 49 in één keer... wellicht zijn de sensors gewoon mol (is ook zo, ik heb volgens de pc geen cpufan en de voeding vriest) en moet ik de beveiliging in de bios gewoon uitschakelen en kijken wat er dan gebeurt. Waarschijnlijk gaat ie gewoon vertragen, omdat de beveiliging op 60 graden staat ingesteld en die kan ik niet verhogen naar 80, da's wel jammer. Ik kan alles gewoon normaal aanraken, is nie te heet of zo (maar ik pak ook met blote handen pizza's uit de oven, die zijn wel hitte-proof, dus het kan zijn dat een ander het wel heet vindt)
Mijn pc klapt gewoon uit als de temp van de cpu boven de 60 dreigt te komen :confused:
Als je ziet wat er in zit, verbaast het me verder ook niet hoor, 3 hd's, 2 roms, vga, firewire, s-atacontroller, berg kabels (aan de zijkant van de kast getaped waar mogelijk)
Ik heb net wel de pcikaarten lager gezet en de vrijgekomen achterkanten open laten staan, zodat de vgakoeler meer warmte naar buiten blaast. Ik heb gemerkt dat in het midden van de kast de warmte zich "ophoopt", dus de voorste casefan (onder) maar weer naar binnen laten blazen :D

Laatst bewerkt:
Internal thermocontrol is uitgeschakeld, cpu blijft steken op 52 graden (na drie vette races) (ipv 54 :confused:) en geen vertragingen meer, draait zelfs sneller.... snap jij het of snap ik het.... de hd komt ook niet meer boven de 40 graden uit... ik zet deze vooralsnog op opgelost :)

Ik denk dat het toch iets te maken heeft met het feit dat mijn sensors overhoop liggen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan