• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

CSV files samenvoegen tot excelsheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dennis FES

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2009
Beste allen,

Ik werk in een productieomgeving waar ik bezig ben met het verbeteren van de prestaties. Een van de aanwezige verpakkingsmachines houd een log bij voor elke dag dat de machine aangezet wordt. Voor elke dag wordt een CSV file aangemaakt met daarin de verschillende alarmen die worden gegenereerd en de downtime die optreed door het alarm.

Nu wil ik graag allerlei trends en verbanden inzichtelijk maken. Ik wil dit doen dmv draaitabellen in excel. De uitdaging is nu om alle CSV files samen te voegen tot 1 grote excel file zodat ik deze kan analyseren.

Ik heb nu een handmatige start gemaakt door per dag de verschillende meldingen van een datum te voorzien en de data velden te copy-pasten naar de totaal sheet.

Dit is voor bijvoorbeeld 1 maand goed te doen maar ik heb nu totaal 500 CSV files en zoek naar een manier om het samenvoegen "automatisch" uit te laten voeren. Ik denk dan aan of een macro of VB-script, ik verneem ook dat het in excel mogelijk is om een serie data files in te laden.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij tip geven / omweg helpen?

Ik heb 2 willekeurige CSV files toegevoegd en een excelsheet waarin ik een aantal CSV's heb samengevoegd.

Vriendelijke groet,
Dennis Varkevisser
Flexible Engineering Support

Bijlagen

Voor dit soort herhaalde imports kun je ook heel goed gebruik maken van power query, voor excel versies 2010 en 2013 is dat een addin die je kunt activeren
vanaf excel 2016 zit het standaard in excel ribbon als ophalen en transformeren

https://support.office.com/nl-nl/ar...in-excel-881c63c6-37c5-4ca2-b616-59e18d75b4de

met VBA zou zeker ook wel lukken maar power query is wellicht wat gebruiksvriendelijker voor latere aanpassingen.

Bedankt voor de tip, werk nu thuis met excel MAC 2011, zie dat deze Power Query niet ondersteund, zal morgen op werk even kijken welke versie daar beschikbaar is.

Grt, Dennis

Ha op werk draait 2010, heb PowerQuery kunnen downloaden en heb een eerste test gedraaid. Ziet er veelbelovend uit!
Heb als test een 3-tal CSV's in een folder gezet en deze kunnen binnengehaald worden. Ik kan nu bewerkingen op de files uitvoeren zodat de bovenste 8 rijen worden weggegooid met daarin nutteloze info.

Enige uitdaging nu is het toevoegen van de datum aan elke rij met een alarm melding. Ik wil een formule toepassen in de trant van :
- als: "de cel in kolom 5 niet leeg is"
- kopier dan datum "kolom 2 - rij 4" naar kolom 6.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Bijlagen

• Power query.PNG
    Power query.PNG
    109,9 KB · Weergaven: 47
Op Windows kan je die bestanden simpel samenvoegen met:
Code:
Type *.csv >samengevoegd.csv

De te gebruiken path separator kan je in VBA opvragen met:
Application.PathSeparator

Status
Niet open voor verdere reacties.