Crossfire 4870 wil niet werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nijensikkens86

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2009
Berichten
8
Ik zit al een paar dagen met een probleem, ik heb een paar Asus EAH 4870 videokaarten gekocht, en heb deze in de crossfire opstelling in mijn pc gebouwt,
Nu is het probleem dat ik in CCC(Catalyst control center) de crossfire optie niet kan aanvinken, doordat deze nergens zichtbaar is. Ik heb alle CCC van 9.5 tot 9.7 geprobeerd maar er word geen optie weergegeven, het enigste wat ik mij kan indenken is dat ik te weinig voeding heb...(zie specs)
Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet:)

SPECS
Windows vista 64 bit
Videokaarten:2X Asus EAH 4870
Moederbord:Asus M4a78-E
Voeding:Cossair 650 watt
Processor:AMD Phenom 9950 Quatcore 2.6 GHZ
Ramm:8gig 800MHZ
 
een paar dingen:
je voeding KAN te licht zijn, denk t alleen niet.
en een paar (hoeveel?) is wel een beetje een overkill voor je phenompje @ 2,66ghz.
2 x 4850 is wel maximum, meer performance krijg je er niet uit, ben ik bang voor.
 
ik heb 2x 4870:)maar ik heb de pc gebouwt volgens
specs van de ati site,dus ik zou het raar vinden
dat het dan overkill is voor mijn processor:(
dan nog is het raar dat de crossfire functie
niet word weergegeven in ccc
 
crossfire werkt niet

hoihoi

heb je de bridge er wel opgezet ? ,neem aan van wel maar voor zekerheid, soms heb je er 1 en soms 2 bridges nodig , maar 1 kan genoeg zijn..
ik heb q6600(4x2400) @3380mhz en 2 x 4890 asus P5E met 900watt tagan en dat werkt met de 9.7, maar ook niet geweldig
ik kan cf wel aan en uitzetten enz.
maar in spellen crysis /farcry 2 (bv) wil de 2e ook niet echt meekomen, alleen in 3dmark (1 kaart 17500 en in cf 23000 marks) zo kan ik dus zien dat het werkt.
ik werk met windows 7 beta dus misschien zit het daarin ,ben nog aan het zoeken hoe en wat.

op zich zeggen ze voor een crossfire 750 watt tenzij je een hele goede hebt.
ik had hiervoor 600watt van zalman met 2 x hd2900xt maar dat werkte ook niet, performance bleef het zelfde.
maar crossfire aanzetten lukte daarmee wel, ik heb toen geprobeerd met me oude voeding erbij te zetten 350watt. en die me andere kaart van stroom laten voorzien.toen deed ie bij my wel wat ie moest doen
je kan er een dual psu kabel voor halen ,das veiligste en goedkoper dan gelijk een nieuwe voeding ; - ).
of lees hier eens -http://www.speedy3d.com/articles/case_mod_p3/index.shtml.
het is wel in het engels.(kwestie van pin 14 aan de aarde (zwart) zetten).
let wel niet alle voedingen ondersteunen dat dus kan zijn ie gewoon niet aangaat.
en als je je software verwijderd van ati moet je erna in save mode met driver cleaner pro eerst echt alles eraf halen, hier te halen - http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745.
downloaden / installeren /eerst je ati software verwijderen in configscherm ,dan DCP openen als je in save mode bent (f8 voor meeste pc.s bij my f5 dan f8- )(f8 direct is bij my boot menu)
dan meerdere toevoegen aan de lijst aanvinken (select multiple cleaning filters).
dan ati / ati ccc / ati wdm en ati uninstall toevoegen dan start drukken dan ok dan begint ie met alles verwijderen, daarna opnieuw opstarten en alles nieuw installeren,
probeer dit even
greetz kaasie
 
Ik heb de drivers opnieuw geïnstalleerd, volgens de methode van kaasie, maar ccc geeft nog steeds geen crossfire optie weer, ik heb nog even verder gekeken in ccc, en bij mijn 2e videokaart staat disabled adapter, ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben?:confused:
 
crossfire werkt niet

hoi hoi

ja dat betekend dat ie niet aanstaat oftewel niet werkt
9.7 heeft andere layout
je moet links boven op graphics klikken dan crossfire kiezen ben je daar al geweest? denk wel maar zekerheid


heb je voeding ook geprobeerd? en heb je de 4x 6pins good aangesloten ,
ik las laatst op een forum dat de 6 pin via hd stekkers beetje fragile nep dingen zijn soms
en de bridge zit die er wel op (om kaart met elkaar te verbinden?)
ff wat meer info laten weten

kaasie
 
Laatst bewerkt:
Hey
Ja ik heb alles 3X na gekeken en alles zit ook goed aangesloten, ook van dat j1 en j2 van de bridges zitten op de goede plek, maar ik heb 3d mark en GPU mijn pc laten testen, waar uitkwam dat GPU aangaf dat crossfire zeker uitstaat, en aan de 3D mark was ook wel te zien dat er maar 1 aan was sinds dat de benchmark z'n beetje rond de 3800 was.
dus geen idee wat het kan wezen.
 
crossfire werkt niet

hoi hoi

als je bedoeld 3dmark o6 dan moet 1 kaart bij jouw zeker rond de totaal score 14000+ geven ik heb 17500 en in cf zit je dan rond 20000+
in vantage heb ik niet geprobeerd nog.

eerlijk gezegd werkt he bij mij allemaal wel maar ook niet in games, nu is crysis crap wat cf betreft dus moet ff cod weer installen.

heb je de chipset drivers ect allemaal wel eens upgedate, zou ik ook ff proberen.

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid=97826
hier (2008) hebben meer het ook met andere kaarten daar blijkt het een ati drivers probleem is.
nu zijn we jaar verder maar zoals bekend komen bij ati ,net als de oude mode terug keert, de oude fouten in drivers weer terug
heb je moederbord ook ff bekeken
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=Bz2b2aYdPioLbN04 is trouwen 2x 8 lanes in crossfire, is iets minder als 2x16
je moet denk ff in de bios kijken of je hybride crossfire niet misschien aan staat of zo.
en ff verder kijken of alles daar goed staat als je opties hebt voor je videokaarten.lees anders ff je gebruikers manual.
ik weet niet welke bios het is en wat er allemaal voor opties inzitten dus zelf ff kijken gewoon delete tappen bij opstarten
ALS JE DAT NIET WEET BETER AFBLIJVEN!! lol

greetz kaasie
 
Laatst bewerkt:
ik vond dit:

1.) Start by removing the drivers first with the ATI Uninstall Utility via the Add/Remove Programs of the Control Panel.
2.) Then uninstall the current Display Adapter(s) via the Device Manager.
3.) Power down and remove second card (if applicable).
4.) Boot into “Safe Mode” and use Driver Cleaner Pro to remove misc. drivers & registry entries. Follow up by using “Search” in the “All Files and Folders” with “ATI” as the search criteria for “All or part of the file name”. This will help clear any stragglers.
5.) Boot normally and install Catalyst flavor of choice.
6.) Power down and install second card (do not install Crossfire bridge at this point!).
7.) Boot and CANCEL out of Hadware Installation Wizard.
8.) Find second card in Device Manager (the Display Adapter with the yellow triangle) and right-click to “Update driver”. Use specific location and browse to original Catalyst install folder. (Normally C:/ATI/SUPPORT/8. xxxxxxx.xxx/DRIVER/(select folder based on current OS). This should install the driver on second card.
9.) Power down and install Crossfire bridge.

Volg het eens.....
 
Ik heb de tips van marsmannetje opgevolgd,maar er is nog steeds geen crossfire optie te zien in ccc:shocked:,ik ga nu even nog een keer mijn bios nachecken of daar iets aan de hand is ,anders hoop ik dat iemand die een soortgelijk probleem had hem weet op te lossen.
PS dit geeft CCC over mijn hardware weer:
Primary Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Radeon HD 4800 Series
Device ID 9440
Vendor 1002

Subsystem ID 02A0
Subsystem Vendor ID 1043

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x8

BIOS Version 011.007.000.000
BIOS Part Number 113-AB67800-192
BIOS Date 2008/12/26

Memory Size 3579 MB
Memory Type HyperMemory

Core Clock in MHz 750 MHz
Memory Clock in MHz 900 MHz


Disabled Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Radeon HD 4800 Series
Device ID 9440
Vendor 1002

Subsystem ID 02A0
Subsystem Vendor ID 1043

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x2

BIOS Version 011.007.000.000
BIOS Part Number 113-AB67800-192
BIOS Date 2008/12/26

Memory Size 3579 MB
Memory Type HyperMemory

Core Clock in MHz 750 MHz
Memory Clock in MHz 900 MHz
 
crossfire werkt niet

hoihoi

er hoort bij de 2e te staan, linked adapter , dan zou het moeten werken .

kan je misschien eens met 1 kaart proberen dan de andere erna.

ff kijken ze allebei in single mode wel goed werken?

en misschien eens omwisselen van slot

ff test doen met 3dmark per kaart.

als je 2 bridges hebt wissel ze eens om en gebruik er maar 1,de linkse moet er zeker op

greetz kaasie
 
crossfire werkt niet

hoihoi

kan je ook ff kijken of je catalyst ai aanstaat.

in je 3d instelling , dan disbled afvinken dan geavanceerd zetten .

ik had het niet en nu werkt crossfire ook in crysis weer ;-)))

maar alleen in full screen in een window ziet ie het niet.

dan geeft ie ook het ati cf teken in me hoek van scherm niet aan
 
Owke ik ben een paar dagen aan het zoeken geweest voor mijn probleem, en op een forum heb ik gevonden dat het waarschijnlijk aan de ASUS 4870 videokaarten ligt, en dat meer mensen er problemen mee hebben om crossfire er op te zetten, ze zeggen dat ccc 8.8 wel resultaat opgeleverd dus dat ga ik nog proberen,anders krijgt de winkel de videokaarten terug:)
 
crossfire werkt niet

hoihoi


heb je catalyst ai aan gezet en op geavanceerd? in je 3d instellingen.HEEL BELANGRIJK!
het is een driver issue van 8.12 waar het op de forum over gaat we zijn nu bij 9.7.
ik had zelfde met 8.12 ect met me hd2900xt's, 8.10 loste het toen op.

sommige hebben bios geflashed met goed resultaat maar dat heeft een risico.omdat je precies de bios moet hebben voor jouw kaart, er verteld er 1 hoe en wat hij te werk is gegaan

ook heeft er 1 de driver en ccc apart gedownload

ik zie ook geen crossfire certificated bij de kaart bij andere allemaal wel, nou lijkt me het stug het geen crossfire card zou zijn maar goed.

ik zou een een ticket maken op asus site , en je probleem daar voor leggen
misschien zeggen ze zelf wel rma , maar ik denk het een driver problem is.

greets kaasie
 
hoi hoi
catalyst ai had ik wel aangezet en dat maakte niets uit helaas,
maar ik zou mijn probleem even op de asus forum zetten kijken wat hun er mee kunnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan