• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Crediteurenbestand hulp nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Juveck

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2015
Berichten
14
Beste excel-kenners,

Ik ben bezig met het maken van een crediteurenbestand en loop tegen een aantal zaken aan. Daarom vraag ik hier om hulp.

In kolom A heb ik een aantal klanten met soms een leeg veld ertussen en deze wil ik in kolom E allemaal netjes onder elkaar hebben AUTOMATISCH. Dus als ik in kolom A klanten toevoeg komt de klant ook onder de andere klanten in kolom E te staan. Verder weet ik niet met welke functie ik de bedragen van de verschillende facturen in een andere cel bij elkaar op geteld krijg. Let op het gaat mij er dus ook om dat ik rijen kan toevoegen tussen de klanten voor nieuwe facturen en dat deze bedragen automatisch meegenomen worden. Als je het excel bestand opent die ik heb bijgevoegd is het makkelijker te begrijpen wat ik bedoel denk ik. Hetgeen wat ik wil is in het rood gekleurd.

Ik hoop dat jullie mijn vragen begrijpen en hoop graag van jullie een oplossing te horen.

Met vriendelijke groeten,
Juveck
 

Bijlagen

  • Excel voorbeeld.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Het is het gemakkelijkst om voor elke factuur ook de klant te zetten. Anders maak je het jezelf behoorlijk moeilijk.

In bijlage een opzetje: Bekijk bijlage 248645

Ja ik weet dat ik het mijzelf behoorlijk lastig maak. Maar voor het overzicht vind ik het fijn als de klant niet bij ieder factuur staat. Zou je misschien de formule kunnen uitleggen die je bij de klanten hebt neergezet zit een beetje te kijken maar snap niet helemaal hoe die werkt haha. In ieder geval bedankt, ik wacht nog even af of er oplossingen zijn waarbij er niet bij ieder factuur een klant staat anders gebruik ik jouw oplossing! ;)
 
Als tussenoplossing: met voorwaardelijke opmaak kun je ook de klantnaam verbergen als deze gelijk is aan zijn voorganger.

Zo bijvoorbeeld: Bekijk bijlage Excel voorbeeld AC 2.xlsx

PS gebruik bij het reageren op een post niet de knop "quote" maar druk op de knop "reageer op bericht".
 
Maak gebruik van een tabel en een draaitabel. De eerste kolom is verborgen maar zal gewoon 'meelopen' met jouw gegevensinvoer. Wat ik overigens een zeer slechte vind. Gegevens leg je vast in een tabel. Overzichten maak je obv deze tabel.
 

Bijlagen

  • Excel voorbeeld.xlsb
    10,8 KB · Weergaven: 35
Bedankt voor jullie reacties zal denk ik toch voor de eerste oplossing van AlexCEL.

AlexCEL zou je de functie bij klanten nog uit willen leggen? :)
 
Nog even een vraagje zeker ook omdat ik de formule niet helemaal snap. Als ik meer dan 20 facturen maak dan werkt de formule niet meer. Ik heb geprobeerd het bereik te vergroten door alle $A$20 in de formule te veranderen naar $A$100 maar dat werkt niet.
 
Vandaar het gebruik van een tabel en draaitabel. Hoef je je nooit druk te maken over het bereik.
 
Maar bij de draaitabel krijg ik het niet voor elkaar om nieuwe klanten toe te voegen en het liefst laat ik dit automatisch gebeuren natuurlijk.
 
Even rechts klikken in de draaitabel en op vernieuwen klikken.
 
Kan met een draaitabel, zeker. Zal ook zeker sommige voordelen hebben.

Maar als je toch de formule wilt gebruiken was je goed bezig. Pas het bereik aan, en sluit daarna af met CONTROL+SHIFT+ENTER, omdat het matrixformule is. Daarna kun je het naar onder kopiëren.

De werking is niet in 1 zin uit te leggen, dus daar waag ik me nog even niet aan...
 
Dankjewel dan werkt hij. Ik snap het als het te lastig is om uit te leggen. Ga binnenkort even wat cursussen excel doen denk ik want veel verder dan geneste als functies kom ik zelf niet direct. Wat betreft mijn klanten overzicht, het zou toch mogelijk moeten zijn om er voor te zorgen dat dit hieronder automatisch gebeurd doormiddel van een als en zoek functie en voorwaardelijke opmaak. Dus de formule zoekt of een klant al voorkomt zoja dan verbergt hij de inhoud van de cel.

Bol -> Bol
Bol -> (leeg)
Bol -> (leeg)
Wehkamp -> Wehkamp
Wehkamp -> (leeg)
Wehkamp -> (leeg)
 
Om jouw voorbeeld exact in te vullen, kan je deze in B2 invoegen en naar beneden doorslepen:

Code:
=ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN(A2;$B$1:$B1;0);"";A2)

Niets zegt meer dan een voorbeeldje

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Wat ik precies bedoel is dat ik maar 1 kolom met klanten heb waarin ik de klanten dus neerzet en zodra ik een dubbele klant invoer deze automatisch verborgen wordt. Dit kan denk ik alleen doormiddel van voorwaardelijke opmaak als het al mogelijk is. Toch bedankt! ;)
 
Heb je mijn voorbeeldje uit post #4 wel goed bestudeerd? Daar gebeurt al wat je vraagt (middels voorwaardelijke opmaak).
 
Wauw Alex.. Dat is inderdaad precies wat ik bedoel haha. Excuus en uiteraard hartstikke bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan