• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

csv en nulwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Manuzzi

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2005
Berichten
64
Ik heb cellen met dit type formules:
=ALS(formules!A2<>"";formules!A2;"")
Dus als de cel waarnaar verwezen wordt geen waarde heeft, wordt er niets weergegeven.
Ik sla het werkblad op als "Door komma's gescheiden tekst" (CSV)
Echter het aldus opgeslagen bestand geeft toch de rijen weer waar de formules instaan, weliswaar met lege waarden, maar wel lege waarden die door punt-komma's gescheiden worden.
En dat laatste is voor mij een probleem als ik het csv-bestand importeer in een database-tabel.
Kan ik dit voorkomen?

Herman
 
Misschien begrijp ik de vraag verkeerd, maar zoals je het stelt, zou je export er echt uit moeten zien: lege waarden in een cel zijn in je csv leeg, en je krijgt dan geen tekst tussen de puntkomma's. Als je een gebied van x rijen en y kolommen exporteert, is het uiteraard de bedoeling dat bij het importeren alle cellen in de juiste kolom worden gezet. er zijn dus net zoveel puntkomma's (min 1) als je kolommen exporteert. Voor de rijen geldt hetzelfde, maar dan gescheiden door Enters.
Heb je een rij met alleen maar lege waarden, zoals gemaakt met je formule, dan kan ik mij voorstellen dat je die rij niet wilt exporteren, want van een lege rij wordt niemand vrolijk...
Voor je import in de database kun je (als het Access is) vrij specifiek aangeven hoe je importbestand er uitziet. Eventueel kun met de Wizard een importspecificatie maken en bewaren voor toekomstig gebruik, als je hetzelfde (type) bestand vaker moet importeren. Maar lege cellen, en dus lege velden, mag je niet verwijderen uit het csv bestand, omdat anders je kolommen naar voren opschuiven, en dus in de verkeerde velden terecht komen.
Om lege rijen te verwijderen, zou ik het gehele blok selecteren (met <Ctrl>+<*>), de selectie kopiëren, en via Plakken Speciaal als Waarden plakken, zodat je de formules vervangt door de waarden. Je kunt dan probleemloos lege rijen, eventueel met een macro, verwijderen uit het gegevensblok.

Vragen? Ik zie ze graag tegemoet...

Michel
 
Bedankt Michel, je antwoord help me mijn eigen ideeën op een rijtje te krijgen.
Ik heb nu de punt-komma's in een php-edit-programma verwijderd alvorens te importeren in de database-tabel. ( mysql).
Maar het kan simpeler: ik verwijder eenvoudig de overgebleven lege cellen met zijn formules. Doordat ik het toch opsla als een ander bestands-type, blijft het origineel in tact. Zal daar later een macro voor maken die dan ook tegelijkertijd "Opslaan als csv" kiest. Twee vliegen in een klap.

Herman
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan