• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

csv bestand opslaan geeft vreemde tekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

hawacht

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 okt 2009
Ik heb een csv-bestand met o.a. rijen rijen tekst. in de tekst staan soms getallen. Bijvoorbeeld een beschrijving van een apparaat, waarin het getal 2 000 staat. Het gekke is, dat als ik bestand weer opsla als CSV-bestand met lijstscheidingstekens, dat dan het getal 2 000 verandert in 2ÿ000. Zo verschijnen er meer vreemde tekens; niet alleen bij getallen, ook bij woorden als "ideeën". De e met trema wordt niet weergegeven.
Bij inlezen van dit CSV-bestand in een website wordt de tekst afgebroken bij zo'n vreemd teken.
Ik heb geen idee waarom er, terwijl ik in de tekst en aan de getallen helemaal niets wijzig, bij het opslaan toch vreemde tekens worden geplaatst.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Hans

Hans, je schrijft zelf al 2 000. Dat is dus geen getal, maar een 2 met een spatie en dan 3 nullen.

Ik herken jouw probleem wel, maar meer andersom. Als ik een file uit het mainframe binnenkrijg dan worden ook alle ë etc vervangen door een rare waarde. Voor mij niet zo'n probleem, maar de toepassing is bij mij anders.

Ik ga nog eens even zoeken.

Laatst bewerkt:
O nee, fout gemaakt! Gert, fijn dat je verder wilt helpen zoeken. Maar ik heb een fout gemaakt in de beschrijving. Ik geef hieronder weer wat er wel gebeurt.

Ik open een CSV-bestand in Excel 2007, en sla het daarna weer op als CSV-bestand met lijstscheidingstekens. Bij opnieuw openen is er nog niets aan de hand.
Wel als ik het bestand in een ander programma inlees! Dan ontstaan de probelemen zoals ik ze heb beschreven. Bij automatisch inlezen van een heel bestand wordt de tekst afgebroken op de plaats van de spatie tussen 2 en 000. Ook wordt er afgebroken als er bijvoorbeeld ideeën staat: na de ë wordt er verder geen tekst geschreven.
Wanneer ik handmatig de tekst op de betreffende plek invoer (kopiëren en plakken), en ik kijk bij de HTML-code, zie ik de tekens zoals de ÿ. Daaruit concludeer ik dat bij automatisch inlezen de fout door deze waarde veroorzaakt wordt. En ik kan niet anders bedenken dan dat dit gebeurt bij het opslaan vanuit Excel. Of denk ik nu helemaal fout?

Laatst bewerkt:
Als je een bestand opslaat als MSDOStext worden alleen maar MSDOS-tekens gebruikt. Geen diakritische tekens dus.

@snb.

Daar heb ik ook naar lopen zoeken, maar de combinatie CSV met MS-DOS opmaak kon ik niet vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan