Criterium automatisch aanpassen als er geen resultaat gevonden wordt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

petervanN

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2008
Hallo allemaal,

Ik heb een query waarin ik artikelnummers uit een tabel opzoek uit een andere tabel waarin de verkoopaantallen staan. Om dit per land te doen heb ik voor ieder land een andere query gemaakt met als criterium de landsnaam in de kolom waar de landsnaam staat in de verkooptabel. Het probleem is nu dat ik ook wil dat hij de eigenschappen van het onderdeel laat zien als het niet verkocht wordt. Dit gebeurt nu niet omdat als er Oostenrijk staat bijvoorbeeld, en het artikelnummer komt niet voor in Oostenrijk dat hij (ongeacht de outer join) geen resultaat geeft. Ik wil graag dat hij de cel met verkopen gewoon leeg laat als het product niet in Oostenrijk wordt verkocht zodat ik wel de prijs krijg en de omschrijving. Maar nu krijg ik dus helemaal niets. Is er een mogenlijkheid om dit op te lossen? Ik moet trouwens ook niet hebben dat als ik geen resultaat krijg dat hij dan niets invult want dan krijg ik weer dat bijvoorbeeld duitsland frankrijk spanje etc. het product wel verkopen en dat ik alleen de landen krijg die ik NIET nodig heb.

Simpeler gezegd: ik heb 1 tabel met artikelnummers gelinkt naar 3 tabellen met outerjoins zodat alle data erin komt die er is. Aan 1 van de 3 tabellen heb ik een criterium toegevoegd, zodat ik alleen dat land krijg. Ik wil alleen dat als er geen enkel artikelnummer aan dat criterium voldoet, dat hij niets invult voor alleen die tabel, en niet meteen met helemaal niets op de proppen komt voor dehele query.

Beetje vreemd verhaal misschien maar ik hoop dat er iemand is die me hiermee kan helpen!

Bij voorbaat dank,

Peter

Laatst bewerkt:
Inderdaad een beetje vreemd verhaal maar er begint iets te dagen. Kan je een voorbeeld posten?

Als je deze database bekijkt met de query voor Luxemburg, zie je dat hij niet het artikelnummer 54 pakt uit de tabel artikelnummers. Dit is omdat er in de query onder Land "Luxemburg" staat. Maar ik wil in zo een geval wel dat hij de data uit de "info" tabel en de "Artikelnummers" tabel erbij zet. In plaats van ineens alles weg te laten omdat het onderdeel niet voorkomt in het verkoopregister.

Bijlagen

pas je query een beetje aan:
Code:
SELECT ArtikelNummers.ArtNR, Info.AdviesPrijs, Info.DealerPrijs, Info.Kosten, Verkoopregister.Volume, Verkoopregister.Land
FROM (ArtikelNummers LEFT JOIN Info ON ArtikelNummers.ArtNR = Info.ArtNR) LEFT JOIN Verkoopregister ON ArtikelNummers.ArtNR = Verkoopregister.ArtNR
WHERE (((Verkoopregister.Land)="Luxemburg")) OR (((Verkoopregister.Land) Is Null));

Enjoy!

Kan ik jou ook ergens nomineren voor de nobelprijs voor ontwikkelingshulp?

Misschien enkel nog ff op afgehandeld zetten als ok :D

Gegroet
Dolfke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan