CSS in IE anders dan in Google Chrome en Firefox

Status
Niet open voor verdere reacties.

larsojo

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2010
Hallo Allemaal,

Ik heb een layout in CSS, en als ik deze layout in Google Chrome of in Firefox bekijk, dan is er niets aan de hand. Maar als ik deze layout in IE bekijk, is het heel anders. Hoe komt dit en hoe los ik dit probleem op? Want veel mensen gebruiken IE omdat dat een standaard browser van Windows is.

Mvg Larsojo

Hoe verwacht je dat we daar antwoord op geven zonder de site te zien?

Omdat IE een waardeloze browser is. Ik maak mij er niet druk over, als iemand mijn site opent in IE krijgen ze gelijk een pagina te zien dat ze Firefox moeten downloaden. :thumb: Als je het echt wil, moeten we wel je site kunnen zien.

Kan zijn, maar zonder de site te zien kunnen we er niets over zeggen, als je naar de garage gaat neem je toch ook je auto mee?

Regel 1 bij het oplossen van compatibiliteitsproblemen; eerst zorgen dat je(x)html valide is.
Ik weet niet waar deze code aan het begin van je pagina voor bedoeld was, maar hij zorgt er voor dat mensen met IE drie openings <html> tags krijgen, de rest krijgt er twee. Dat kan voor flinke verwarring in de browser zorgen.
HTML:
<!--[if IE]><![endif]-->
<!--[if lt IE 7 ]> <html lang="en" class="no-js ie6">    <![endif]-->
<!--[if IE 8 ]>    <html lang="en" class="no-js ie8">    <![endif]-->
<!--[if IE 9 ]>    <html lang="en" class="no-js ie9">    <![endif]-->
<!--[if (gt IE 9)|!(IE)]><!--><html lang="en" class="no-js"><!--<![endif]-->
Daarnaast gebruik je een xhtml doctype, dat betekent dat je alle tags (dus ook <br>) hoort af te sluiten, wat je nu dus niet doet. <br> moet <br /> zijn.

Laatst bewerkt:
Ok, fijn dat je me wat tips geeft. Maar ik moet dus die overige openings htmluitvoermarkeringen weghalen?

Maar dat had ik eerst niet en dat stond op een site, dus je wil natuurlijk alles proberen maar t werkte niet

Altijd handig om in je openingsbericht even te vermelden wat je al geprobeerd hebt, dat voorkomt dit soort dwaalsporen.

Ik kom er eerlijk gezegd niet achter waarom IE de site smaller weergeeft dan FF en consorten. Een deel van het probleem kan zijn dat de CSS uit verschillende bronnen samengeraapt lijkt, dat is niet echt een handige manier om een site te bouwen en ook niet echt netjes wanneer in de broncode staat dat de CSS niet overgenomen mag worden. Ik zou de boel gewoon zelf vanaf de grond weer opbouwen, dan kom je er ook makkelijker achter waar het mis gaat.

De scrollbalkjes in het menu komen door de iframes. Aangezien je pagina toch al een PHP bestand is kun je veel beter overstappen op php includes.

Overigens, je gebruikt meerdere keren id="menutop", da's niet de bedoeling, als je meerdere elementen dezelfde naam wilt geven moet je class gebruiken.

EDIT: Wat ik nog vergeten was, er wordt in je javascript een aantal keer verwezen naar jQuery, maar het jQuery script staat nergens op je site. Ik begrijp trouwens ook niet echt waarom je die scrpits gebruikt, javascript gebruiken voor het uiterlijk van je site is niet practisch, daar is CSS voor.

Laatst bewerkt:
Sorry hoor, maar ik vind de code maar een rommeltje. Overzicht houden is een van de belangrijkste punten!
Begin eerst maar eens met het controleren of al het HTML juist is geprogrammeerd.
http://validator.w3.org/

Daarna kijk je of je CSS correct is...
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Even gauw rondgekeken, een paar puntjes die ik opmerkte.

• Houd je aan de normen van HTML5 en CSS3.
  • Gebruik liever 1 stylesheet en ook het gebruik van inline styles kunnen voor verwarring zorgen!
  • Als je geen php gebruik, moet je niet de extensie gebruiken. Dit zorgt slechts voor extra resources.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan