Crashes tijdens gamen (vooral grafisch zware games)

Status
Niet open voor verdere reacties.

greacus

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2009
Beste,

Ik had met windows 7 veel bluescreens en crashes tijdens gamen (CSGO, Battlefield 4 en Dirty bomb). Nu heb ik een clean install van windows 10 gedaan en heb nu geen bluescreens meer, echter crashen battlefield 4 en dirty bomb heel vaak. Battlefield crashed iedere keer als ik speel steeds sneller. Dirtybomb heb ik 1 rondje gespeeld, waarvoor hij crashete en waarna hij ook weer crashete.
Bij beide geeft Windows 10 mij enkel het bericht dat het spel niet meer werkt en geen oorzaak van de crash (windows7 deed dit wel). Echter heb ik een keer een error met reden gehad bij dirty bomb: "code blablabla" kan niet in het geheugen op "code blablabla" geschreven worden.

Ik vermoed al een tijdje dat er iets mis is met mijn grafische kaart of de driver (echter verbeterd een driver up of downgrade niks). Dit omdat vooral (grafisch) zwaardere spellen meer crashen dan andere (csgo crashed weinig tot niet meer op windows 10).

Ik heb 3x het programma (Memtest) met 2gb en 1x met "all unused RAM" gebruikt (tegelijk). na ongeveer 3 uur draaien heeft ie geen errors gevonden, dus ik denk niet dat het aan de RAM ligt. Heeft iemand nog andere suggesties?

Mijn vragen: Weet iemand hoe ik windows de oorzaak van de crashes kan laten zien? Weet iemand wat er aan de hand is met mijn PC? Weet iemand hoe ik dit kan fixen? Tijdens het spelen van Metro: 2033 kreeg ik een 'red screen' crash. Kan ik hiermee conluderen dat mijn GPU kapot is?

Mijn PC:
- Intel Core i5 3570K overclocked tot 4.2Ghz
- ASRock Z77 Pro4-M Moederbord
- GEIL 8GB DDR3 RAM @ 1600Ghz (volgens het bedrijf dat de pc gebouwd heeft, echter zegt CPU-Z dat deze op 800Mhz zit... hoort dit?)
- Shappire AMD Radeon HD 7950 Grafische kaart met laatste driver voor windows 10 64bit (15.7.1)
- Voeding: Zalman ZM450

Alvast bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke groeten,

Laatst bewerkt:
(volgens het bedrijf dat de pc gebouwd heeft, echter zegt CPU-Z dat deze op 800Mhz zit... hoort dit?)

Klopt. Geheugen is Data Double Rate. Oftewel, doe het maal 2 en je hebt je geheugensnelheid (is ook bij videokaarten zo).

Je hebt inderdaad al een hele hoop geprobeerd. Wat bij mij opkomt zijn de temperaturen tijdens het gamen. Die kunnen heel snel roet in het eten gooien. Lees ze eens uit met Speccy. Kijk ook of je de spanning op de 3,3v, 5v en 12v lijnen kunt uitlezen met Speccy. Kijk onder het kopje Motherboard. Die voeding vertrouw ik ook niet als ik dit zo lees. Die GPU crashes kunnen door de voeding komen.

Hartelijk dank voor uw snelle reacties!

Omdat het ook geen MHz zijn maar MT/s.......
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

Kijk of deze wat produceert.
http://www.resplendence.com/whocrashed
.
En kijk in de logboeken, nu is het zomaar wat roepen waardoor het komt.
De games in compatibiliteitsmodus proberen, de exe ervan dan daarin draaien.

Dit is wat WhoCrashed te vertellen heeft:
On Tue 4-8-2015 11:34:18 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\080415-7843-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14D220)
Bugcheck code: 0xA (0x8C, 0xFF, 0x10, 0xFFFFF801DF0DA47D)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Tue 4-8-2015 11:34:18 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: win32kbase.sys (win32kbase!EnterCrit+0x4D)
Bugcheck code: 0xA (0x8C, 0xFF, 0x10, 0xFFFFF801DF0DA47D)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\win32kbase.sys
product: Microsoft® Windows®-besturingssysteem
company: Microsoft Corporation
description: Base Win32k Kernel-stuurprogramma
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Je hebt inderdaad al een hele hoop geprobeerd. Wat bij mij opkomt zijn de temperaturen tijdens het gamen. Die kunnen heel snel roet in het eten gooien. Lees ze eens uit met Speccy. Kijk ook of je de spanning op de 3,3v, 5v en 12v lijnen kunt uitlezen met Speccy. Kijk onder het kopje Motherboard. Die voeding vertrouw ik ook niet als ik dit zo lees. Die GPU crashes kunnen door de voeding komen.

Ik ga dit zo even testen tijdens gamen.
Ik heb de voeding toegevoegd aan mijn PC setup in het eerste bericht.

Ik heb zware verdenkingen dat de voeding het niet trekt.

Waarom: 1) je had voor de upgrade naar W10 ook al crashes 2) Die Zalman voeding is eigenlijk te krap wat vermogen betreft en heeft ook geen 80+ certificering.

De i5 3570K trekt idle ongeveer 100 Watt, AMD adviseert voor de HD 7950 een voeding van 500 Watt.
Als je rekent dat deze Zalman voeding rond 75% rendement heeft is het continue-vermogen bij vollast dus 75% x 450 Watt = 337.50 Watt.
Crashes die ntoskrnl.exe als oorzaak aanduiden worden veelal veroorzaakt door een slechte of te zwakke voeding.

Het zijn beide windows drivers... dus ik weet niet precies wat ik daar aan zou kunnen doen.
Wat betreft de grafische kaart driver. ik heb het van de AMD website gedownloade setup nog op de pc staan en deze eindigt met win10-64bit. Dus dat klopt gewoon.

Verder heb ik net even gekeken naar de temperaturen. Wat mij opviel:
- De GPU blijft op een rechte lijn op 65 graden zitten tijdens Metro.
- De CPU varieert tussen 60 en 65 graden, MAAR
- vlak voordat Metro crashte (zonder error) was er een klein piekje dat net boven de 65 graden uitkwam (ongeveer 66 graden).

Ik heb zware verdenkingen dat de voeding het niet trekt.

Waarom: 1) je had voor de upgrade naar W10 ook al crashes 2) Die Zalman voeding is eigenlijk te krap wat vermogen betreft en heeft ook geen 80+ certificering.

De i5 3570K trekt idle ongeveer 100 Watt, AMD adviseert voor de HD 7950 een voeding van 500 Watt.
Als je rekent dat deze Zalman voeding rond 75% rendement heeft is het continue-vermogen bij vollast dus 75% x 450 Watt = 337.50 Watt.
Crashes die ntoskrnl.exe als oorzaak aanduiden worden veelal veroorzaakt door een slechte of te zwakke voeding.

Dit zou het allemaal verklaren, maar ik heb er dan nog een paar vraagjes over:
- Ik heb games als battlefield 4 en Metro vaak gespeeld zonder problemen tot ongeveer 2 a 3 maanden geleden, terwijl ik daarvoor dezelfde voeding had. Waar kan dit aan liggen?
- Kan het zijn dat er ergens een kabel niet goed inzit?
- Stel ik moet de voeding echt vervangen, kan dat zonder gevolgen voor het systeem? (geen andere drivers; alles blijft behouden)

Laatst bewerkt:
Het rendement heeft niets met het uitgangsvermogen te maken maar met het verbruik, 450Watt uitgangsvermogen blijft 450Watt uitgangsvermogen.

Zo beginnen met het vervangen van de warmtegeleidende past van de CPU en hoe is de airflow in die kast en de temp van de GPU?

Het is een driver probleem, lees niets over wat je in de logboeken hebt ontdekt.

Het rendement heeft niets met het uitgangsvermogen te maken maar met het verbruik, 450Watt uitgangsvermogen blijft 450Watt uitgangsvermogen.

Zo beginnen met het vervangen van de warmtegeleidende past van de CPU en hoe is de airflow in die kast en de temp van de GPU?

Het is een driver probleem, lees niets over wat je in de logboeken hebt ontdekt.

ik snap deze post niet helemaal (qua zinsbouw denk ik) :/

De bovenste zin gaat over de voeding, 450Watt is watt aan de lichte kant bij zware belasting en het rendement wordt berekent vanuit de primaire kant van de trafo, oftewel, 450Watt blijft 450Watt.

De tweede gaat over de temp van de CPU, die is aan de hoge kant en nergens staat wat de temp van de GPU is, wat weer weinig zegt over de temp van de vram en indien de airflow niet goed is blijft de warmte in de kast.
Stof b.v. in de grafische kaart zou kunnen, zo ook in het koelblok en ventilator van de CPU.
Kunnen driver fouten veroorzaken maar zeker is dat niet.

De derde, via de logboeken bij systeem en toepassingen kijken od je meer over de problemen kan vinden.

Danku voor de uitleg.
De GPU temperatuur was een vaste 65 graden tijdens metro 2033.
Tijdens een stresstest (furmark) bleef de GPU op 69 - 68 graden zonder veranderingen in temperatuur voor een uur lang.
Overigens is tijdens de stresstest niks gecrasht. Nu weet ik niet hoeveel de CPU gebruikt tijdens furmark stresstest, maar anders zou het idd niet aan de voeding ligt (lijkt mij dan)

Bij CPU stresstest van MSI gaat de temperatuur van de CPU bijna meteen naar de 77 graden. Hoort dat? (ik heb hem meteen weer uitgezet, want volgens mij zijn deze temperaturen niet heel goed voor de processor)

Laatst bewerkt:
Zo beginnen met het vervangen van de warmtegeleidende past van de CPU en hoe is de airflow in die kast

Wat zit er op die CPU als koeler?
En hoe is die airflow?

Vind die temps veel te hoog, de vram kan nog warmer zijn dan.

http://ark.intel.com/products/65520/Intel-Core-i5-3570K-Processor-6M-Cache-up-to-3_80-GHz
De processor schakelt zichzelf uit boven die case temp en als die al zo hoog is dan is de cpu kern nog veel warmer.

Dus hol naar de winkel en koop een tube warmte geleidende pasta, bij een stock koeler een betere aanschaffen en niet de thermal pad gebruiken maar die pasta, zo dun mogelijk, is alleen bedoeld om de oneffenheden uit te vlakken en is de airflow ook slecht, en past er nog 120 of 140mm ventilatoren in die kast, welke heb je eigenlijk, eentje voor naar binnen en eentje achter naar buiten is dan aan te raden.

De CPU koeler is: Cooler Master Hyper212 Evo

Overigens zijn de temperaturen die ik net noemde bij de CPU stresstest zijn van de CPU kern (dus niet de kast).

Verder weet ik precies hoe ik de airflow moet checken. Ik weet alleen dat de lucht langst de voorkant ingezogen wordt en via de achterkant en zijkant (links) eruit komt.

De "case" is het metalen kapje over de kern van de processor......
Vervang de pasta.
Alles is stofvrij?

Airflow is zo te zien wel goed.

Ik heb een maand geleden de behuizing nog open gehad om alle stof weg te blazen.
overigens heb ik ook nog wat temperaturen gecheckt tijdens gamen:
Battlefield 4:
- CPU: 74; 77
- GPU: 64; 65
- Moederbord: 44; 48

Metro 2033:
- CPU: 58; 60; 65
- GPU: 56; 62; 61
- Moederbord: 47; 49; 51

Echter heb ik de temperaturen van Battlefield vergeleken met een maat van mij en die heeft ongeveer hetzelfde temperaturen voor alles behalve de GPU (die is bij mij lager dan bij hem).
Die maat van mij crashed nooit bij Battlefield als we samen gamen. Dus ik denk niet dat het aan de temperatuur ligt.

Overigens sluit Battlefield met een error af (Dus hoogst waarschijnlijk door een fout in het spel zelf, aangezien het daar bekend om is) terwijl Metro 2033 gewoon afsluit zonder iets te zeggen (geen error, niks)

Laatst bewerkt:
Tja, voor mij heb je gelijk, hier is dat ding 45°, maar goed, dan ligt het nergens aan.
TCASE 67.4°C
gewoon negeren dan maar.
Logboeken ook maar niet nagekeken.
Ik geef het op, anderen zullen er wel mee aan de slag gaan, sterkte ermee.

Tja... Iig heel erg bedankt voor je hulp en tijd!
Nog een laatste vraagje: Waar kan ik die logboeken precies vinden?
Tijdens het spelen van Nosgoth gaf de debugger (na de crash) aan dat er een .NET framwork fout is. Ik kon ook dxdiag.exe niet draaien (deze crashed ook)
Ik lees nu dit: http://www.theregister.co.uk/2015/0..._framework_46_critical_bug_issues_workaround/
Er staat echter dat het een fout is die zeer weinig voorkomt. Terwijl bij mij bijna alles crashed. Zou dit nog steeds hetzelfde probleem zijn?

Laatst bewerkt:
Vooruitgang! Ik kreeg een error dat atiumdag.dll ontbreekt. weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Dat .dll bestand is onderdeel van de videokaart-driver.
Ik stel voor dat je de huidige driver verwijderd ( in veilige modus ) m.b.v. Display Driver Uninstaller of Driversweeper en vervolgens je systeem her-start.
Daarna de meest recente driver opnieuw installeren en testen of het probleem daarmee opgelost is. ?

Wat betreft je vraag over de logboeken, kijk eens hier ?

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank. Alle spellen zijn nu te spelen behalve Battlefield 4 en Dirty Bomb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan