• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

CSV-bestand - getallen in tekstformaat - niet naar getalnotatie te wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

leukerdt

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2007
Hallo
Ik heb een bizar probleem.
Wanneer ik een CSV-file (bankrekeningoverzicht) op mijn oude Dell desktop (7 jaar oud) open in Excel 2003 gaat dat zonder problemen.
Als ik datzelfde bestand open in Excel 2003 op mijn Dell laptop (2 jaar oud – 64 bit) dan zijn bepaalde bedragen in tekstformaat en tellen die niet op of m.a.w. ze bestaan gewoon niet voor Excel (zo staan die getallen op de laptop links uitgelijnd [zoals dat is met getallen in tekstformaat] daar waar dat in op de desktop niet het geval is).
Niets lukt om ze als getal te laten lezen door Excel (alles al geprobeerd). Hetzelfde probleem als ik het bestand open in Excel 2013. In LibreOffice worden ze wel als getal omgezet maar daar is de opmaak van de CSV-file totaal om zeep.

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn ?

Thx

Luc

Workaround: maak een hulpkolom, en vermenigvuldig de 'haperende getallen' met 1.

Greetz/Excelbat

Nee, dat lukt niet want dan krijg ik #WAARDE!, wat volgens mij logisch is want het is tekst.

Wanneer ik de kolom kopieer naar een spreadsheet in LibreOffice dan staat voor de “slechte” getallen een aanhalingsteken (zie ik niet in Excel); wanneer dat verwijderd wordt is het een getal maar dat is natuurlijk zeer tijdrovend.

Wanneer ik kopieer via platte tekst (Pure Text van Steve P. Miller) dan zijn het direct getallen in LibreOffice maar dat werkt niet in Excel.

Ik kan het CSV bestand niet als bijlage uploaden want er komt "ongeldig bestand".

Hierbij een Excel bestand met enkel de getallen (hopelijk is het gevoegd). De eerste kolom zijn de credit en debetbewegingen; de tweede kolom is het saldo op de rekening.

Dit is gewoon gekopieerd uit het CSV bestand. Ik die links uitgelijnde cijfers (die eigenlijk tekst zijn) maar niet als getal benoemen. Zelfs niet door ze eerst in Word te kopieren of in Wordpad. Enige waar het wel lukt is LibreOffice. Op mijn dektop staan al die getallen rechts uitgelijnd en tellen die gewoon op.

Bekijk bijlage Enkel de getallen.xls

De wizard data importeren al eens goed bekeken. Je kan het teken voor decimalen aanpassen.

Work around:

selecteer A1:B73
zoek "." en vervang door ""

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan