cpu

Status
Niet open voor verdere reacties.

jobo182

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
hallo, als ik bv een windows update doe gaat mijn cpu waarde naar de 100%, zie

cpu.jpg

zo ook als ik bv een spel zoals tetris doe,
ik hoor dan ook de fan (?) behoorlijk geluid maken,
zie ook via taakbeheer:

cpu3.jpg

dat die cpu naar de 100% gaat en blijft is toch niet normaal n.m.m. er gezocht word naar updates of tijdends een spel.........
hoe kan dat en hoe is dit op te lossen ?

dit is inderdaad niet normaal... wat voor soort processor heb je dan?

klik eens met je rechtermuis op svchost.exe en kies prioriteit instellen.. kies Normaal of Lager dan normaal

ook zal ik als ik jou was eens een grondige virus scan uitvoeren....

Laatst bewerkt door een moderator:
DoRcO, je weet van het bestaan van de knop ''Aanpassen'' af?

Als je dit probleem krijgt bij verschillende processen, zoals Windows Update of Tetris, dan zou ik naar malware kijken. Het probleem duidt dan namelijk niet op één proces dat veel processorkracht opslokt, maar op meerdere processen. Voer met een geüpdate virusscanner een volledige systeemscan uit, en doe scan je hele systeem ook eens met een spywarescanner, zoals Malwarebytes' Anti-Malware, SuperAntiSpyware en Ad-Aware 2008. :)

Houd svchost en Windows Update even in de smiezen. Vooral bij oudere processoren is het bekend dat svchost 100% kan innemen tijdens de Windows Update website maar ook tijdens het achtergrond updaten.

Ga naar Start
Uitvoeren
"net stop automatische updates"
< enter >

Ga nu "iets" doen behalve Windows Update (tetris ofzo). Indien er zich nu nog steeds 100% pieken voordoen dan zou ik op spyware scannen. Anders zou ik me niet té druk maken.

@Dorco: prioriteit zou ik niet zomaar aan zitten knoeien.
@Dorco2: Housecall is van TrendMicro (zoals de URL al doet vermoeden) en niet van Norton.

Laatst bewerkt:
ik heb een intel P 4 processor, zie

cpueigenschap.jpg

de pc is van nov 2005,
heb Ad-Aware 2008 gedraaid, doe ik overigens eens per week,
ook een grondige scan gedaan met mijn NOD32,
daarna ook nog eens een online scan gedaan met Housecall,
er werd niets gevonden !

het is overigens neit alleen met spelletjes, die zullen dan veel van de processor vergen.....
maar ook al tijdens het starten van de pc met xp home, hoor ik de fan, kan dan natuurlijk niet naar de cpu waarde kijken, ook met het scannen is die cpu waarde 100% en maakt de fan geluid, heb pas nog de toren (ventilator, schoepen e.d.) van binnen stofvrijgemaakt.

Dan kunnen we malware zo goed als uitsluiten.
Heb je deze suggestie van XP_PC al geprobeerd:

Houd svchost en Windows Update even in de smiezen. Vooral bij oudere processoren is het bekend dat svchost 100% kan innemen tijdens de Windows Update website maar ook tijdens het achtergrond updaten.

Ga naar Start
Uitvoeren
"net stop automatische updates"
< enter >

Ga nu "iets" doen behalve Windows Update (tetris ofzo). Indien er zich nu nog steeds 100% pieken voordoen dan zou ik op spyware scannen. Anders zou ik me niet té druk maken.

ik heb automatische updates uitgeschakeld, doe het dus pas na kennisgeving..........
maar tijdens bv tetris of age of empires hoor ik de fan dan ook, kijk ik dan naar de temp, zit die ook rond de 61 graden, dat die cpu waarde op 100% staat, kan toch niet aan die fan liggen ?
terwijl dit 'probleem' op mijn andere pc met dual core processor niet speelt.......

Laatst bewerkt:
ik heb automatische updates uitgeschakeld, doe het dus pas na kennisgeving..........
Dan staat deze nog steeds ingeschakeld. Het proces zoekt nog steeds naar updates maar vertelt jou nu dat ze er zijn.
Mijn tip is derhalve nog steeds van toepassing en waard om te proberen.

Jouw Dual Core wordt waarschijnlijk minder warm dan jouw PIV Prescott. Daarbij kan de fan gewoon van een luidruchtiger type zijn. De snelheid van de fan beïnvloedt het percentage van de processor niet.

Laatst bewerkt:
terwijl dit 'probleem' op mijn andere pc met dual core processor niet speelt.......

Die andere pc met een dual-core processor is ook wel een stuk krachtiger dan een Pentium 4. Bij hetzelfde spel hoeft de dual-core processor minder z'n best te doen, terwijl de Pentium 4 misschien volledig belast wordt als hetzelfde spel gedraaid wordt.

dat zal wel het verschil zijn tussen de P4 en de Dual Core,
maar ook tijdens het branden met nero, is de cpu waarde steeds op 100%, de fan maakt lawaai en de temp is hoog, zie

cpu5.jpg

speedfan.jpg

als dit geen kwaad kan voor de pc.....................?

Zolang de temperaturen niet veel hoger komen dan dat kan het niet zoveel kwaad.
Toch is het percentage wat aan de hoge kant vind ik. Mijn PIV 3.00 haalde geen 100% tijdens "gewoon" een CD-tje branden.

Veel achtergrond programma's? Hoe is het percentage direct nadat de PC is opgestart?

Kijk ook eens bij Start --> Uitvoeren --> msconfig --> OK --> tabblad Opstarten, welke programma's er allemaal gestart worden bij het starten van Windows. Overbodige items kun je hier uitschakelen.

Zolang de temperaturen niet veel hoger komen dan dat kan het niet zoveel kwaad.
Toch is het percentage wat aan de hoge kant vind ik. Mijn PIV 3.00 haalde geen 100% tijdens "gewoon" een CD-tje branden.

Veel achtergrond programma's? Hoe is het percentage direct nadat de PC is opgestart?

op de achtergrond draaien alleen die proggies die echt nodig zijn, de rest heb ik uitgevinkt via msconfig, tab opstarten;
de printsceen is van nu, ben nl een dvd aan het branden met nero vision, het is wel een avi die eerst omgezet word, maar of het nu branden, of spelen van een spel, of updates ophalen.........het % is dan steeds op 100% en de temp loopt dan op naar ongeveer 65 graden, lees ik alleen mail of surf, dan is die waarde normaal (0% -10 %) en ook de temp is dan normaal, rond de 48 graden,
dus of daar wat aan te doen is...........? of als het geen kwaad kan.............?
bij te hoge temp schakelt de pc toch uit !
maar normaal vind ik dat dus niet !

Die temperaturen kunnen geen kwaad. Een punt om rekening mee te houden is naar mening het feit dat het CPU-gebruik bij zwaardere taken omhoog schiet, en bij minder intensieve taken als mailen of surfen wat lager ligt. Dit is een normaal verschijnsel. Tot dusver klopt het allemaal, behalve dat 100% CPU-gebruik wel heel veel is. Maar er kunnen wel ongewenst programma's mee opstarten met Windows, die je niet terugziet in Msconfig. Maar je hebt al diverse malwarescans uitgevoerd. Je zou nog wel Malwerbytes' Anti-Malware kunnen proberen.

Laatst bewerkt:
bij te hoge temp schakelt de pc toch uit !
maar normaal vind ik dat dus niet !

Dat klopt, heb je dat al ervaren dan? Nee toch?
Mijn Prescott (type processor) werd wel tot 90 graden en ik heb ze zelfs boven de 100 uit zien gaan. Als die bij jou rond de 65 blijft hangen, ook met een enthousiaste koeling, kan dat niet zoveel kwaad.

Wellicht dat je de PC eens schoon kunt maken om de koeling te bevorderen.
Edit:
Nu ik het zeg: dat had je al gedaan zei je :).

Dat klopt, heb je dat al ervaren dan? Nee toch?
Mijn Prescott (type processor) werd wel tot 90 graden en ik heb ze zelfs boven de 100 uit zien gaan. Als die bij jou rond de 65 blijft hangen, ook met een enthousiaste koeling, kan dat niet zoveel kwaad.

Wellicht dat je de PC eens schoon kunt maken om de koeling te bevorderen.
Edit:
Nu ik het zeg: dat had je al gedaan zei je :).

nee, is nog nooit vanzelf uitgeschakeld, de temp komt ook niet hoger dan 66/67 graden
het transcoderen in nero was nu klaar en de cpu daalde naar 0%, ook de temp schommelt nu weer rond de 48, dus alleen bij hard werken van de processor schiet alles omhoog; ik zal nog eens scannen met het proggie dat Michael adviseerde

mijn AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 6000+ blijft netjes onder de 35 graden :thumb:
heb dan ook 3 120mm fans draaien :rolleyes:

voor TS misschien een optie om een mooi Dual-Core processortje te kopen...
wat voor mobo heb je?
hier heb ik een paar sites voor elk type moederboard ;)

Socket 478
http://www.alternate.nl/html/shop/c...WARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+478&
Socket 775
http://www.alternate.nl/html/catego...WARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+775&
Socket 939
http://www.alternate.nl/html/shop/c...WARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+939&
Socket AM2
http://www.alternate.nl/html/shop/c...WARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+AM2&
Socket AM2+
http://www.alternate.nl/html/shop/c...ARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+AM2+&

ook een paar goede fan's helpen je systeem goed te koelen

Fan's
http://www.alternate.nl/html/shop/c...t3=17&&tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Koelers&
Fan's met Led lampjes
http://www.alternate.nl/html/shop/c...3=17&&tn=HARDWARE&l1=Case+Modding&l2=Koelers&

Veel succes :thumb:

Laatst bewerkt:
nee, is nog nooit vanzelf uitgeschakeld, de temp komt ook niet hoger dan 66/67 graden
het transcoderen in nero was nu klaar en de cpu daalde naar 0%, ook de temp schommelt nu weer rond de 48, dus alleen bij hard werken van de processor schiet alles omhoog; ik zal nog eens scannen met het proggie dat Michael adviseerde

Dan denk ik dat er niets abnormaal aan jouw situatie is. Scan nog maar even met dat programma, maar voor zover ik kan zien is het normaal gedrag van de pc. :)

Dan denk ik dat er niets abnormaal aan jouw situatie is. Scan nog maar even met dat programma, maar voor zover ik kan zien is het normaal gedrag van de pc. :)

heb dus gescand met Malwarebytes' Anti-Malware 1.20
Database versie: 934

en dit was gevonden:

Registerwaarden geïnfecteerd:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs\C:\WINDOWS\system32\TWUNK_16.EXE (Trojan.Agent) -> No action taken.

Registerdata bestanden geïnfecteerd:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced\Start_ShowMyDocs (Hijack.StartMenu) -> Bad: (0) Good: (1) -> No action taken.

Mappen geïnfecteerd:
(Geen kwaadaardige items gevonden)

C:\WINDOWS\system32\TWUNK_16.EXE (Trojan.Agent) -> No action taken.

dat zal toch niet de reden zijn van de af en toe hoge cpu waarde ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan