cursor terug naar oude plaats in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mowat2

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2004
Als je in grote Worddocumenten werkt is het soms handig dat de cursor de plaats zou kunnen onthouden waar men de vorige maal gestopt is.Volgens een tip in een computerblad zou dat lukken als volgt : Worddocument openen / SHIFT + F5 indrukken / en de cursor zou nu naar de plaats moeten gaan waar we hem vorige maal achtergelaten hebben.

Ik heb het diverse malen geprobeerd , maar het lukt niet , de cursor blijft netjes bovenaan mijn blad staan.
Ik werk met windows XP en Word 2002. Ik sla evenwel mijn word documenten op als Word6/95 om gegevens met mijn andere computer uit te kunnen wisselen. Maar zelfs als ik als Word 97 document of als word 2002 opsla , dan lukt het ook niet .

Weet iemand hoe dit wel zou moeten lukken ???

Shift+F5 werkt alleen in het document waar je in werkt. Na het opslaan, sluiten en weer openen van een document staat de teller, zogezegd, weer op nul. Dus de cursor blijft staan aan het begin van het document.

Je zou twee macro's kunnen maken:
1. Auto_Close - deze plaats een bladwijzer op de huidige positie van de cursor op het moment dat je het document sluit
2. Auto_Open - deze verplaatst de cursor naar de bladwijzer die je plaatste toen je het document sloot.

Succes.

Bedankt voor je reactie , maar volgens Microsoft zelf gaat het ook met een bestaand document dat men terug opent. Ziehier de tekst op de microsoft NL website:
5. Snel terug met SHIFT + F5
Wist u dat Word de laatste drie plekken waar u in het actieve document hebt gewerkt onthoudt? Probeer het maar eens uit:

Druk de toetscombinatie Shift+F5 in en de cursor springt naar de voorlaatste plek waar u het laatst in het document hebt gewerkt.
Druk nog een keer Shift+f5 in en de cursor springt naar de plek waar u daarvoor aan het document hebt gewerkt.
En ook de derde keer springt de cursor na het drukken op Shift+F5 naar de plek waar u daarvoor aan het document hebt gewerkt.

Nu is de koek echter op; de cursor springt de vierde keer weer naar de voorlaatste plek in het document.

EN NU KOMT HET :

Handig om te weten is dat ook wanneer u een bestaand document opent deze toetscombinatie werkt. Door dan op Shift+F5 te drukken springt de cursor dan automatisch naar de plek in het document waar u het laatst hebt gewerkt. Handig!

Maar bij mij werkt het niet , ongeacht of ik in het actieve document bezig ben , of evenmin als ik een bestaand document terug open.

Hai, :D

Idd het werkt ook bij opgeslagen documenten!

Er is één maar:

Met Shift+F5 ga je in een opgelagen document alleen maar terug naar de laatste positie!

Terwijl je in een live document (onder bewerking) dus 3 keer terug kunt en dan begin je weer van voor af aan!

Dus opgeslagen 1 stap terug/ in bewerking 3!
Deze functionaliteit wordt in Word bladeren per bewerking genoemd. (Zie bladerobject)

Is dit slechts bij 1 document dat het niet lukt?, of heb je ook al andere documenten geprobeerd.

Ik werk ook met XP en bij mij werkt het prima.

See Yah! :thumb:

Laatst bewerkt:
cursor terug.

Ik heb inderdaad met verschillende documenten geprobeerd , die ik ook dan weer in verschillende versies van Word heb opgeslagen , maar het lukt niet.
Ik heb inderdaad ook hetzelfde blad op het web gevonden waarin de bug uitgelegd worden. Het probleem is dat ook dat niet werkt , tenzij ik de dingen fout aanpak. Ik heb namelijk heel de tekst die men opgeeft gekopieerd en in normal.dot geplakt. (na eerst een veiligheidscopie gemaakt te hebben) Gevolg was dat Word niet meer werkt. Nadat ik mijn copie teruggezet hebt was lles weer ok. NU is mijn vraag , is het de bedoeling dat men zoals ik gedaan heb , enkel tekst kopiëren en in normal.dot pallek , of moet dat op een andere manier ???

Open de bijlage en toets ALT+F11

Je ziet links een module1 dubbelklik hierop.

Je ziet nu de code op de juiste plek staan.

Staat het bij jou ook zo?

See Yah!:thumb:
( o ja staat jou macrobeveiliging wel op gemiddeld?, of te wel krijg je een melding dat er macro's inzitten?)

Bijlagen

cursor terug

Nogmaals bedankt voor je reactie : ik heb het testdocument geopend en op module 1 gedubbelklikt en dan verschijnt een Word-scherm met de volgende tekst :
Option Explicit

Dim DocWasClosed As Boolean

Sub DocClose()

'Set a variable so that the AutoClose macro knows not to quit Word
On Error Resume Next
DocWasClosed = True
WordBasic.DocClose
If Err Then DocWasClosed = False
End Sub

'--------------------------------------------------------------------------------

Sub FileClose()

'Set a variable so that the AutoClose macro knows not to quit Word
On Error Resume Next
DocWasClosed = True
WordBasic.DocClose
If Err Then DocWasClosed = False
End Sub

'--------------------------------------------------------------------------------

Public Sub AutoClose()

On Error Resume Next
If Documents.Count = 1 Then
'make sure the doc is not in another application such as IE, Outlook, etc
If Not ActiveWindow.Caption = "" Then
'make sure it's "dirty"
If Not ActiveDocument.Saved Then
'Make sure it was not closed by invoking DocClose or FileClose commands
If Not DocWasClosed Then
'Create an extra "dummy" document, _
to prevent the "last doc" bug from manifesting
Documents.Add Visible:=False
'Can't quit Word yet or you get an error, so use OnTime
Application.OnTime When:=Now, Name:="FinishOffAutoClose"
End If
End If
End If
End If
'Reset the variable
DocWasClosed = False
End Sub

Sub FinishOffAutoClose()

Application.Quit
End Sub

Sub FileExit()
Application.Quit
End Sub

Wat moet er dan gebeuren want ik begrijp niets van die tekst? Wat bedoel je of macro op gemiddeld staat? Hoe kan ik dat zien? En als ik het scherm afsluit verschijnt er wel een tekst die zegt dat wanneer ik macro's wil inschakelen ik naar help moet gaan.
Ik weet dus momenteel niet wat ik verder moet doen!!!
Kan met dat document mijn shift+F5 ingeschakeld worden ?of moet ik die tekst ergens in kopiëren ?

Hier zijn we nog eens
Ik heb de tekst van het testdocument gekopieerd in normal.dot , maar dan werkt word niet meer. Ik heb dan de oude normal.dot maar teruggezet en nu lukt alles weer.
Dus de vraag blijft : wat moet ik met dat testdocument doen met Shift+F5 te laten werken?

Ga naar Extra/Macro/Beveiliging en zet deze op gemiddeld.

Aan de code moet je niks veranderen deze staat goed zo.

Wanneer je nu het document opent gaat krijg je een vraag of je macro's in wilt schakelen kies Ja.

Doe een aantal dingen in dit document en sla het op.

Open het weer en test de SHIFT+F5 theorie.

Indien Happy, Dan moet je de module naar Normal.dot kopieeren.

Maar test eerst maar dan komen we wel terug op het vervolg.

Hi , hier zijn we weer.
Heb zoals je gezegd hebt testnormal.doc geopend en dan in het venster de macro "autoclose" geaccepteerd.
Heb dan in het document iets onderaan gewijzigd , afgesloten , heropend , en inderdaad , met SHIFT+F5 ging de cursor achter de laatste letter staan die ik onderaan getikt had.

Toen heb ik de tekst volledig gekopieerd (selecteren en kopieren) en normal.dot geopend. Dat document is leeg.De cursor staat bovenaan bij de opening en ik heb daar de tekst geplakt. Het document kreeg dan wel een nieuwe naam , die ik dan gewijzigd heb in normal.dot.
Maar , als in daarna een word document open , dan krijg ik zoals voorheen een melding dat er een fout is opgetreden in Word en of ik een nieuw normal.dot document wil maken. Als ik dan een copie van mijn oude normal.dot terugzet in de map sjablonen dan werkt alles weer. Doe ik iets fout bij het kopieren of waar zou het kunnen zitten ?

dank voor je hulp.

Hi, :D

Fijn dat mijn test werkt!

Graag gedaan!

Ik zie even niet wat er mis is met jouw copy paste verhaal maar doe eens dit:

Gooi eerst de huidige Normal.dot weg!
Open mijn testbestand en druk op Alt +F11

In de projectverkenner (CTRL+R) zie je mijn module staan.

Als je iets naar boven kijkt zie je project Normal staan!

Selecteer nu mijn module en sleep deze naar project Normal (als deze blauw oplicht laat je los)

Nu staat de module in Normal.dot.
Kies terwijl project normal nog geselecteerd is voor de knop Opslaan op de editorwerkbalk.

Sluit nu alles af en start een nieuw testdocument en neem de test.

Succes! :thumb:

cursor en shift + F5

Hi Joost ,
nogmaals dank voor je geduld.
We komen er stap voor stap.
Ik heb je aanwijzingen gevolgd en er is een nieuwe macro gemaakt en ook automatisch een nieuw normal.dot. (het oude heb ik in een andere map gezet)

En ja het werkt , ik heb enkele word.documenten getest en de cursor ging terug met shift+F5 naar de laatste bewerkingsplaats.
Maar , het eigenaardige is : het werkt niet bij alle word documenten! Ik dacht dat alle *.doc documenten braafjes normal.dot zouden volgen maar dat blijk dus niet te zijn.
Hoe is dat te verklaren , en hoe los ik het op?
Ik heb in extra/macros gepiept en daar staat de nieuwe macro (autoclose) genoemd en bij sommige documenten vraagt de computer Macro's inschakelen of uitschakelen . In andere documenten niet ?
Mij een raadsel ???
Maar misschien tover je nog wel een nieuw konijn uit je hoge hoed!

Graag gedaan!

De reden dat het in de reeds bestaande documenten niet werkt is volgens mij simpel.

De code zorgt ervoor dat de bug (lees artikel) omzijlt wordt door ervoor te zorgen dat het speciale teken toch geplaats wordt bij afsluiten.

Ik vermoed dat dit in bestaande documenten niet lukt.

Probeer eens zo'n bestaand bestand via Invoegen/Bestand of copy paste in een nieuw document op te slaan.

Je zult dan zien dat het waarschijnlijk wel werkt. (ben hier niet mee aan het testen maar dit zou logica zijn)

Wanneer dit niet het geval zou zijn dan zijn eigenlijk wel alle konijnen uit mijn hoed! (en zou ik het dus niet meer weten)

Succes! :thumb:

cursor

Hallo Joost ,

hier zijn we nog maar eens , maar met goed nieuws.

Ik heb geprobeerd met invoegen en met copy/paste , maar dat lukt niet.
Maar als ik in jouw testdocument gewoon wat tekst tik dan werkt SHIFT+F5 wel.
Dus wat heb ik geprobeerd ?
Ik copieer de tekst van een bestaand word document en dan plak ik die tekst in een copie van jouw testdocument, en bingo , alles werkt.
Ik moet dus wel al de teksten van mijn bestaande word documenten copieren naar een copie van jouw testdocument , maar dat is geen probleem. Ik heb ook getest of shift+F5 lukt met nieuw gemaakte word documenten , maar dat lukt vreemd genoeg ook niet. Dus alle nieuw gemaakte documenten gaan dan ook maar naar een copie van jouw testdocument.

Het lukt , en dat is het voornaamste.

Dank voor je hardnekkige hulp.

vriendelijke groeten

Mowat

cursor

Aan Joost :
Toch nog een kleine opmerking.

Ik heb gezien dat mijn bestanden na het copieren in het testdocument veel groter worden.
Een boekenlijst ging bv. van 415 Kb naar 2,15 Mb , dus ongeveer x 5 .

Is dat normaal ? Het is voor mij geen probleem , gezien het toch enkel maar om een tiental grote documenten gaat , maar het is maar een vraag .

Mowat

Hai Mowat, :D

Mijn hulp is altijd hardnekkig! (de rest trouwens ook) :p

Graag gedaan! (ben momenteel wel wat trager met reageren...druk, druk, druk....)

Ja het groeien van Word documenten met copy paste komt vaak voor!

Meestal komt dit door allerlei verborgen omaak. Ik weet dat Ms een Tooltje heeft om deze te strippen uit een Word doc. (invoegtoepassing)

Kan alleen even niet op de link komen.

Zoek even op de site van MS naar: Verborgen tekens/document eigenschappen/ custom properties etc...

Als je nog een schone kopie van het document heb waarin je wilt plakken kun je ook dit proberen:

Open het bestand wat je wilt kopieren.
Selecteer alle tekst BEHALVE de laatste alinea/paragraafmarkering! (weergeven/verbergen aanzetten...CTRL+SHIFT+*)

Hier bewaard word een hoop meta-data in.

Als je deze overslaat dan zal het document waarschijnlijk niet groeien.

maar zoek toch maar even naar die invoegtoepassing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan