Cursor beweegt niet meer

• Onderwerp starter Onderwerp starter AK74
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AK74

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Al veel te lang (enkele maanden) doet mijn computer vreemd. Twee maanden geleden heb ik al een heel systeemherstel m.b.v. van systeemherstelschijven toegepast. Daarna is het een tijdje goed gegaan. Maar de laatste dagen is het steeds erger geworden.

Het probleem:
bij de eerste keer opstarten lijkt er niets aan de hand te zijn. Twee minuten doet mijn computer het, tot dan de cursor 'vastloopt' en niet meer te verschuiven is. Handmatig druk ik dan mijn computer uit. Als ik hem weer aandruk start hij of wel op, maar dan verschijnen er blauwe of zwarte schermen met foutmeldingen, of start hij niet op en geeft hij aan "No signal". Na enkele keren de computer aan en uit te drukken, start hij alsnog op, hierbij twee keer op enter gedrukt te hebben bij twee zwarte schermen (met tekst, bv. "windows normaal opstarten").
Ik heb geen nieuwe hardware recent aangesloten! Wel heb ik sinds twee weken een andere virusscanner (MacAffee). Daarvoor had ik AVG. Ik heb ze niet dubbel op mijn computer gehad.
Ik heb onlangs een "foutcontrole" toegepast, maar ook dat hielp niet. Ik weet niet meer wat ik nog kan doen. Mijn computer laten repareren? Iemand laten komen om hem na te laten kijken?
Het vreemde is, is dat mijn computer het nu, op dit moment, nog steeds doet. Maar als ik hem uitzet en dan later weer op wil starten, dan gebeurt hetzelfde ritueel, en kan ik hem eerst 6 à 8 keer aan en uitdrukken.

Weet iemand raad? Of moet ik een deskundige laten komen?

als je die blauwe schermen krijgt komt er dan ook een foutmelding te staan?zoiets als:
STOP:0x000000A5 (0x00000002,0x89FF2A60,0xE100E968,0x8A02D030)

Al veel te lang (enkele maanden) doet mijn computer vreemd. Twee maanden geleden heb ik al een heel systeemherstel m.b.v. van systeemherstelschijven toegepast. Daarna is het een tijdje goed gegaan. Maar de laatste dagen is het steeds erger geworden.

Het probleem:
bij de eerste keer opstarten lijkt er niets aan de hand te zijn. Twee minuten doet mijn computer het, tot dan de cursor 'vastloopt' en niet meer te verschuiven is. Handmatig druk ik dan mijn computer uit. Als ik hem weer aandruk start hij of wel op, maar dan verschijnen er blauwe of zwarte schermen met foutmeldingen, of start hij niet op en geeft hij aan "No signal". Na enkele keren de computer aan en uit te drukken, start hij alsnog op, hierbij twee keer op enter gedrukt te hebben bij twee zwarte schermen (met tekst, bv. "windows normaal opstarten").
Ik heb geen nieuwe hardware recent aangesloten! Wel heb ik sinds twee weken een andere virusscanner (MacAffee). Daarvoor had ik AVG. Ik heb ze niet dubbel op mijn computer gehad.
Ik heb onlangs een "foutcontrole" toegepast, maar ook dat hielp niet. Ik weet niet meer wat ik nog kan doen. Mijn computer laten repareren? Iemand laten komen om hem na te laten kijken?
Het vreemde is, is dat mijn computer het nu, op dit moment, nog steeds doet. Maar als ik hem uitzet en dan later weer op wil starten, dan gebeurt hetzelfde ritueel, en kan ik hem eerst 6 à 8 keer aan en uitdrukken.

Weet iemand raad? Of moet ik een deskundige laten komen?

Gebeurd er nog iets VOOR windows? Zo jah, dan lijkt het mij dat het niet aan je virusscanner ligt he, maar eventueel toch een hardware probleem. Misschien een geheugenprobleem...

Ja, zo'n soort bericht verschijnt er dan. Ondertussen is mijn computer net na een half uur weer 'gecrasht' (zo noem ik het maar); mijn cursor reageerde weer niet meer en ik moest mijn computer handmatig afsluiten. Wonder-boven-wonder startte hij weer op, nadat ik hem had aangezet en kan ik reageren op jouw vraag.
Het gebeurt ook gerust, dat ik muziek via de computer beluister en dat na enige tijd ik alleen nog maar een raar hard geluid hoor, en ik de computer uit moet zetten.

Gebeurd er nog iets VOOR windows? Zo jah, dan lijkt het mij dat het niet aan je virusscanner ligt he, maar eventueel toch een hardware probleem. Misschien een geheugenprobleem...

Tja ....
Of een BIOS-probleem
Of een processor-probleem
Of een MBR-probleem

Niet geschoten is altijd mis tenslotte .... :confused:

Ja, zo'n soort bericht verschijnt er dan. Ondertussen is mijn computer net na een half uur weer 'gecrasht' (zo noem ik het maar); mijn cursor reageerde weer niet meer en ik moest mijn computer handmatig afsluiten. Wonder-boven-wonder startte hij weer op, nadat ik hem had aangezet en kan ik reageren op jouw vraag.
Het gebeurt ook gerust, dat ik muziek via de computer beluister en dat na enige tijd ik alleen nog maar een raar hard geluid hoor, en ik de computer uit moet zetten.

AK74,

Betreft het een oudere 'zelfbouw'-pc of een recentere van een 'merk'
Je zou kunnen proberen de BIOS te laten resetten, want het lijkt een 'basic'-probleem ergens in de (instellingen of detectie) van de hardware.

- zet de pc uit en ontkoppel alle hardware met een 'eigen' voeding (zoals de printer)
- maak de kast open en zoek op het moederbord waar de knoopbatterij zit.
- verwijder deze voorzichtig (kijk goed hoe die er in zit)
- herplaats de batterij weer.

Kijk nu of het met opstarten weer goed gaat.
Gaat het niet goed, dan kunnen we kijken naar de 'volgende' stap, maar voer nu eerst dit uit om uit te zorgen dat de juiste hardwareconfiguratie in de BIOS is geregistreerd.

Laatst bewerkt:
al de systeemkast stofvrij gemaakt?( fans etc.) mogelijk dat de pc zijn warmte niet kwijt kan en daardoor problemen veroorzaakt

Hoe maak ik mijn computer stofvrij?
Mijn computer is twee jaar oud en van het merk "Compaq".
Met de kast uitelkaar halen heb ik nog geen ervaring. Misschien dat ik dat morgen doe, want ik moet zo naar mijn werk.

Ik heb één keer een foutbericht overgeschreven, waarvan ik een stukje zal citeren:

"(..) Als de problemen zich blijven voordoen, dient u alle nieuwe hardware en software te verwijderen of uit te schakelen. Schakel BIOS-geheugenopties zoals caching of het maken van schaduwkopieën uit.
Als u voor het verwijderen of uitschakelen van onderdelen de veilige modus moet gebruiken, dient u de computer opnieuw te starten, op F 8 drukken om de geavanceerde opstartoptie te selecteren en vervolgens de veilige modus te kiezen.
Technische informatie (mogelijk in het Engels) **xSTOP:0x0000004E(0x0000008F0x00024F8A, 0x00024FAA, 0x00000000)
Bezig met starten van de fysieke geheugendump. De fysieke geheugendum is voltooid. Neem contact met de systeembeheerder of de afdeling Technische ondersteuning op voor hulp."

Ik kan hier niet veel mee en heb nog geen contact opgenomen.

Stofvrij maken zegt het al. Maar hier is wel voorzichtigheid aan te pas.
Beter, als je het niet weet hoe het moet, het door iemand te laten doen die het wel weet of een computerwinkel.
Laat gelijk ook alle koelpasta's vervangen.
CPU stofvrij maken incl. koelelement.
Fans schoonmaken.
Gewoon, alles stofvrij maken...
Ik zou als ik het zo hoor, toch pro hulp vragen hiervoor mocht je je pc niet kapot willen maken...

Ga naar een pc winkel en laat je pc helemaal schoonmaken. Vertel je probleem erbij en waarschijnlijk na het schoonmaken is je pc weer klaar voor gebruik. Warmte...tjah, dat is 1 grote boosdoener!

Binnenkort ga ik langs een computerwinkel! Bedankt voor jullie reacties.
WORDT VERVOLGD!

Mijn computer doet nog steeds raar. Twee dagen deed hij normaal, maar vanmorgen bleef het scherm zwart en startte de computer niet op. Vanmiddag kreeg ik een bericht:
"Windows kan niet worden gestrart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
AE*L(smiley)\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
U kunt proberen om dit bestand te repareren door Windows Setup te starten vanaf de originele cd-rom met installatiebestanden. Kies 'R' in het eerste scherm om de reparatieprocedure te starten."

Als ik 'R' heb ingedrukt verschijnt de volgende melding:

"Microsoft Windows XP(TM) Herstelconsole.
De herstelconsole biedt mogelijkheden voor systeemreparatie en - herstel. Typ EXIT als u de herstelconsole wilt afsluiten en de computer opnieuw wilt starten.

C:\> (zwart vierkantje) "

En verder gebeurt er totaal niks!!! Waar ik dus ontzettend kwaad om kan worden. Er volgen geen verdere instructies. Er gebeurt niets. Van systeemherstel is geen sprake. Ik kan of HELP intikken of EXIT. Bij deze laatste start de hele procedure weer opnieuw. Bij HELP verschijnt er een lijst met opdrachten en weer onderaan:

C:\> (zwart vierkantje)

Als ik een opdracht intik, gevolgd door spatie / ? gebeurt er nog geen bal.

Hoe kan ik nou mijn systeem herstellen? Wie weet raad? Is er hier sprake van een virus. die door mijn beveiliging is geslopen?

Mijn computer is gemaakt en dat heeft mij aardig wat eurootjes gekost. Hier koop je uiteraard geen nieuwe voor, maar het is weer een rib uit mijn lijf. Ik heb hem namelijk door een bedrijf laten maken. "De harde schijf was kapot," zeiden ze. Ze hebben er maar meteen een nieuwe voor me in gedaan. Al mijn documenten zijn gespaard gebleven, op mijn afbeeldingen na, en mijn muziek. Gelukkig had ik backups gemaakt! Maar dat mijn verzameling muziek er niet meer op staat, betreur ik. Wat heeft mij dat een tijd gekost om het er op te zetten. Nu maar opnieuw gaan downloaden. Hopelijk doet mijn computer het weer een tijdje, want hij is in oktober net twee jaar oud!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan