Criteria instellen met waardes van een andere kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

KinkyRock

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jan 2009
Hallo,

Ik ben bezig met een database. In die database heb ik 2 tabellen. In de een staan "gemeten waardes" en in de andere tabel "toegestane waardes". Nu wil ik een query hebben waarin ik alle gevallen te zien krijg als de gemeten waarde hoger ligt dan de toegestane waarde. Er zijn meerdere soorten stoffen en dus meer dan 1 toegestane waarde.

Ik heb al een hele tijd geklungeld maar het lukt me echt niet, dus ik hoop dat een slim iemand nu met de oplossing komt.
Alvast bedankt!!

Ik bespeur hier een normalisatie probleem. Als je database genormaliseert is dan zou dit geen probleem moeten zijn.
Een oplossing is, als je database wel goed in elkaar zit:
Code:
select * from table1 where gemetenwaarde > toegestanewaarde
het valt je waarschijnlijk op dat ik geen spaties gebruik in de veldnamen. Als je het goed hebt gedaan staan die er bij jou ook niet in.

HTH:D

hey! Ik ben nog niet heel lang bezig met databases dus weet niet echt of ik het goed gedaan heb. Ik heb wel spaties in mijn kolomnamen.:o hahaha voel me echt een noob.

hey! Ik ben nog niet heel lang bezig met databases dus weet niet echt of ik het goed gedaan heb. Ik heb wel spaties in mijn kolomnamen.:o hahaha voel me echt een noob.
Ik voel me erger.

Ik heb je een verkeerd antwoord gegeven. Excuses daarvoor. Je moet de twee tabellen joinen:
Code:
select * from tabel1 inner join tabel2 on tabel1.stofid = tabel2.stofid where tabel1.gemetenwaarde > tabel2.toegestanewaarde
Ik hoop dat ik het weer goed gemaakt heb.

HTH:D

hey! ik neem aan dat ik van table1 en table2 de naam in moet vullen die je aan de tabel hebt gegeven en moet ik de veldnamen zonder spaties invoeren?
En in welk vakje zet ik die code? heb het geprobeerd bij query ontwerp onder toegestane waarde en gemeten waarde maar dan klopt de syntax niet (ofzo??:P) Je merkt het wel.. groentje:P:P

Laatst bewerkt:
hey het is me gelukt in SQL. had er geen gratiscursus voor nodig. bedankt he

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan