crt geeft blauw beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElivdGeest

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2015
Hallo iedereen,

Ik heb gister op zolder een oude beeldbuis gevonden, en het leek me leuk om hem even uit te proberen op mijn win98 pc

Gister werkte het ding prima, maar sinds ik hem vandaag weer aangesloten heb, werd het scherm kort na het aanzetten van de monitor blauw.

Dacht eerst aan een kabelbreuk, maar het scherm is ook blauw zonder de vga kabel aangesloten.

Dit is er een van Daewoo, type cmc-1427x.

af toe worden de kleuren weer normaal, maar soms komt het blauw weer terug.

Hoop of jullie weten of dit het einde van de monitor betekent.

Alvast bedankt voor de hulp:thumb:

Laatst bewerkt:
Kan niks zeker weten, die hier (plat, weet niet of plat of bolle crt uitmaakt), heeft rare kuren gehad, en is nu al tijd weer goed (als iemand zou beweren dat ding zelf reparerend was, zou'k 't haast ghleuv'n).

Laatst bewerkt:
Hij werkt de laatste tijd normaal, denk dat het komt dat ie al die jaren op de zolder heeft gestaan en er dus een beetje moeite mee had na al die tijd niets te hebben hoeven doen.

Als ie alsnog defect raakt, dan heb ik altijd nog een platte 4:3 monitor ;)

Alsnog bedankt voor de reactie, ik laat het weten als ie weer raar doet.

Hallo

"af toe worden de kleuren weer normaal, maar soms komt het blauw weer terug."

Is meestal een indikatie van "slijtage" ...

Volgens de door u vemelde symptomen ... slechte kontakten in de potentiometers of de aanstuurelektonika van het rode en groene beeldbuiskanon...

Defekte condensatoren , gescheurde solderingen , of slechts stof in de potentiometers kan de oorzaak zijn ...

Ik vrees dat dit scherm "economisch" onherstelbaar zal zijn ... (of je moet deze zelf kunnen herstellen ... waar ik niet van uitga , anders had je deze vraag niet gesteld ...)

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

"Hij werkt de laatste tijd normaal, denk dat het komt dat ie al die jaren op de zolder heeft gestaan en er dus een beetje moeite mee had na al die tijd niets te hebben hoeven doen."

Symptomen komen dus blijkbaar volledig overeen met wat ik heb vermeld ... (condensatoren herpakken zich voorlopig , soldeerverbindingen krimpen , stof potmeters brand weg .. etc ...)

Peter

Laatst bewerkt:
Ik zat ook al te denken aan slechte condensatoren, maar om nou een beeldbuis open te maken lijkt mij niet het slimste idee van de wereld. :P

Als ie ooit helemaal defect raakt dan ga ik ook niet de moeite doen om hem te repareren, het is dat oude dos, win9x en 3dfx games er zo veel beter uit zien op een beeldbuis.

Hartelijk dank voor de reacties :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan