D schijf vol C schijf bijna leeg

Status
Niet open voor verdere reacties.

loopkevers

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2010
Hallo,

Op mijn HP Windows 10 staat een OS (C:) schijf met een capaciteit van 1,34 TB waarvan 1,27 TB beschikbaar is en ook een HP_RECOVERY (D:) schijf van 14,9 GB waarvan 271 MB beschikbaar is. Omdat waarschijnlijk de D schijf bijna vol is werkt mijn computer zeer traag. Hij loopt zelfs praktisch vast. Als ik er dan iets van verwijder werkt hij terug even.
Hoe komt het dat mijn C schijf met een overvloed aan ruimte niet gebruikt wordt? Hoe is dit op te lossen?

Beste dank,
loopkevers

U wordt geacht die D: niet te gebruiken, want daar staat de HP recovery.
Nu is het niet verstandig om alleen maar de C: te gebruiken omdat, in geval van een system reset, u ook alle gegevens kwijt bent.
Daarom wordt er meestal een aparte Data-partitie aangemaakt om vervolgens daar alle relevante data (Mijn Documenten, video's, muziek, e-mail, favorieten, e.d.) op te slaan.
Dan moet er wel eerst ruimte op de schijf gemaakt worden door de C:-partitie te verkleinen. De vrij gemaakte ruimte is dan beschikbaar voor een nieuw te maken Data-partitie.
Dat kan met Windows Computer/Schijfbeheer, maar dat is wat omslachtig.
Eenvoudiger gaat dat met een tool als Easeus Partition Master http://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

LET OP: maak altijd eerst een kopie van de HD naar een externe HD voordat u ook maar iets gaat veranderen aan de schijfindeling.
U zult niet de eerste zijn waarbij zo iets niet goed gaat en met een niet meer werkende PC zit. (kijk maar eens naar alle ellende hier op het forum)
Als u weinig tot geen kennis heeft van dit soort zaken is het verstandiger om het aan iemand over te laten die hier ervaring mee heeft.

Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat het verhaal niet klopt. Die HP_RECOVERY D-schijf heeft toch geen invloed op Windows 10 die op C-schijf staat?

Een recovery partitie mag geen schijfletter hebben, zelf gegeven?
Schijfletter weghalen als de de D: voor maximaal 75% is bezet.

C schijf bijna leeg D schijf vol

Hallo,

Beste dank voor de antwoorden. Zelf zag ik het niet zitten om het probleem op te lossen en dus heb ik de computer, zoals aangeraden, bij een vakman binnen gebracht.

Beste groeten,

Loopkevers

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan