Custom NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaspertjeh

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
Berichten
765
Hallo Helpmij'ers,


Ik ben op zoek naar deskundige op gebied van computers assembleren. Waarnaar ik opzoek ben, lijkt me niet al te moeilijk voor jullie. Helaas kom ik er zelf niet helemaal uit. Ik probeer al een maand ongeveer een simpel NAS/Server systeem bij elkaar te zoeken. Helaas kom ik bij bijna alle setup's boven de €350 euro uit. €200 - €250 euro moet prima haalbaar zijn lijkt mij...

Wat moet het systeem kunnen?
Simpel, ik ga het systeem gebruiken als een NAS. De NAS die ik nu heb is te zwak voor wat ik graag wil. Het systeem moet draaien op FreeNAS inclusief een plugin met Plex (1080P films kunnen converteren), meer niet.

Wat heb ik in gedachte?
FreeNAS wil ik graag draaien op een 30GB SSD schijfje. Daarnaast zal de NAS met 2x 2TB draaien in RAID.

Wat heb ik al / wat heb ik in gedachte?
- Behuizing had ik in gedachte: klikje (heb ik nog niet)
- 30 GB SSD (heb ik nog niet)
- Werkgeheugen: 8 GB moet me voldoende lijken. (heb ik nog niet)
- Opslag: 2 x 2 TB (heb ik al)


Ik hoop jullie een mooie zet te hebben gegeven. Nu rest de processor, moederbord, werkgeheugen, voeding, enzovoort nog. Wie kan me helpen!


Groeten,
Jasper
 
Laatst bewerkt:
welke raid ga je draaien? spiegel(1) of snelheid(0)?

dit is allemaal van alternate en voldoet aan je eisen
ik snap het nut van de SSD echter niet FreeNas start je 1 x op en dan draait het je hebt dus eigenlijk niks aan de potentiele snelheid die de SSD kan aanbieden
Je kan Freenas ook gewoon op een USB stick zetten en laten draaien zal net zo snel zijn.
nas.jpg
 
Ik sluit me aan bij firestorm.
bij het starten van freenas wordt 90% in het ram geladen en zal er slechts 3gb op de drive worden gebruikt (waarvan slexhts 1gb uberhaupt actief KAN zijn). Het is dus volslagen nutteloos een ssd te gebruiken hiervoor.


Als je nu voor een debian installatie gaat i.p.v freenas dsn heeft de ssd wel degelujk baat erbij.
 
welke raid ga je draaien? spiegel(1) of snelheid(0)?

RAID 1, dit was in mijn NAS ook zo en bevalt me prima!

ik snap het nut van de SSD echter niet FreeNas start je 1 x op en dan draait het je hebt dus eigenlijk niks aan de potentiele snelheid die de SSD kan aanbieden
Je kan Freenas ook gewoon op een USB stick zetten en laten draaien zal net zo snel zijn.

Okey! Ik snap jullie. FreeNAS moet op een schijf worden geïnstalleerd. Deze schijf kan dan niet meer als opslag worden gebruikt. Op Tweakers heb ik gelezen dat het verstandigste was om het besturingssysteem op een USB of kleine SSD schijf te installeren. Echter zijn er bij mij al enkele USB-stickies gesneuveld en begin ik de betrouwbaarheid van die dingen te betwijfelen. Daarnaast gaat 't me ook om de look en vind ik een USB-stick die in de achterzijde van de behuizing uitsteekt niet mooi staan en lijkt me dit ook erg kwetsbaar (ik weet dat je een converter kan kopen om de usb aan de binnenkant te monteren.) Als de USB dan kapot gaat ben ik mijn hele installatie kwijt. Ik kies er toch gewoon voor om een SSD te gebruiken. Voelt voor mezelf toch wat fijner! ;) Bovendien, als het verschil van een USB en een SSD om 2 tientjes gaat, maakt me dat helemaal niet zoveel uit!

Overigens over die Celeron; is die krachtig genoeg om ook Plex real-time te kunnen transcoden (1080P)? Of kan hier beter een Pentium voor in de plaats komen?



Groeten en alvast bedankt,
Jasper
 
Laatst bewerkt:
RAID 1, dit was in mijn NAS ook zo en bevalt me prima!
Overigens over die Celeron; is die krachtig genoeg om ook Plex real-time te kunnen transcoden (1080P)? Of kan hier beter een Pentium voor in de plaats komen?

Plex heeft met je TV te maken/Streamen? https://plex.tv/, dan zou ik gaan voor de AMD procesoren met een betere ingebouwde IGP. (IGP = Videokaart)
DUAL core = Voldoende voor een Nasje > I3/Intel celeron of A6-5600K/A6-6400K, ik zou je zoiets aanraden:

Kleine en mooie ITX behuizing, kan je zo in je boekenkast zetten eventueel. (Grootte van een XBOX - PS4), er zit wifi + bluetooth bij voor 270 euro. Zelf zou je alleen nog 2HD's moeten uitzoeken, een SSD heeft geen enkele nut, want je bent nog altijd beperkt door je internet snelheid. Die niet eens de snelheid van een normale HD kan bijbenen. (Laat nagaan een SSD die tot 10x sneller is, daarbij al zou het wel, verschil ga je niet/nauwelijks merken)
- http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/604980?tti=2&pti=10&minscore=&maxdelivery=&minproducts=5&maxshops=1#shoplist

De bluetooth functie zorgt ervoor dat je eventueel met je NAS kan connecten via je telefoon, maar dit kan ook natuurlijk via wifi. Eventueel zelfs via een portal, dat je het NASJE vanaf afstand kan bedienen.
- Meer info over NAS systemen: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1588210
 
Laatst bewerkt:
Hoop dat er nog niks besteld is.

4gb ram is TE WEINIG! het gaat hier om een freenas setup en die gebruiken ERG veel ram (de vuistregel is 1gb per 1TB, kom je hier dus op een MINIMUM van 4gb uit) (en dan moet er nog een plexmediaserver draaien).
Ook zou ik juist niet voor amd gaan aangezien de gpu niet gebruikt wordt in plex! We praten hier namelijk over het encoderen van video niet het afspelen van video :)

Dus even 2 tips nog:
  • pak 8gb minimaal
  • pak een intel i3

Zelf kom ik op zo'n pctje uit: https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/61334

PS: let erop dat er bij de build van firestorm geen voeding zit.
PPS: er zit hier geen ssd bij, simpelweg omdat ik dit ECHT geen slim besluit vind. Maak een usb stick en stel alles goed in. maak vervolgens via het dd commando een EXACTE kopie van die stick. Is dan je stick kapot (waar je zo bang voor bent), dan is het een kwestie van een goedkope usb vervangen.
PPPS: er kan in dit kastje later nog een interne 3.5" hdd bij zodat er een "RAIDZ" setup kan komen :)
 
Laatst bewerkt:
Haha, nee hoor! Nog niks besteld.

Ik heb even naar je lijstje gekeken. Heeft dat moederbord ook RAID mogelijkheden? Nou, voorruit; op de USB ga ik je vertrouwen ;)
 
Je kunt ook uit een oude behuizing een usb header eruit halen en die in de case leggen, dan steekt er geen usb aan de achterkant uit.
 
Haha, nee hoor! Nog niks besteld.

Ik heb even naar je lijstje gekeken. Heeft dat moederbord ook RAID mogelijkheden? Nou, voorruit; op de USB ga ik je vertrouwen ;)

Daar heb ik niet op gelet, raid stel je via de software (freenas) gewoon in :)
 
even een paar dingen

@sander je hebt geen APU nodig om videomateriaal te streamen naar een andere pc via plex dit doet de processor namelijk zolang die maar krachtig genoeg is.
en dat is de celeron zeker.

@mastermindzh ik zie idd dat ik de voeding ben vergeten :eek:

btw een i3 processor is echt hele dikke overkil voor dit.
en je processor past niet op dat moederbord H61 = Socket 1155 terwijl je processor Socket 1150 is.


verder gebruikt FreeNAS een ZFS opstelling
dit betekent dat de processor als Raid controller (software raid) word gebruikt het moederbord hoeft dus niet perse raid te ondersteunen

zoiets bijvoorbeeld klikerdeklik
 
Laatst bewerkt:
@firestorm 1 topic waar wij beide een fout maken. Dat het nog mag voorkomen haha

Ikzelf vind een i3 niet echt overkill. Zeker niet met een half oog op de toekomst en 2.5 en 4k streamen. Of gewoon veel 1080p strrams natuurlijk.
 
dan zou ik een T variant i3 kiezen die is wat minder energie slurpent
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan