Vaak komt een knipperend streepje voor bij een dualboot of als de opstartvolgorde niet goed is ingesteld.
Ook wel bij sommige (hardware)problemen, maar dat is hier niet aan de orde.
Bij mij gebeurt dat ook, dat komt omdat ik een dualboot heb en na 5 seconden Win 7 wordt opgestart, dat heb ik zo ingesteld.

(Geavanceerde systeemeigenschappen).
Het bios wacht dus op een actie mijnerzijds of ik XP of Win 7 Wil opstarten, als ik niks doe start hij automatisch door naar Win 7.
Het kan ook zijn dat je eerste opstartoptie in het bios ingesteld staat op cd/dvd station i.p.v. je harde schijf e/o SSD, dan verwacht het bios eerst een cd/dvd als opstartschijf en start daarna door naar je harde schijf.
In ieder geval moet je daar (bios) zijn om je "probleempje" te tackelen of bij Opstart- en herstelinstellingen alle vinkjes weghalen, maar dat zou je niet moeten willen.
Kort samengevat verwacht het bios een interactie van jouw kant en bij niet reageren start hij gewoon door. Kan e.o.a. instelling zijn in het bios.
Wat ik wel heb begrepen is dat MS een andere aanpak heeft van Windows Genuine Advantage en het bios daar voor aanpast.
Gecontroleerd worden achtereenvolgens:
de BIOS Checksum
het MAC-adres
het serienummer van de harde schijf
de taalversie van het besturingssysteem
het versienummer van het besturingssysteem
BIOS-gegevens van de personal computer
de fabrikant van de computer
programma-instellingen die door de gebruiker zijn verkozen
de resultaten van het valideren en installeren van software
de productsleutel van Windows of Microsoft Office
het Windows Product ID.
Je wordt dus al gecontroleerd voor het daadwerkelijke opstarten, misschien daardoor de vertraging. Wie het weet mag het zegen.
Zelf zie ik het niet als een "probleem".