Cumulatief tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirjam Kip

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2007
Ik heb een qry waarin orders en omzet staan van verschillende jaren. (per orderregel cq faktuurregel) Nu wil ik de orderportefeuille berekenen dat is Orderporterfeuille (bedrag in het veld daarboven) +/+ orders -/- omzet. Welke formule moet ik gebruiken?
Daarnaast wil ik het berekenen per week in een bepaald jaar. Daardoor stel ik in de qry de vraag welk jaar ik wil opvragen. Werkt die formule dan nog steeds?
Kan dit?

Kan je een voorbeeldje posten in database formaat? Dat praat makkelijker.

Ik denk dat je dat al geprobeerd hebt om een group by met een Sum() los te laten?

Dat is een beetje lastig omdat de database geimporteerde tabellen bevat uit onze orderadministratie. Ik kan wel een voorbeeld in excel laten zien en in word hoe de qry's in elkaar zitten.. dan snap je wat ik bedoel. In excel geef je per week de omzet en orders aan. en dan moet je het verschil berekenen met het vorige saldo + orders - facturering. Ik ben benieuwd:D

Bijlagen

De laatste zip file is het pobleem? orders en omzet.doc.
Als dat zo is, dan kan je in je query de derde en vierde kolom ipv Group By, Sum gebruiken.
De laatste kolom ook. Ik denk niet dat je de aliassen orders en omzet van elkaar af kan trekken. Ik denk dat je daar de IIF statements van elkaar af moet trekken. Of je moet deze query opslaan en daar weer een query op loslaten. Dan kan het wel.

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Wordt je niet gek van die benamingen?

Nog een ding: Ik zou die sorteringen in je subqueries achterwege laten. Dat scheelt een hoop tijd.

de qry moet per week gaan, dus de orderportefeuille van week 2 is orderportefeuille week 1 + orders - omzet. en dan ook nog per jaar... zucht
Welke benamingen bedoel je , van de qry's of de velden?

Ik kijk alleen naar de laatste query: "Qry Omzet/Orders Alles"
Als je daarin het laatste veld weglaat en de query dan opslaat. Voor het gemak noem ik deze even QryFinal. Je hoeft geen group by te gebruiken. Dat komt verderop.

In je QryFinal heb je dus vier velden: Jaar, Weeknummer, Orders en Omzet.

Orderportfeuille voor week 34 (noem maar wat) is dan
Code:
Select Jaar, Weeknummer, Sum(Orders), Sum(Omzet), Sum(Orders) - Sum(Omzet) as OrderPortefeuille From QryFinal
Where Jaar = 2007 and Weeknummer <= 34
Group By Jaar, Weeknummer

Je krijgt dan
2007 34 20.000 15.000 5.000

Enjoy!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan