• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

CSV vs workbook

Status
Niet open voor verdere reacties.

jdehouwer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 sep 2008
Hi iedereen, dit is de eerste keer dat ik wat op een forum plaats: hopelijk biedt dit mij een oplossing!

Ik heb twee workbooks aangemaakt, nl: template.xsl en csv.xsl. Deze beslissing heb ik genomen omdat het bestand template.xsl verstuurt zal worden via mail. Indien ik de csv in dezelfde workbook integreerde, dan is het document door de enorme grootte niet meer werkbaar. Bovendien blijft het probleem dat ik later beschrijf (elk document openen en save as)

Aangezien de ene workbook een template is, zullen daar verschillende versies van ontstaan: bv template1.xsl, template2.xsl, template3.xsl... template500.xsl enz!

De CSV file verwijst naar bepaalde waarden in de template.xsl via externe links. Indien ik de bron in het CSV bestand wijzig van template1.xsl naar template2.xsl, dan bevat de workbook dus de juiste waarde op een gestructureerde wijze zodat ik dit via Save as *.csv in kan lezen in een database.

Het probleem is echter dat ik dit voor elke sheet moet doen! Ik moet dus telkens mijn csv.xsl openen om de bron via links te wijzigen, dan save as... csv. Aangezien het ook even duurt vooraleer alle links in het document zijn aangepast, is dit praktisch onwerkbaar. Is er een andere, betere oplossing? - hopefully - bv via een freewaretool, macro... of andere aanpak.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Bedankt!!

Pas je werkwijze aan.

Maak een bestand transport.xls.
Ieder bestand (dat van jou de ongelukkige naam template.xls heeft gekregen) kun je als kopie opslaan als transport.xls.
Het csv-bestand hoeft dan alleen maar gekoppeld te zijn aan het bestand transport.xls. Aan die koppeling hoef je dus helmaal niets te wijzigen.

RE: snb

Bedankt voor je reactie.

De oplossing die jij voorstelt klopt, maar dan moet ik nog steeds elke file die ik ontvang, nl. template1.xsl, template2.xsl opslaan als transport.xsl om daarna via de csv.xsl te exporteren naar template1.csv, template2.csv ed. De verschillende csv bestanden kan ik dan samenvoegen om op te laden naar de databse.

Op die manier moet ik inderdaad de bestaande links niet meer moet wijzigen via link > bron naar de verschillende bestanden die ik ontvang. Maar nu moet ik wel telkens een extra kopie nemen van mijn template naar transport.xsl.

Het probleem blijft dus nog steeds dat ik bepaalde bereiken - bepaald in mijn csv.xsl - van alle xsl bestanden die ik ontvang, moet opslaan als csv bestanden.

Waarschijnlijk bestaat er geen mogelijkheid om dit te automatiseren?

Heeft er iemand nog een idee?

Aub even hulp met deze problematiek. Het gaat over enorm veel workbooks, wat het omslachtig maakt om telkens de bron te wijzigen naar het ontvangen bestand, om dat resultaat vervolgens te exporteren naar een csv bestand.

Indien dit onduidelijk is, dan leg ik het graag opnieuw uit.

Super bedankt voor de nodige bijstand!

Wat je wil is simpel als je het maar goed uitlegt.
Het opslaan als kopie kost je geen tijd, dat doet 1 macro wel voor je.
dat je verschillende csv-bestanden krijgt zegt me niets.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan