CrossfireX of SLI ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Foxtrot00

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2008
Nou ik ben dus nu sterk aan het twijfelen. Ik wil een grafische hardware change doen maar ik kan maar niet kiezen tussen CrossfireX en SLI. Heeft iemand hier ervaring mee ?

mocht ik Crossfire willen gebruiken Welk Mb van prijsklasse tussen de 100 en 150 is hier geschikt voor ? Hiervoor wil ik 2x een HD4870 X2 gebruiken.

mocht ik SLI willen gebruiken Welk Mb van prijsklasse tussen de 100 en 150 is hier geschikt voor ? Hiervoor wil ik 2x een XFX 275/285 GTX gebruiken.

Wat is beter ? als iemand het weet of me kan helpen hoor ik graag reacties.

Mvg, Fox

Welke socket, geheugen ect?

bveen X58 chipset kan sli en crossfire, maar dat is een 1366 socket

als het kan een 775 socket en ddr2.

Ik vind het nu nog klinklare onzin om een I7 met ddr3 aan te schaffen.

Niet waar. Er zijn ook een aantal socket 1366 moederboarden zonder een sli licentie, waar onder deze (klik). Oh ja, houd er wel even rekening mee dat je bij sli of crossfire X de hoeveelheid geheugen hebt van 1 kaart (bij de hd4870 x2 is crossfire x dus 2 × een HD4870x2 heb je dus maar 1 gb gddr5 gebeugen beschikbaar en bij 2 × GTX275 dus maar 896 mb). Bij crossfire X kan je verschillende videokaarten (zolang het maar de zelfde chip heeft, rv770 kan dus niet met rv740 (ik weet niet of rv790 wel met een rv770 gaat, volgens mij wel) maar dan draait de kaart dus op de snelheid van de langzaamste kaart. Bij SLI zijn 2 identieke kaarten nodig (andere fabrikant kan wel). Mocht je per ongeluk niet 2 identieke kaarten hebben, kan je altijd nog 1 van de kaarten voor physix gebruiken.

Laatst bewerkt:
Er zijn maar een paar moederborden met de X58 chipset die zowel Crossfire als SLI ondersteunen. Meestal zijn dat ook de duurdere moederborden.

Swallav dat van Physisx mag je me wel ff uitleggen. Maar Wat is kwalitatief gezien beter SLI of CrossfireX ?

En ik dacht dat bij Zowel SLI als bij Crossfire alles bij elkaar werd opgeteld. Dus in feite het dubbelle! hier vergis ik me dus in ?

Mvg, Fox

Stel de 4870 x2 heeft 2gb videogeheugen dan word dat dus bij elkaar 4 of bedoel je dat beide videokaarten gaan werken als 1 4870 x2 met het geheugen van een enkele 4870 maar de rest word dubbel ?

Btw crash mooie casemod, ziet er strak uit, Khoop dat je snel weer plaatjes post van de nieuwe casemod.

Heb je de mijne al eens gezien ?

mvg,

Swallav dat van Physisx mag je me wel ff uitleggen. Maar Wat is kwalitatief gezien beter SLI of CrossfireX ?

En ik dacht dat bij Zowel SLI als bij Crossfire alles bij elkaar werd opgeteld. Dus in feite het dubbelle! hier vergis ik me dus in ?

Mvg, Fox

Ja voor het optellen mag ik je teleurstellen. Je hebt dus bij een HD4870X2 maar grafisch geheugen (intern nm al crossfire X). En bij SLI exact hetzelfde (dus bij bijv een GTX295 heb je 896 mb). Phisix is het berekenen van natuurkundig dingen in een game. Hiervoor kon je vroeger een apart kaartje kopen (asus agiae ofzo iets). Maar nvidia heeft dit opgekocht aangezien die dingen niet verkocht werden omdat er slecht 5 games waren waarbij je iets had aan die dingen. Echter nadat nvidia agiae heeft opgekocht, hebben ze er drivers voor gemaakt zodat je nu een videokaart dit kon laten doen. Nu zijn er veel games die dit ondersteunen (zie hier de lijst klik, ps onderaan ergens) Je kan nu dus een losse gpu hier voor het werk laten doen. Deze berekening zijn niet bepaald makkelijk dus het kan in bepaalde situaties en games maximaal 10 fps schelen. Je offert er echter wel een gpu voor op. Wat je dus in de beste situatie zou kunnen doen is 2 kaarten in sli en dan nog een los, goedkoop kaartje (nvidia 9600 gt (met physx)) er bij doen voor de physx.

Stel de 4870 x2 heeft 2gb videogeheugen dan word dat dus bij elkaar 4 of bedoel je dat beide videokaarten gaan werken als 1 4870 x2 met het geheugen van een enkele 4870 maar de rest word dubbel ?

Btw crash mooie casemod, ziet er strak uit, Khoop dat je snel weer plaatjes post van de nieuwe casemod.

Heb je de mijne al eens gezien ?

mvg,

Stel je hebt 2 keer 1 HD4870X2. Je hebt dus 4 gpu chips. Je hebt alles bij elkaar 4 gb gddr 5 geheugen (1 HD4870x2 heeft immers 2 gb). Echter je kan maar 1 gb gebruiken omdat je 4 gpu-chips hebt.

Uitleg wat PhysX is;
http://www.nvidia.com/object/nvidia_physx.html
Is trouwens alleen met SLI mogelijk om te gebruiken.

Met twee videokaarten gekoppeld wordt deze als "1" gezien en werken samen.

Ook niet helemaal waar. Standaard doet de cpu het. Je kan er ook voor kiezen om de gpu dit te laten doen. Die doet dit sneller (maar je levert wel weer wat in natuurlijk). Je kan dus met één videokaart (en dan bedoel niet de dubbel zoals de GTX295 of de 9800X2) best phisx gebruiken (ja, dat agiea kaartje werkt volgens mij ook nog, dit weet ik niet helemaal zeker)

Laatst bewerkt:
kan dit ook als je geen SLI doet dus gewoon een enkele. Ik gebruik nu een Nvidia 7950 GX2. en ik heb nog een Nvidia 8600 gts liggen kan ik de 8600 gts dan de phisix laten doen ?

mvg, Fox

Met SLI kun je geen twee verschillende kaarten gebruiken. Bij Crossfire kan dat dacht ik wel, maar vast niet bij alle moederborden die Crossfire ondersteunen. Hoewel het mij niet verstandig lijkt twee verschillende kaarten te gebruiken. De snelle kaart moet op de langzamere wachten.

kan dit ook als je geen SLI doet dus gewoon een enkele. Ik gebruik nu een Nvidia 7950 GX2. en ik heb nog een Nvidia 8600 gts liggen kan ik de 8600 gts dan de phisix laten doen ?

mvg, Fox

Nee, volgens mij niet. De Nvidia 7950 GX2 heeft namelijk geen physx poort om de 8600 gts op aan te sluiten.

Met SLI kun je geen twee verschillende kaarten gebruiken. Bij Crossfire kan dat dacht ik wel, maar vast niet bij alle moederborden die Crossfire ondersteunen. Hoewel het mij niet verstandig lijkt twee verschillende kaarten te gebruiken. De snelle kaart moet op de langzamere wachten.

Hij wacht er dan niet eens op. Hij gaat gewoon net zolangzaam draaien als de langzaamste kaart. Het alleen met kaarten uit dezelfde chip dus een 4870 werkt niet met een 3870

Ik vermoede het al, net als geheugen dat je met twee verschillende snelheden gebruikt. De snelste klokt zich terug. Ik ehb me niet zo verdiept in Crossfire, daar ik altijd Nvidia kaarten gebruik. Heb nu twee XFX GTX260 Black Edition kaarten in SLI draaien.:)

Ik vermoede het al, net als geheugen dat je met twee verschillende snelheden gebruikt. De snelste klokt zich terug. Ik ehb me niet zo verdiept in Crossfire, daar ik altijd Nvidia kaarten gebruik. Heb nu twee XFX GTX260 Black Edition kaarten in SLI draaien.:)

Ik draai pas sinds de r770 serie van ati crossfireX, daarvoor nog nooit SLI geprobeerd maar ik moet zeggen, 2 sapphire 4870 1 gb in crossfireX doen het toch wel lekker:D:D. Ik heb het zelf niet kunnen testen maar een kennis kon bij de 512 mb versie van de 4870 in crossfire GTA IV niet op max detail spelen. Voor de rest ken ik eigenlijk geen games die die 512 mb vol krijgen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan