Custom functie om formule in cel te plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar beter is als getallen echte getallen zijn en teksten echte teksten.
Ja, tuurlijk. Maar die luxe is er niet in onze praktijk. We krijgen output van het ene programma waarin cijfercodes in tekstvorm in een excelsheet terechtkomen. Dmv Vert.Zoeken moeten daar dan gegevens uit worden gevist, maar dan krijg je het gedoe dat de ene code als getalwaarde en de andere als tekstwaarde staan opgeslagen. De ingebouwde [Convert to Number]-optie in Excel is gebruiksonvriendelijk en heel traag; als je meerdere zware sheets open hebt staan en een paar honderd regels wil 'Converten to Number' ben je zo twee minuten verder voordat dat klaar is.
Het is natuurlijk terecht dat Excel tekstcijfers en getallen als andere waardes ziet, maar in onze praktijk is dat hinderlijk.

Hartelijk dank voor het meedenken :)
 
Laatst bewerkt:
als je meerdere zware sheets open hebt staan en een paar honderd regels wil 'Converten to Number' ben je zo twee minuten verder voor dat klaar is.

Deze bewering klopt niet.
 
Gebruik .xlsb fileformat.

Geef een funktie een inherent niet interfereerbare naam: begin met "F_"

Zet in één kolomn slechts waarden van 1 type: getal, tekst, datum.

Zorgen dat de functienaam écht uniek is door zo'n voorvoegsel als "f_" is wel verstandig idd, dank voor de tip. Ik checkte of het bestond in de Engelse en NL-versie, maar ik kan natuurlijk niet overzien wat er in andere/toekomstige versies ofzo bestaan. :thumb:
1 type waarde per kolom zal ook gebeuren in praktijk, (bijv alle cijfers als tekstwaarde). Ik wilde in mijn voorbeeld laten zien wat de beoogde functie allemaal moet kunnen verwerken: vandaar de verschillende types door elkaar.
Ik waardeer dat je de moeite hebt genomen mij te helpen :)
 
Deze bewering klopt niet.

Dan is er iets anders aan de hand, maar dit is wat ik letterlijk ervaar in de online omgeving van mijn werk.
-Ik heb twee Excelbestanden open van zo'n 10.000 regels en 10-tallen kolommen met grote formules.
-Ik download een csv-bestand van enkele honderden regels en open het in excel. Cijferreeksen staan er als tekstwaarde. Ik selecteer die benodigde kolom en doe 'Convert to Number'. Dat gaat dan zó traag dat ik het regel voor regel aangepast zie worden in mijn scherm.
-Als ik de grote bestanden eerst sluit en dan pas de 'convert to number' uitvoer is het in een flits gebeurd. De variabele factor is wel degelijk het geopend zijn van de grote excelbestanden, maar ik zit er dan wellicht naast qua onderliggende oorzaak.
 
Niet duidelijk is waarom überhaupt niet alle getallen als getelllen worden geïmporteerd. (voorbeeld csv- bestand svp)

Er zijn meer methoden om gegevens in een kolom naar getallen om te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan