• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost CSV in Excel

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Regelmatig exporteer ik in allerhande software lijsten met data. Die zijn dan altijd in het CSV-formaat.
Nooit kan dit meteen gelezen worden in mijn Excel.
Als ik dan dat csv-document open met Kladblok, dan zie je dat er inderdaad komma's staan. Als ik die dan allemaal vervang door puntkomma's en terug opsla als csv, dan opent die wel netjes in mijn Excel.

Is dit (het algemeen vervangen van komma's in puntkomma's) echt de enige workaround?
Of moet ik iets aanpassen in Excel om punt-komma's standaard te nemen in een CSV?
In de externe software die de csv's genereert zijn geen opties om een ander scheidingsteken te kiezen.

Je zou hem met power query kunnen openen en bewerken.
Een voorbeeldje zou handig zijn.

Misschien kan dit voorbeeldje met behulp van power query je al een beetje op weg helpen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Wijzig de internationale instellingen van Excel

Code:
Sub M_snb
  Application.international(15)=","
End Sub

Wil je niets aan de Excel instellingen wijzigen dan kan je dit doen:

Sla dit bestandje op en hernoem hem van .txt naar .vbs
Maak er voor je gemak een snelkoppeling naar.
Sleep het betreffende CSV bestand op die snelkoppeling.
Dan is er in de map van je CSV bestand een bestand met dezelfde naam maar dan beginnende met SC_
Dat bestand bevat dan geen komma's maar puntcomma's.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dankjewel allemaal, heel wat mogelijkheden.
Blijkbaar dus een algemeen gekend probleem en is mijn workaround via alle , vervangen door ; nog zo slecht niet.

Dankjewel allemaal, heel wat mogelijkheden.
Blijkbaar dus een algemeen gekend probleem en is mijn workaround via alle , vervangen door ; nog zo slecht niet.

Behalve als er in je CSV teksten staan waar kommá's in staan, bijvoorbeeld productteksten, adressen of namen. Dan gaan je kolommen verspringen.

Excel heeft een functie CSV te importeren.Kies voor geen gegevenstype detecteren.

direct csv openen met Excel is riskant ;)

1741265643106.png

Als het een correcte CSV is staan de gegevens die je noemt tussen dubbele aanhalingstekens.
De komma's daarin worden door Ecel niet behandeld als scheidingsteken.

Dankjewel globe, ik opende inderdaad de CVS met een dubbelklik zo naar Excel. Even getest wat je hierboven voorstelt en inderdaad: zo lukt het om aan te geven dat het scheidingsteken een komma is.

@edmoor: het is blijkbaar een correcte csv. Een fragment:

"Speaker Name","Start Time","End Time","Text"
"Speaker 1","11:32:29:14","11:32:36:21","Squeeze lifting it. I took a package containing."
"Speaker 1","11:32:36:23","11:32:39:17","Photography whose delicate."
"Unknown","11:32:39:19","11:32:56:09","Journalism."

Deze werd gegenereerd met de Export Transcript in Adobe Premiere.
Je zou dus ergens in Excel moeten kunnen instellen dat het scheidingsteken standaard een komma moet zijn. Maar als ik daarvoor andere zaken verkeerd moet instellen, dan gebruik ik liever één van de opgesomde workarounds.

Mijn oplossing in #5 is daar prima geschikt voor.

Dit is het resultaat met power query.

Bijlagen

Code:
Sub M_snb()
   workbooks.opentext "G:\OF\voorbeeld.csv",,,,,0,0,0,1,0,0
end sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan