• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cursor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulcoa

Verenigingslid
Lid geworden
30 jan 2001
Goedenavond

Nog een vraag

Kan ik als ik een werkblad open, de cursor in een bepaalde cel laten openen, b.v. D4...? en de cursor een bepaalde route laten afleggen?

Dus van D4 naar F2 en dan naar K12... enz...

kan ik de cursor ook laten blokkeren zeg maar, tot dat er iets ingevuld is.? in de cel waar hij staat en dan pas verder.? naar de volgende cel

Ik hoor het graag.

jan

Je kunt een macro laten opstarten bij het openen van een spreadsheet. Uit mijn hoofd weet ik niet exact wat je daarvoor moet doen.
In die macro zet je dan de actieve cel.

En een simpele manier om invoer te forceren is een validatie op de actieve cel te maken. Zorg dat ie niet valideert en de gebruiker komt er alleen maar uit door een geldige waarde in te voeren.

Het blokkeer cellen gedeelte:
Het ligt aan de input van de cellen en gebruik named cells

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Target.Address = Range("IncVat").Address Then
If UCase(Target) = "NO" Then
Range("FYRent").Select
Exit Sub

Else
If UCase(Target) = "YES" Then
Range("VATElected").Select
Exit Sub
End If
End If
End If
End Sub

Voor navigatie door alleen de actieve cellen:

Private Sub Workbook_Open()
Dim Sh As Worksheet
For Each Sh In ThisWorkbook.Worksheets
Sh.EnableSelection = xlUnlockedCells
Next Sh
End Sub

Ferran

Ik heb het antwoord gelezen, maar ik moet zeggen ik ben een leek ik snap er echt geen houdt van

anyway bedankt.

Goedemorgen
Ik heb een formulier, en hier wil een aantal cellen op in vullen , dit zijn altijd dezelfde cellen, dus ik dacht als ik nu van de ene cel naar de andere kan springen , is gemakkelijker dan door alle lege cellen te moeten lopen.

bv ik open in c2 en dan de volgende cel is k12 enz, enz

is dit mogelijk ik ben echt een super leek

alvast bedankt voor de moeite

jan

Gezien je vorige vragen denk ik dat je je best nog niet te veel aan VBA zal wagen. Een andere oplossing is door de beveiliging in te stellen.

Selecteer de in te vullen cellen
ga naar Opmaak/Celeigenschappen/Bescherming
en verwijder het vinkje bij Geblokkeerd.

Beveilig nu het werkblad via Extra/Beveiliging/Blad beveiligen.

Je kan nu makkelijk van de ene cel naar de andere springen met de [Tab]-toets.

Ingrid heeft een simpele uitleg gegeven over wat te doen als je vba kopieert van het internet :)

Staat op haar Site

Hoi Mulcoa,

De volgende code in VBA zetten (rechter muisknop klikken als je op het tabblad staat, kies voor programmacode weergeven):

Private Sub Worksheet_Activate()
If Range("D4") <> "test" Then Range("D4").Select
of
If Isempty(Range("D4")) then Range("D4").Select
Range("F2").Select
End Sub

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Range("D4") <> "test" Then Range("D4").Select
of
If Isempty(Range("D4")) then Range("D4").Select
Range("F2").Select
End Sub

Kies voor test als je wilt dat een bepaalde tekst of waarde ingevoerd moet worden (wachtwoord) en voor Isempty indien het niet uitmaakt wat er ingevoerd wordt

Door dit steeds te herhalen kun je de gebruiker 'dwingen' deze volgorde aan te houden.

Jeroen

Ik ben niet helemaal een leek maar ik zou gaan voor de oplossing van Ingrid.

Voldoet aan je wensen en later kan je altijd nog besluiten een oplossing met meer mogelijke problemen te zoeken.

Ik heb ze alebei uitgeprobeert, maar heb die van ingrid gedaan, die andere was op het moment te moeilijk, het werkt ongeveer zo als ik gedachten had.
als ik tijd heb zal ik er zeker op door gaan

alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan