cybercrime politie-nederland virus (ukash virus)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timvw

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2012
Hoi,

Ik zat een half uur geleden op een site te kijken naar leuke series om te downloaden toen ik ineens een pop-up kreeg van Cybercrime politie Nederland.
Daarin stond dat mijn computer vergrendelt zou worden en de enige manier om het te ontgrendelen is als ik 100 euro betaal, dit kon dan via paysafecard of ukash ofzo.. Dit ga ik natuurlijk niet doen.
(Als je er een beeld bij wilt, google dan: Cybercrime politie Nederland virus, en dan google afbeeldingen.)

Nou is het rare alleen dat ik nadat ik mijn computer opnieuw op heb gestart (Aangezien ik die pop-up niet meer weg kreeg) helemaal geen last meer heb van dit probleem. Mijn computer is niet vergrendeld, mijn virusscanners (Free Avast! en SuperantiSpyware) vinden beide geen virussen en ik heb geen last meer van pop-ups. Ik gebruik overigens Windows 8.

Ik ben alleen bang dat ik misschien nog wel geïnfecteerd ben met het virus, of kwam die pop-up gewoon door de site en zit er helemaal niks in mijn computer?

Is er iemand die hier misschien verstand van heeft en me verder kan helpen?
Ik hoor het graag.

Alvast bedankt,
Timvw

Heb je meerdere accounts op je laptop die je gebruikt? Ik heb ongeveer hetzelfde gehad (Buma-Stemra virus), maar dat was gebonden aan één account op mijn laptop.

Bedankt voor je reactie :)
Maar ik gebruik maar 1 hoofd account op deze laptop, verder niks.

Heb je geluk gehad.
Maar laat je computer eens goed op virussen en malware controleren.
Ik kon niet verder meer komen dan dat scherm.
Met een herstel schijf kon ik naar een oudere versie terug en probleem was opgelost.

Ok, misschien heb je gewoon mazzel, maar probeer deze even van BitDefender:

Multi-Language Ransomware Mentions Police to Enforce Payment | Bitdefender Labs

Dan moet je de nieuwe versie hebben. Uiteraard downloaden op een schone computer!:

Police Ransomware Trojan Morphs, Spreads | Bitdefender Labs

Directe download: RemovalToolUnifiedLauncher.exe

1. Opslaan op een schone USB-stick, of branden op verse CD/DvD-R (Disc-At-Once)
  2. Opstarten naar Veilige modus met Command Prompt
  3. Mep Ctrl+Alt, Del om Taakbeheer te starten
  4. Eventueel via Afsluiten eerst Afmelden om daarna aan te melden op de besmette account, herhaal vanaf 3
  5. Klik Nieuwe taak...
  6. Blader naar USB/CD/DvD met Verwijder gereedschap
  7. Kies Volledige scan (Full scan)
  8. Klik in Taakbeheer op Afsluiten, klik Herstarten

In principe moet het dan weg zijn, maar helemaal zeker weten doe je het nooit, je weet het niet he.. :shocked:

Laatst bewerkt:
Wat ook een mogelijkheid is is om, als je die toevallig hebt aangemaakt (bijvoorbeeld met het installeren van updates), is Windows terugzetten naar een punt voordat het virus er op kwam (dat werkte bij mij tenminste). Daarna nog een keer de virusscan er overheen en alles goed updaten. Ook ccleaner gebruiken.

Bedankt voor alle tips, het zal me zeker helpen om wat duidelijkheid te krijgen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan