CSS en frames vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

tazman

Meubilair
Lid geworden
30 sep 2000
Ik wil gebruik gaan maken van css omdat me dit gewoon veel makkelijker uitkomt om backgrounds enz te gaan wiijzigen , maar hoe werk ik met css in frames.
Kun je bv in 1 css file alle opties aangeven die voor alle frames gelden of moet ik per frame een apart css file maken ???

bedoel bv

PHP:
<!--

.leftframe
{
	color: Black;
	background-color: #6495ED;
	font-family: Verdana;
	font-size: smaller;
	text-align: left;
}
.rightframe
{
color: Black;
	background-color: #6495ED;
	font-family: Verdana;
	font-size: smaller;
	text-align: left;
}

enz enz
-->

of moet ik voor ieder frame een apart css maken ??

Include je css bestand in je index, als je ziet dat het niet werkt voor ieder frame dan include je je css file bovenaan iedere pagina, hoef je alsnog maar die ene css file te wijzigen voor het veranderen van de hele site.

Maar ik zie niet in waarom je frames gaat gebruiken als je toch gebruik gaat maken van php..

ik maak geen gebruik van php omdat ik geen php ondersteuning heb bij mijn provider.

de code die ik hier neergezet hebt staat tussen php tags om de layout van helpmij niet omzeep te helpen.

waar het mij omgaat is kan ik in 1 css file zo verwijzen dat in het juiste frame de juiste kleur toegepast wordt enz.

Je kan gewoon 1 css bestand maken en deze in elke html pagina opvragen met :

<link rel="stylesheet" href="cssbestand.css">

Geplaatst door BrEeZeR
Je kan gewoon 1 css bestand maken en deze in elke html pagina opvragen met :

<link rel="stylesheet" href="cssbestand.css">

Ja oke ik kan dat css file wel aanroepen vanuit elke pagina , Maar als je class aanmaakt zoals boven kun je dan verwijzen naar een frame ?

dus

.leftframe

kleur rood , letter veranda / zwart

.rightframe

kleur groen , letter .........

.hoofdframe

kleur ........................

met <link rel="stylesheet" href="cssbestand.css"> in de header kan ik dat css file opvragen maar leest ie dan ook de class van het betrefende frame in ?

of moet ik bv gaan werken met

.leftframe = left.html ?? ik noem maar wat

Op die manier :)

Ik heb al lang niet met css gewerkt maar als je aan ieder frame een naam toekent met het 'name' attribuut dan kun je met css toch zoiets doen als

.leftframe{ background-color: black; }
(dus wat je al gedaan hebt)

als je aan het linkerframe de code hebt
<frame name=leftframe> dan wordt de achtergrondkleur toch ook zwart van dat frame?

Met tabellen doe ik het :

<table width=xxx border=0 cellspacing=1 <b>class="tabel1"</b>>

Ik heb nog nooit met css en frames gewerkt verder maar misschien kan je bij <frame src="..." ook class=".." gebruiken?

Of ik begrijp je ff verkeerd..

Geplaatst door mvdd
Op die manier :)

Ik heb al lang niet met css gewerkt maar als je aan ieder frame een naam toekent met het 'name' attribuut dan kun je met css toch zoiets doen als

.leftframe{ background-color: black; }
(dus wat je al gedaan hebt)

als je aan het linkerframe de code hebt
<frame name=leftframe> dan wordt de achtergrondkleur toch ook zwart van dat frame?

dan zou je dus iets krijgen als

PHP:
<html>

<head>
<title>Nieuwe pagina 1</title>
<base target="frame_body">
<frame name=leftframe>
<link rel="stylesheet" href="hoofdframe.css"> 
</head>
<body>
</body>
</html>

Ik zou de frames in de body zetten

<head>
include css bestand
</head>
<body>
definieer frames
</body>

Hoi H-mijers,

Zit de discussie een beetje te volgen. Mij lijkt het een kwestie van óf óf en niet én én.
Waarom frames samen met CSS, lijkt me vragen om problemen, om conflicterende toestanden dus. CSS i.c.m. tabellen gaat ook prima.

Ben zelf al paar maanden met CSS bezig.
Het enige wat ik nog zou willen beheersen, is een klein beetje veel PHP, omdat je o.a. met de PHP tag include
je menu (dat immers constant wijzigt) dit in 1 klap op alle pagina's updated kunt krijgen.

Groetjes,
J.

ik gebruik voor sites zelf ook altijd php, ik host websites met apache op mijn eigen computer dus ik heb geen probleem met hosts die geen php ondersteunen. wil je deze hosts gebruiken dan moet je een andere oplossing zoeken. ik heb zelf een hekel aan frames (vooral wanneer men links naar externe sites in een eigen frame opent) maar aangezien in html geen include functie zit kun je in een tabel geen andere pagina's includen met als gevolg dat je bij een wijziging van bijvoorbeeld de lay-out iedere pagina moet wijzigen (tijdrovend en vervelend karweitje) dus in dit geval lijkt mij de enige oplossing toch het gebruik van frames.. tenzij ik iets over het hoofd zie natuurlijk :)

ps.

wil je php leren dan raad ik je dit boek aan:
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERS.../nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=JvVrA9aFGghrEJY1gLFVNDZTJNkeZO9wYUY=?BOL_OWNER_ID=666879564&Section=BOOK&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1
heb ik zelf ook en ik heb er veel aan gehad.

Laatst bewerkt:
dat is dus juist het probleem heb aan pagina's 200 + staan ;) omdeze elke keer handmatig van een ander kleurtje te voorzien lijkt me geen optie.
Het gebruik van frames vindt ik persoonlijk het handigste werken aan gezien anders steeds de complete pagina opnieuw geladen wordt als er op een menu item gelikt wordt , het is me nog steeds niet gelukt alleen een tabel te laten laden.

en nee heb geen php ondersteuning helaas anders had de site allang in php gestaan.

200+... dat had bij mij toch al lang in een database gestaan :)
zou toch overstappen naar een andere host als ik jou was want dit lijkt me niet te doen.

Geplaatst door mvdd
200+... dat had bij mij toch al lang in een database gestaan :)
zou toch overstappen naar een andere host als ik jou was want dit lijkt me niet te doen.

mijn rekeningnummer = ******** :D als je zin hebt om te sponsoren graag ;)

de wintips site draait gewoon op de ruimte die ik van mijn provider heb, het is een hobby en het kost me al tijd genoeg de site te onderhouden enz ben bang dat als ik een betaalde host ga nemen ( buiten me adsl enz om ) dat mijn vrouw gaat dreigen met scheiding ;) bedoel het is een hobby en moet leuk blijven.
Lukt het niet wat ik wil met bv css dan is het helaas en doen we het gewoon met de hand eens in de zoveel tijd.

Er zijn ook gratis re-directs (weet niet of dit met jouw host ook kan) maar op die manier zou je mbv apache/php/mysql je site op je eigen computer kunne hosten. makkelijker te beheren, gebruik maken van alles wat jij wilt en in de regelmaat zelfs sneller dan een gratis host. enige nadeel is dat je je pc 24 uur aan moet hebben staan wil je dat je site bereikbaar is :)

als je die 200 pagina's niet met de hand hoeft te bewerken is je vrouw ook tevreden.. geweldig nietwaar ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan