D partitie met C partitie samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joshua822

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2008
Hoe moet ik de D: partitie met de C: partitie samenvoegen ? Want ik sla mijn documenten op in de standaard mappen en dan heb ik niks aan een D: partitie.

Windows kan deze klus niet geheel zelf klaren. Download daarom Ranish Partition Manager. Dit is een gratis alternatief voor betaalde software als Symantec Partition Magic.

Verwijder nu eerst in Schijfbeheer de gewenste partitie (bijvoorbeeld D). Schijfbeheer is te vinden onder Start / Instellingen / Configuratiescherm / Prestaties en onderhoud / Systeembeheer / Computerbeheer. Maak een rechtsklik op Schijf D. Kies dan voor partitie verwijderen. Let op: hiermee raak je alle data kwijt op deze partitie. De Niet-toegewezen ruimte die ontstaat, ga je gebruiken met Ranish Partition Manager. Daar vergroot je de partitie C met deze Niet-toegewezen ruimte.

Link: http://www.ranish.com/part/

Het is beter om de data op D en de programma's op C te houden. Als je dan onverhoopt een format moet doen van je systeemschijf dan weet je zeker dat je data niet verloren gaat.

Dus in plaats van de D partitie aan te passen zou ik "mijn documenten" naar D verplaatsen. Klik rechts op "mijn documenten" en dan op eigenschappen. Hier kan je aangeven waar de standaard mappen moeten staan

Ron

Hoe moet ik de D: partitie met de C: partitie samenvoegen ? Want ik sla mijn documenten op in de standaard mappen en dan heb ik niks aan een D: partitie.

Bezint eer ge begint. Ik weet niet hoe groot die D partitie is, maar een 2e partitie kan ontzettend handig zijn voor het maken van backups van je gegevens.

Het is beter om de data op D en de programma's op C te houden. Als je dan onverhoopt een format moet doen van je systeemschijf dan weet je zeker dat je data niet verloren gaat.

Dus in plaats van de D partitie aan te passen zou ik "mijn documenten" naar D verplaatsen. Klik rechts op "mijn documenten" en dan op eigenschappen. Hier kan je aangeven waar de standaard mappen moeten staan

Ron

Wellicht nog beter is het om een backup te hebben.

Laat dat wellicht maar weg. Altijd back-ups maken ongeacht het aantal partities! En bij voorkeur op een extern medium, DVD, externe HD.

Zeker als je aan de gang gaat met partities dan eerst je gegevens veiligstellen

Ron

Met windows vista kan je dat tweede volume verwijderen en eventueel het eerste volume uitbreiden.

Maar dan is de vraag natuurlijk: welk OS heb je?

Ookal wil je de tweede partitie niet gebruiken, maakt het uit dat die partitie er is? Of je bestanden en programma's nu daarop zet of op de systeempartitie maakt toch helemaal niet uit?

Ik heb Windows XP met SP3 :D.

Maar ik doe niks met de partitie en ik sla alles op op de systeempartitie. Dus ik vind het onnutig.

Nu vraag ik me af, loop ik het risico om die ruimte te verliezen ?

2 mogelijkheden:

1. Laat alles gewoon zoals het is:thumb: Als je systeempartitie te vol begint te raken installeer je programma's gewoon op je tweede partitie.

2. Neem eerst een backup van je bestanden (voor de zekerheid), vervolgens een backup van je systeem. Verwijder beide partities (ga je vanop een cd moeten doen want windows gaat weg:p) en maak 1 nieuwe aan, plaats hierop de backup terug.
Het is de veiligste methode, de kans dat er iets misgaat zoals het risico bestaat bij een partitioneerprogramma is het kleinst.

Ik snap niks van Ranish partition manager en partition magic werkt niet.

Dat is jammer, het zou gemakkelijk moeten zijn. Probeer iets anders. Pas wel op dat je een programma gebruikt dat niet destructief is, dus de data in de beide partities ongemoeid laat. Alles in D: komt dan in een map op C: Ik ben zelf al voorzien maar kijk eens op het volgende adres van een gratis software site voor gratis partitie managers. http://www.thefreecountry.com/utilities/partitioneditors.shtml Heb je iets gevonden, zoek dan op internet naar meer informatie over het programma voor alle zekerheid en zorg voor backups want er moet niet het minste misgaan.

Het zou mooi zijn als je hier meteen al iemand treft met goede ervaringen in het gebruik van een goedkoop of gratis programma om te partitioneren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan