• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

D.m.v kolommen Rijen sorteren i.p.v cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

steven.sylvia

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2004
Ik heb weer een vraag waarvan ik hoop dat het antwoord weer zo eenvoudig is als de :thumb:vorige:thumb: keer.

Ik heb in rijen informatie opgenomen.
Datum-onderwerp-prioriteit-auteur-klant-etc.
Uiteindelijk zijn dit 100 rijen.
Nu wil ik soms sorteren op datum, soms op onderwerp, soms prioriteit etc.
ALs ik nu sorteer dan sorteer ik de cellen in 1 kolom.
Ik wil graag de rijen sorteren door kolommen te selecteren.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Groeten Steven

Selekteer het sorteerbereik inclusief de veldnamen; Datum-onderwerp-prioriteit-auteur-klant-etc.
Ga naar Data/Sorteren. Aflopend of oplopend selekteren
Gegevensbereik bevat veldnamen selekteren.
Sorteren op.
In het afrolmenu selekteren sorteren op welk veld.
OK

Bernard,

Inderdaad weer een eenvoudige oplossing maar vooral bedankt voorje snelle antwoord.

Toch nog een vraag,

Is het ook mogelijk om knopjes bij de veldnamen te zetten zodat je met en druk op de knop kan sorteren?

Groeten, Steven

Uiteraard kan dat, maar dan moet je de sorteeropdracht in een macro zetten. De macro wordt vervolgens toegewezen aan het knopje.

Hoi steven.silvia,

Zet deze programmacode een in de VBA-editor (rechtermuisknop klikken op tabblad, programmacode weergeven kiezen en de tekst er in kopieren):
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("B5 ")) Is Nothing Then
Range("A6:S200 ").Select
Selection.Sort Key1:=Range("B6 "), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
Range(" A1 ").Select
End If
End Sub

De code zorgt ervoor dat als je in B5 komt Het gebied A6:S200 op kolom B wordt gesorteerd. Geen knop of iets dergelijks, je kunt gewoon met de muis of de pijltjes-toetsen werken.

Andere klommen of bereik? de blauwe tekst aanpassen

Jeroen

Het wordt allemaal steeds mooier!!!!

zoals jij zij werkte het precies maar nu wil ik dit meerdere malen hebben om zo dus ob basis van verschillende kolommen te sorteren.
ALs ik het achter elkaar zet krijg ik de foutmelding:
Er is een dubbelzinnige naam gevonden :Worksheet_selectionChange.

Wat moet ik nu veranderen om dit probleem niet te krijgen?

Ik heb overigens de blauwe tekst keurig aangepast aan de volgende kolom.

Nog iets.

Kan het ook zo worden zodat het sorteren alleen maar start als je werkelijk klikt op het veld?
Het is nu lastig om de tekst in het veld te wijzigen want zodra je er op staat dan start het sorteren meteen.

Groeten,

Steven

Hoi Steven,

Die dubbelzinnige naam is eenvoudig, Er staat in de VBA-editor al een keer Worksheet_SelectionChange. Dat snapt ie niet. Mijn code gewoon bij de andere zetten.

Leuk he, zo'n eigenwijze cel. Heel eenvoudig op te lossen. Ik ken je spreadsheet niet maar om mijn code zetten If Range("E1")<>"zee" then
Mijn code
End if
Als in E1 nu zee staat dan werkt de code niet en kun je wijzigingen aanbrengen in de kop.

Even extra "-teken verwijderd. Overigens deze methode is uitstekend om als programmeur je macro of delen daarvan tijdelijk uit te schakelen.

Jeroen

Laatst bewerkt:
Jeroen, ook dit is weer geweldig.
Het werkt allemaal weer perfect. Ik wist niet dat je zoveel lol kon hebben met een excel sheet.

Er stond overigens wel een aanhalingsteken te veel in maar verder perfect.

Ik kan weer helemaal verder. Binnenkort heb ik vast wel weer wat te vragen, dan zie je me wel weer.

Bedankt,

Steven

Ik ben met het voorgaande enorm geholpen. Mijn bestandje ziet er keurig uit in doet wat ik wil. Nu heb ik het op de zaak op de server gezet zodat iedereen er gebruik van kan maken maar nu werkt het sorteren bij alle andere gebruikers niet. Er komt ook geen foutmelding,,,,,, er gebeurd gewoon niets.

Wat moet ik nu doen zodat iedereen deze functionliteit kan gebruiken????

Groeten

Hoi Steven,

Staat in de kopien toevallig "zee" in E1?

Dat was namelijk de code om de macro uit te zetten. Het zou zo maar kunnen.

Jeroen

nee, zo eenvoudig is het deze keer niet.
Bij mij werkt hij namelijk wel als ik hem van dezelfde plaat op de server run.

Hoi Steven,

Ik moet een beetje gaan gissen. Het zou kunnen zijn dat de beveiliging van office niet toelaat dat macro's gestart worden.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan